esselamu alejkum.
Imam jedno pitanje, mislim imam ih više ali ču iznjeti jednu stvar koja mi se mota po glavi. Nisam siguran da li ču taj osjecaj moci iznjeti kroz recenice ali cu pokusati da shvatite o cemu se radi.
Musliman sam, izucavao sam mnoge islamske misli, iscitavao islamska filozofska djela, slusao islamska predavanja i nista mi ne daje rjesenje na ovaj moj problem.
Ne osjecam zadovoljstvo ni u cemu, u nutrini duse tugujem, bar tako osjecam. Nekada se desi da nesto jako zelim, potrudim se da dobijem to i uspijem ali desava mi se da nemam ono zadovoljstvo koje sam ocekivao. tako mi je sa skoro svim stvarima, ne mogu se nikako zadovoljiti, nema mi nikakvog smisla. Pojave mi se u glavi neke misli ili pitanja :”eto imas sad to sto si htio i sta sad? imam onaj osjecaj da ce sve proci i na taj nacin gubim svako zadovoljstvo koje normalan covjek ima. Ne znam kako da se izrazim. Sta god da uradim ne osjecam neko zadovoljstvo. Pogledam ljude kako sjede i smiju se i pricaju i zapitam se kako uspjevaju, da li samo foliraju sve to kao sto i ja. rijetko mi se desi da budem nasmijan ono iskreno, tamam kad se to desi odmah mi dodje osjecaj da je sve to bezvrijedno. isto tako je i sa muzikom, ne mogu slusati pjesme koje pjevaju o radosti nekoj, samo mogu da poslusam neke tihe pjesme, balade, ali ne ljubavne vec one sa tekstovima o zivotu ili slicno. ne kazem za sebe da sam pesimstican, nisam. ali taj neki osjecaj me u svakom trenutku pati, nikad nisam zadovoljan.
ne znam da li cu biti shvacen i dobiti rjesenje na ovo, ali ako nista bar sam podjelio sa vama ovo svoje nesto, ne znam ni kako da ga nazovem. hvala.
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh
Prije svega treba vidjeti šta je glavni uzrok vaših stanja i otkloniti ga. Mogući uzroci su:
1. Depresivno stanje psihe
2. Stanje traganja za istinom
1. Depresivno stanje psihe
Ponekada čovjek zapada u neke psihičke probleme, čije posljedice se odražavaju na njegovo tijelo i dušu. Liječenju se može pristupiti na dva načina. Prvi: da čovjek u samoći sam procijeni svoju psihu i sam realno uvidi što traži i zašto nije zadovoljan životom i svime što je u njemu postigao. Ako ovo učini ispravo i strpljivo, možemo reći da će nakon kraćeg perioda dobiti rezultat. Uvjet prelaska ovog puta jeste da čovjek sam prema sebi bude iskren i da prihvati da sam sebe treba izliječiti,i a da se pri tome ne srami sebe i drugih prilikom otkrivanja nedostataka. Dakle, analiza i procjena prošlog i sadašnjeg života te stanje psihe može čovjeku biti od pomoći. Ako ovaj postupak za čovjeka samog nije moguć onda se treba obratiti psihologu ili psihijatru i savjetovanjem s njima, uz njihovu pomoć se liječiti. Naime, ovakve vrste stanja ljudima se često događaju, a liječe se jednom psihološkom analizom – bilo da je čovjek obavlja sam ili uz pomoć psihologa – i postepeno se vraća prirodno stanje raspoloženja. Čovjekova psiha je izuzetno osjetljiva i uslijed problema i osjetljivih događaja pokazuje reakcije kakve sama osoba u početku nije vjerovala da taj problem može izazvati. U vašem slučaju sami sa sobom budite iskreni i napravite psihoanalizu prošlosti – čak i period djetinjstva – sve do danas pa ako postoji problem, otkrit će se jer, kako se kaže određivanje problema je pola liječenja.
2. Stanje traganja za istinom;
Ponekad postoje ljudi koji se zbog čistote duše, neke dobre osobine ili karaktera okreću svojoj osnovnoj i izvornoj prirodi. Čovjekova iskonska priroda je u potrazi za apsolutnim savršenstvom i dok ga ne dosegne ne smiruje se. Baš zbog toga arifi i psiholozi kažu: u čovjeku postoji jedno stanje koje se terminološki naziva “žudnja” (šouq) i razlikuje se od stanja “ljubavi”(ašq) jer nema mjere i zaustavljanja. Kažu da ljubav štiti biće, znači da je sretno zbog onoga što posjeduje dok je čežnja traganje za izgubljenim ili drugim riječima stalno traganje za istinama i savršenstvima, a da ni sama ne zna što su i gdje. Svaki objektivni primjer koji vidi kao svoje savršenstvo, o njemu razmišlja i trudi se da ga dosegne i kada ga dosegne shvaća da to nije bilo ono što je izgubio pa ponovo nastavlja potragu za izgubljenim. Kur'an po pitanju fitreta i traganja za istinom izlaže dva lijepa primjera. Jedan se nalazi u suri Ali Imran u ajetima 190 – 194 gdje se kaže da je grupa intelektualnih i razumnih ljudi baš putem fitreta prihvatila vjeru i vjerovanje u Boga, poslanstvo i proživljenje, jer ako samo posmatranje i percepcija postojećeg bude povezano sa razmišljanjem o ajetima koji govore o stvaranju – to čovjeka vuče spominjanju Boga, što je konačno i poželjno savršenstvo po biti u apsolutnom smislu. Dakle, spomenuti ajeti otkrivaju onaj fitret i zbilju čovjeka koji putem posmatranja i razmišljanja polahko, korak po korak, ide naprijed i kada stigne do svakog bića, vidi da to nije ono što priželjkuje sve dok ne stigne do onog savršenstva o kojem govori Kur'an:– a srca se doista, kad se Allah spomene, smiruju!
Druga priča nalazi se u suri En'am u ajetima 76 – 79, gdje Ibrahimov fitret traga za apsolutnim savršenstvom i vidjevši zvijezde pomisli da je to objekt savršenstva pa se zalaskom zvijezda razočara i okreće mjesecu. Iščezavanjem mjeseca ponovo se razočara i okreće suncu te nakon njegova zalaska kaže “Ne volim one koji zalaze.” Privremene, potrebite i promjenjive stvari nisu one koje umiruju srce tragača i ne gase žeđ žednom tragaocu istine pa se Ibrahim zbog toga okrenuo konačnom i apsolutnom savršenstvu u kojem se manifestiraju sva savršenstva i tek tada je pronašao vječni mir.
Izlaganje Hazreti Alija:
Po pitanju traganja za istinom Imam Ali je izrekao izvanredne stvari. On kaže: “Kada čovjek krene na put traganja za istinom i iskreno se trudi, onda će i ruka iz skrivenog svijeta tog tragaoca za Bogom pomoći i korak po korak upućivati ga ka savršenstvu sve dok ne dosegne vječni mir.” U Stazi rječitosti u 218. govoru kaže: “On oživljava um svoj, a umrtvljuje strasti svoje, sve dok mu tijelo ne postane tanahno, dok oprost njegova ne postane blaga i dok mu se ne pojavi svjetlost sjaja izuzetnog, pa mu osvijetli stazu i povede ga Putem pravim. Razne ga kapije provode prema kapiji sigurnosti i mjestu boravka vječnog. Njegove noge sa smirenošću tijela njegova postaju učvršćene u položaju sigurnosti i ugodnosti zato što on srce svoje koristi i Gospodara svoga zadovoljava.”
Sve ovo su otkrili, zato što su upotrijebili svoj intelekt i tragaju za Božijim zadovoljstvom. Nadamo se da je ovo vaše stanje povezano sa buđenjem vašeg fitreta i da možete intelektom i razmišljanjem taj fitret koji traga za savršenstvom predati u ruke Šerijata i ozbiljnim motrenjem na sebe na duhovnom putu zauvijek postići apsolutni spokoj.
Općenito, čovjek – ako je čovjek i ako mu duša nije na stupnju životinje – dok je čovjek i dok mu je fitret živ i budan on traga za vječnom srećom, a bježi od svake vrste mira i užitaka koji ga odvraćaju od vječne sreće i vječnog života. Hazreti Ali ibn Husejn Zejnul Abidin kaže: “Bože moj, oprosti mi svako zadovoljstvo u kojem nije bilo spominjanja Tvog imena.”
U svakom slučaju, treba procijeniti i vidjeti uslijed čega je ta tjeskoba, nemirnost psihe, odsutnost zadovoljstva, da li je zbog psihičkih problema i depresije – koja se mora izliječiti – ili je zbog buđenja fitreta i tragalačkog duha pa u tom slučaju treba primijeniti intelekt i razmišljanje i ići u smjeru zbilje šerijata i povezati to budno biće koje se trudi i traga za savršenstvom sa onim morem. Kap će se truditi i kretati sve do vremena dok ne naiđe na opasnosti koje joj prijete u postojećem svijetu pa će joj tako trud osujetiti toplo sunce svojim vrelim zrakama i isušiti je, ali dok je ona u moru bit će spokojna i sačuvana. Dakle, treba se potruditi da kap svoga bića spojimo sa morem monoteizma i neograničenom zbiljom Uzvišenog Boga te se tako spasimo tjeskobe, potresenosti, zabrinutosti i tuge. Islam, Kura'n i ispravno razumijevanje su putevi koji čovjeka dovode do cilja. Od Boga molim uspjeh za vas.
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh