Tehnike uljepšavanja morala kao najčasnije tehnike

Odlikovanost i čast svake vještine i discipline, koje se bave popravljanjem suštine (supstancije) nekog bića ovisi o odlikovanosti i časti samog bića u njegovoj biti. I ovo je činjenica jasna umu razumnih ljudi, kao što je medicina, koja se bavi “popravljanjem [zdravlja]” ljudskog tijela, odlikovanija i časnija od kožarskog zanata koji obrađuje kožu mrtve životinje.

S obzirom na to da je čovjekova vrsta najodabranije stvorenje na ovom svijetu – kako je dokazano u teorijskim znanostima i o čemu smo govorili u četvrtom potpoglavlju prvog poglavlja prvog dijela – a postojanje ljudske vrste ovisi o moći njegovog Stvoritelja, neka je Veličanstveno Njegovo ime i Uzvišen spomen na Njega, dok jačanje egzistencije, oplemenjivanje i usavršavanje njegove biti (supstancije) ovisi o njegovom razumu, mišljenju, promišljanju i volji, kako smo već objasnili, i s obzirom na to da je savršenstvo svake stvari u posebnim djelima koja na najpotpuniji način proizlaze iz nje, a njezina krnjavost u neispoljavanju tih djela – kako smo pojasnili primjerom konja koji ako ne bude na najpotpuniji način ispoljavao svoja djela, bit će poput magarca koji služi nošenju tereta ili poput ovce koja služi klanju radi mesa ‒ najjasnija odlika čovjeka koja od njega zahtijeva ispoljavanje specifičnih djela, kako bi na taj način dostigao savršenstvo, ostvariva je samo putem ove discipline i vještine.

Prema tome, disciplina i vještina čiji plod je usavršavanje najodlikovanijeg i najčasnijeg bića na zemlji jest najodlikovanija i najčasnija disciplina. Treba znati da kao što postoji velika razlika između jedinki različitih vrsta životinja, a i biljaka i minerala, te da kao što nije moguće staviti u isti rang jednog trkaćeg arapskog konja s jednim lijenim teglećim konjem ili jednu oštru indijsku sablju sa sabljom od mehkog i zahrđalog željeza, tako i među ljudima postoji još veća razlika. Zapravo, ni kod jedne druge vrste ne postoje tolike razlike.

Kako je kazao pjesnik:

Ne vidjeh ništa drugo da se poput ljudi razlikuje

Pa čak u hvali da hiljadu vrijedi kao jedan.

Iako je pjesnik mislio da uveličava, ustvari je umanjio, jer se u ljudskoj vrsti može naći osoba koja je niža i bezvrednija od svih bića ali i osoba koja je najodlikovanija i najodabranija od svih stvorenja. Uz pomoć etike moguće je da čovjek s najnižih stepena čovječnosti stigne do najviših stepena čovječnosti u skladu s predispozicijama i sposobnostima njegovim jer, kako smo već rekli, nisu svi ljudi sposobni primiti određenu vrstu savršenstva. Prema tome, koliko je samo odlikovana i časna disciplina posredstvom koje se najniže stvorenje može preobraziti u najodabranije stvorenje svijeta!?

Zaista Allah omogućava činjenje dobra i lijepih djela!

 

Izvor: Nasiruddin Tusi, Nasirova Etika, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2020, s perzijskog preveo: Sedad Dizdarević

Pitanja i odgovori