Značenje Allahove bliskosti i približavanja Njemu
“Poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, reče: ‘O Gospodaru, uputi me na djelo kojim ću Ti se približiti!’”
Ajeti
وَإ ِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ
A kada te robovi Moji za Mene upitaju, Ja sam sigurno blizu: odazivam se molbi molitelja kad Me zamoli.[1]
وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
A Mi smo njemu bliži od vratne žile kukavice.[2]
وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنكُمْ وَلَـكِن لَّا تُبْصِرُونَ
A Mi smo mu bliži od vas, ali vi ne vidite.[3]
لَّن يَسْتَنكِفَ الْمَسِيحُ أَن يَكُونَ عَبْدًا لِّلَّـهِ وَ لَا الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ
Mesihu neće biti zazorno da prizna da je Allahov rob, pa ni melecima, Njemu najbližim.[4]
وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولَـئِكَ الْمُقَرَّبُونَ
I oni prvi – uvijek prvi. Oni su Allahu bliski.[5]
كِتَابٌ مَّرْقُومٌ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ
Knjiga ispisana! Nad njom bdiju oni Allahu bliski.[6]
عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ
Sa izvora iz kojeg će Allahu bliski piti.[7]
Dove
U Sahifi Imama Sedždžada, mir s njim, stoji: “O Ti Kojeg oči ne mogu vidjeti, blagoslovi Muhammeda i porodicu njegovu, i primakni nas u Svoju blizinu!”[8]
“A onaj kojeg Sebi približiš dobro je priskrbio.”[9]
“Tebi hvala (…) hvalom koja dolikuje samo Tebi, i kojom se približava samo Tebi.”[10]
“Iz srca moga odstrani ljubav prema Ovom niskom svijetu, koji sprečava od onoga što je kod Tebe, i koji odvraća od traženja sredstva koje vodi ka Tebi i od približavanja Tebi.”[11]
Među petnaest šapćućih moljenja nalazimo i sljedeće riječi: “I daj nam da okusimo slast ljubavi Tvoje i blizine Tvoje.”[12]
“Blizinu Tvoju tražim, a bliskost Tvoja je krajnja želja moja.”[13]
“Ko je osjetio bliskost Tvoju, pa potom zatražio da se to promijeni? Bože moj, učini nas od onih koje si izabrao za Svoju blizinu i za Svoje prijateljstvo!”[14]
“Od Tebe išćem ljubav prema Tebi, i ljubav prema onima koji Te vole, i ljubav prema svakom djelu koje me blizini Tvojoj vodi.”[15]
“Učini nas od onih (…) čija srca žar ljubavi prema Tebi obuze pa u gnijezdima razmišljanja utočište nalaze i u vrtovima bliskosti i otkrovenja uživaju!”[16]
“Bože moj (…) kako je samo slatko piće bliskosti Tvoje, pa nas sačuvaj progona Tvog i udaljavanja Tvog.”[17]
Objašnjenje
Navedeni i njima slični ajeti i dove ukazuju na činjenicu da postoje dvije vrste bliskosti. Prva je Allahova bliskost sa svim stvarima, među njima i čovjekom i nematerijalnim bićima, a ona se označava terminom “bliskost po biti”. Na nju upućuju neki ajeti i predaje.
Druga vrsta bliskosti je da se oni koji napuste samoživost i posvećenost željama duše osvjedoče u zbilju prve vrste bliskosti, tj. u Allahovu bliskost sa stvarima. Ova druga vrsta bliskosti naziva se “osvjedočena bliskost”. Taj visoki položaj postižu samo rijetki pojedinci koji idu stazama istinskog obožavanja i znaju da su sva moguća stvorenja pred Uzvišenim Allahom čisto siromaštvo i ovisnost. Drugim riječima, stizanjem do položaja zbiljskog obožavanja Božiji rob se osvjedočuje u zbilju Božije jednoće (tevhid) i na razini djela, i na razini svojstava, i na razini imena, i na razini biti, na svim poljima očitovanja postojanja. O ovome smo govorili u raspravi o utrnuću, a u vezi s riječima: “i približavanje Meni”[18], navest ćemo ajete, predaje i naše objašnjenje približavanja Uzvišenom Allahu, pa obratite pažnju i na taj dio.
Izvor: Izvor: Ali Se'adet Perver, Tajne s Miradža, Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo,2012., sa arapskog preveli: Ensar Karaman i Akbaš Lutfi
[1] El-Bekare, 186.
[2] Kaf, 16.
[3] El-Vaki‘a, 85.
[4] En-Nisa, 172.
[5] El-Vaki‘a, 10–11.
[6] El-Mutaffifin, 20–21.
[7] El-Mutaffifin, 28.
[8] Es-Sahifetu-s-Sedždžadijje, dova 5.
[9] Isto.
[10] Isto, dova 47.
[11] Isto.
[12] Biharu-l-envar, sv. 91, str. 147.
[13] Isto, str. 148.
[14] Isto.
[15] Isto, str. 149.
[16] Isto, str. 150.
[17] Isto, str. 151.
[18] Predaja s Miradža, poglavlje 6.