Godinama sa drugovima vodim raspravu O IsaU, a.s. Oni tvrde da Isa, a.s., nije umro, nego je živ. Ja ne poričem dolazak Isa, a.s., ali na Sudnjem danu, a ne na Dunjaluku. Moje pitanje glasi: Da li je Isa, a.s., umro prirodnom smrću ili uopšte nije umro? Unaprijed zahvalan. Esselamu alejkum.
1 Odgovor
Cijelo kazvanje o životu hazreti Isaa u Kur'anu i islamskoj predaji je opisano na opširan i detaljan način, koji ćemo u nastavku veoma sažeto predočiti kroz nekoliko tačaka:
– Svijet u iščekivanju Isaa,
– Radosna vijest njegova rođenja Merjemi,
– Stanja njegove majke i okolnosti njene trudnoće,
– Razgovor sa majkom,
– Vijest o poslanstvu,
– Mudžize (nadnaravna djela) hazreti Ise,
– Primljena dova,
– Potvrda i radosna vijest od hazreti Isaa,
– Odlazak na nebo,
– Ponovni dolazak,
– Ličnost Isaa, a.s., u Kur'anu.
– Svijet u iščekivanju Isaa, a.s.
Uzvišeni Gospodar kaže: Allah je odabrao Adema, i Nuha, i Ibrahimovu porodicu, i Imranovu porodicu nad ostalim svijetom. (Ali Imran, 33.) Hazreti Imran svojoj ženi najavljuje rađanje čovjeka koji će svijet ispuniti blagoslovom i svjetlošću. Zato nakon Imranove smrti, njegova žena ostaje u iščekivanju svog djeteta za kojeg je odlučila da će ga posvetiti Bogu, odnosno robovanju Njemu i promicanju moralnih vrlina. Suprotno očekivanju majke, novorođena beba je bila djevojčica. Ona se tada okreće Uzvišenom sljedećom dovom: Kada je rodila, reče: ‘Gospodaru moj, rodila sam žensko’, – a Allah dobro zna šta je rodila -, ‘a žensko nije kao muško; nadjela sam joj ime Merjema, i ja nju i porod njezin stavljam pod Tvoje okrilje od prokletog šejtana. (Ali Imran, 36.) Kur'an dalje govori: I Gospodar njezin primi je lijepo i učini da uzraste lijepo, i da se o njoj brine Zekerijja. (Ali Imran, 37.)
Radosna vijest Isaova rođenja hazreti MerjemiMerjem je uzrasla do ponoljetnosti. Poslanik Zekerija je zaštito Merjem od drugih svećenika da bi se mogla posvetiti bogosluženju. Niko nije imao kontakt sa njom osim Zekerijaa. Kur'an o tome govori: Kad god bi joj Zekerijja u hram ušao, kod nje bi hrane našao. ‘Odakle ti ovo, o Merjema?’ – on bi upitao, a ona bi odgovorila: ‘Od Allaha, Allah onoga koga hoće opskrbljuje bez muke’. (Ali Imran, 37.)
Časni Kur'an u ajetima sure Ali Imran 35-44, te Enbija 91. i Tahrim 12. hazreti Merjem opisuju na sljedeći način. Ona je bila:
– Iskrena (Sidika), i imala položaj bezgrješnosti,
– Čista (Tahira) od svakog oblika manjkavosti i mahana,
– Božija odabranica,
– Muhadesa (Ona koja razgovara sa melecima), odnosno ona koja je povezana sa svijetom meleka,
– Primateljica radosne vijesti od Uzvišenog Boga, posredstvom jednog od meleka,
– Jedna od Božijih znakova za sve svjetove,
– Bila je jedna od kanitina, a izraz kanit se odnosi na onoga koji obavlja namaz i u namazu dugo ostaje, kao i na onoga koji izvršava Božije zapovjedi, kao i na osobu koja čuva svoju dušu od moralnih nečistoća obavezujući se na šutnju.
Sva ova značenja vrijede za hazreti Merjem.
Nakon što je Merjem dostigla punoljetstvo, jednom prilikom dok je bila u osami ukaza joj se jedan od velikih Allahovih meleka u ljudskom obličju, donoseći joj radosnu vijest od Gospodara, o djetetu koje će roditi bez oca. Istovremeno, njoj su tada rečena svojstva koja će to dijete imati:
– Rodit će se bez oca,
– Raspolagat će mudžizama,
– Allah, dž.š., će ga pomoći Svetim Ruhom,
– Gospodar će ga poučiti pismu i mudrosti, Tevratu i Indžilu,
– Ljudima će bit poslat kao Božiji poslanik,
– Doći će sa jasnim dokazima.
– Stanja njegove majke i okolnosti njene trudnoće
Nakon što je primila vijesti i osjeća trudnoću, hazreti Merjem se udaljava od ljudi i odlazi u osamu. Javljaju joj se porođajni bolovi i ona se smiješta pored jednog suhog stabla hurme. Tone u misli kako će ljudima pojasniti rađanje djeteta bez oca. U tim trenucima sama sebi reče: Kamo sreće da sam ranije umrla i da sam potupno u zaborav pala! (Merjem, 23.) Ove riječi dovoljno govore do koje mjere je hazreti Merjem bila čedna i imala u sebi osjećaj stida.
Razgovor sa majkomNa vrhuncu osamljenosti do Merjem dođe ugodan duhovni glas, koji se sa ljubavlju obrati majci: Ne žalosti se, Gospodar tvoj je dao da niže tebe potok poteče. Zatresi palmino stablo, posuće po tebi datule svježe, pa jedi i pij i budi vesela! A ako vidiš čovjeka kakva, ti reci: ‘Ja sam se zavjetovala Milostivom da ću šutjeti, i danas ni s kim neću govoriti.’ (Merejem, 24-26) Ovo je dalo hazreti Merjem novu snagu i ohrabrenje, te uze dijete u naručje i krenu prema ljudima.
Vijest o poslanstvuMerjem je došla u grad, među ljude koji su je dočekali teškim optužbama. “Čuda li velikoga, kako je moguće da djevojka bez da bude u braku i bez da je dotakne muškarac rodi dijete. I potom da ga sa takvom drskošću donese među ljude!” Međutim, pokazala je na dijete i sve se u trenutku promjenilo. Ljudi su ostali u čudu, zbunjeni. Isa je progovorio: Ja sam Allahov rob” – ono reče – “meni će On Knigu dati i vjerovjesnikom me učiniti i učiniće me, gdje god budem, blagoslovljenim, i narediće mi da dok sam živ molitvu obavljam i milostinju udjeljujem, i da majci svojo budem dobar, a neće mi dopustiti da budem drzak i nepristojan.” (Merjem, 30-32.)
Mudžize hazreti IsaaHazreti Isa je obznanio ljudima svoju zadaću poslanstva, poziv ka Božijoj Jednoći, a kao dokaz istinosti tvrdio je da raspolaže mudžizama i podrškom Božije moći. On od svojih mudžiza navodi sljedeće:
– Pravljenje ptica od blata i udahnjivanje ruha u njih.
– Ozdravljenje bolesnika od neizlječivih bolesti u jednom trenutku.
– Vraćanje vida ljudima koji su rođeni slijepi.
– Oživljavanje mrtvih u zemlji, Božijom dozvolom.
– Otkrivanje onoga što se tajno pojede, učini i onoga što se u kućama sakuplja od ovosvjetskog blaga.
– Također, veli da sve ovo ima jedino vrijednost toga da se dokaže i pokaže „da je Uzvišeni Bog i moj i vaš Gospodar“.
Jednoga dana, havarijuni upitaše Isaa: “O Isa, sine Merjemin, može li nam Gospodar tvoj trpezu s neba spustiti?” – on reče: “Bojte se Allaha ako ste vjernici!”
Havarijuni pojasniše razloge njihove molbe: “Mi želimo da s nje jedemo i da naša srca budu smirena i da se uvjerimo da si nam istinu govorio, i da o njoj budemo svjedoci.”Nakon toga Isa uputi dovu Gospodaru: “O Allahu, Gospodaru naš, spusti nam s neba trpezu da nam bude praznik, i prvima od nas i onima kasnijim, i čudo Tvoje, i nahrani nas, a Ti si hranitelj najbolji!”
Gospodar u odgovoru reče: Ja ću vam je spustiti. (Ma'ide, 112-115.)
Potvrda i radosna vijest od hazreti IsaaOdnos hazreti Isaa prema poslanicima prije i nakon njega najbolje odslikava sljedeći kur'anski ajet: O sinovi Israilovi, ja sam vam Allahov poslanik da vam potvrdim prije mene objavljani Tevrat i da vam donesem radosnu vijest o poslaniku čije je ime Ahmed, koji će poslije mene doći (Saf, 6.)
Karakteristika svih Božijih poslanika je bila ta da su potvrđivali poslanike prije sebe, a najavljivali poslanika nakon sebe. Jedino Muhammed, s.a.v.a., kao Pečat vjerovjesništva, nije najavio dolazak poslanika nakon sebe.
Odlazak na neboHazreti Isa, a.s., nastavio je svoju misiju pozivanja Benu Israila tevhidu i novom šerijatu, sve do vremena kada je ostao bez nade u njihovo prihvatanje poziva. U tim trenucima poziva sebi odabrane učenike da ga pomognu u njegovoj zadaći. Istovremeno, njegovi protivnici među svećenstvom spremali su način da ga se riješe, odnosno da ga ubiju. Allah, dž.š., hazreti Isaa spašava od njihove namjere i uzdiže ga Sebi u nebo.
A nisu ga ni ubili ni raspeli, već im se pričinilo. Oni koji su se o njemu u mišljenju razilazili, oni su sami o tome u sumnji bili; o tome nisu ništa pouzdano znali, samo su nagađali; a sigurno je da ga nisu ubili. već ga je Allah uzdigao Sebi. – a Allah je silan i mudar. (Nisa, 157)
Ponovni dolazakU predajama Imama Ehli-bejta se navodi da će hazreti Isa, a.s., ponovo doći među ljude i to u vrijeme kada se pojavi Imam Mehdi i bude ljude pozivao u islam i Muhamedovom, s.a.v.a., šerijatu, kada zemlju ispuni pravda, kao što je bila ispunjena nepravdom.
Ličnost Isa, a.s., u Kur'anu
– On je bio Božiji rob i poslanik.
– On je bio Božiji poslanik za narod Benu Israil.
– On je jedan od pet velikih poslanika (Ulul-azm) i donosilac šerijata.
– Njegova knjiga se zove Indžil.
– Gospodar mu je dao ime Mesih.
– Također je nosio i imena ‘Božija riječ’ i ‘Božiji duh’
– Imao je položaj imameta.
– On će na Sudnjem danu biti od onih koji će svjedočiti o djela robova.
– On je donosilac radosne vijesti i najavitelj dolaska Muhammeda, s.a.v.a.
– On ima čast kod Boga i na Ovom i na budućem svijetu.
– On je od odabranih robova Božijih.
– On je od dobrih (saliha) robova Božijih.
– On je izvor blagostanja i sreće gdje god da se nalazio.
– On je Božiji znak za čovječanstvo.
– On je od onih koji lijepo postupaju prema majci.
– On je jedan od onih kojima je Gospodar poslao selam na dan njegova rođenja, smrti i proživljenja.
– On je primio Knjigu i mudrost od Gospodara.
– On je Zekij – čisti i okićen moralnim vrlinama.
– Ovo su bila svojstva koja nam Kur'an donosi o hazreti Isau. Ova svojstva se mogu podjeliti u dvije skupine: ona svojstva koja je Gosapodar daraovao Isau i ona koja je sam stekao kroz ibadet i pokornost Bogu.
Ovo je bio kratak prikaz kur'anskog pogleda na kazivanje o hazreti Isau. Naravno, ostalo je dosta toga nerečeno, zbog ograničenosti prostora, o razinama pokornosti Isa, a.s., i njegovom adabu prema Uzvišenom Bogu.
Nadam se da smo barem u maloj mjeri uspjeli ponuditi zadovoljavajući odgovor. U svakom slučaju, mi smo i dalje na raspolaganju za druga pitanja na ovom polju, u okviru naših mogućnosti.