Hazreti Ali, mir s njim, o svojstvima iskrenog i neiskrenog vjernika
O robovi Božiji! Allah najviše voli onoga kojeg je On pomogao protiv strasti njegovih, pa je obuzet tugom i zaodjenut strahom. Svjetiljka upute gori u srcu njegovu. On je osigurao gozbu za dan koji ga mora zadesiti. Približava sebi daleko, a olakšava teško. Promatra i opaža; sjeća se i umnožava djela svoja. Pije vodu pitku s izvora koji su lahko dostupni. Zato, pije do zadovoljenja i upućuje se tvrdim putem ravnim. Skida odjeću strasti i oslobađa se briga, osim brige svojstvene samo njemu. Oslobodio se sljepoće i društva ljudi koji idu za strastima svojim. Postao je ključ za vrata upute i brava za vrata propasti.
Vidio je put svoj i kreće se po njemu. Poznaje putokaz njegov i prešao je opasnosti njegove. Dočepao se potpora najpouzdanijih i užadi najjačih. Na onoj je razini uvjerenja koje je poput blistavosti sunca. Radi Boga se Uzvišenog prihvatio izvršavanja djela najuzvišenijih, postavljajući sve na mjesto svoje i vraćajući ogranak svaki osnovi njegovoj. On je svjetiljka u tminama, rastjerivač sljepoća, ključ poteškoća, odstranjivač zamršenosti i vodič u pustinjama prostranim. Govori, pa je razumljiv, šuti, pa biva izbavljen. Radi iskreno radi Boga, te ga On odabire. Zato je poput rudnika vjere Njegove i poput potpornja Zemlji Njegovoj.
Sebi nalaže pravičnost, a prvi korak te pravičnosti jest odbacivanje strasti od sebe. Opisuje istinu i po njoj postupa. Nema dobra kojem se nije usmjerio, niti pretpostavke dobra kojoj se nije upravio. Uzde svoje predao je Knjizi. Ona je zato vodič njegov i predvodnik. On odsjeda gdje se spušta teret njezin i nastanjuje se gdje ga ona naseli.
Međutim, drugi je čovjek onaj koji sebe naziva učenim, a zapravo nije takav. Samo je nakupio neznanje od neznalice i zavedenost od zavedenog. Ljudima je pripravio zamku od konopa varke i govora lažnog. Kur’an uzima prema mišljenjima svojim i usklađuje istinu prema željama svojim. Čini da se ljudi osjećaju sigurni od grijeha velikih i da olahko uzimaju zločine velike. Kaže da se zaustavlja kod sumnjivosti, ali uranja u njih, da izbjegava novotarije, ali leži u njima. Obličje mu je ljudsko, ali mu je srce životinjsko. Ne poznaje vrata upute da bije slijedio, niti vrata zablude da bi se od nje odvratio. On je mrtvac među živima.
Izvor: Staza rječitosti, govor 86