Esselamu alejkum. Kakva je razlika izmedju ljudske srdzbe i Bozje? Poslanik s.a.v.a savjetuje da se ne srdimo,a i sam Bog to savjetuje,da se srdzba savladava i da je bolje oprostiti. Pa cemu onda tako strasno i uzasno kaznjavanje od strane Boga na onom svijetu,cemu osveta i gnjev,nepodnosljivo mucenje itd.. A toga dana niko nece Njegovim kaznjavanjem kaznjavati,niti ce iko Njegovim okivanjem u okove okivati.(El fedzr 25 i 26)..A onoga ko se okrece i ne vjeruje,pa njega ce Allah najvecom mukom muciti.(El gashije 23 i 24)ovo mi djeluje brutalno,i nasilno pa ne znam kako da srcu objasnim… Jeste,ima i ono da je na onom svijetu kazna i nagrada utjelovljenje nasih djela,ali kad vidim ovakve ajete nekako mi vise izgleda da Bog kaznjava zato sto se rasrdio na te ljude..
1 Odgovor
U ime Boga,Milostivog,Samilosnog
Es-selamu alejkum
Da bi odgovorili na vaše pitanje treba obratiti pažnju na sljedeće:
1. Božija srdžba nije poput srdžbe ljudi jer je ljudska srdžba, zbog ograničenosti bića i uticaja okoline, jedno osvetničko stanje, kada se čovjek osvećuje da bi umirio svoju psihu. Uzvišeni Bog nije ograničen, ništa na Njega ne utiče, a s obzirom da je On Sveopći Stvoritelj Njegova srdžba nije proizvod osvete ili nervoze, već se radi o vraćanju negativnih posljedica djela njegovom vlasniku.
1. Uticaj djela na ljude i svijet
Jedna od negativnih posljedica ružnih čovjekovih djela je promjena koja se događa u svijetu i životu pripadnika društva. Časni Poslanik, s.a.v.a., ovu istinu ljudima je dočarao kroz jedan osjetilni primjer kada je kazao: “Uticaj grijeha svakog čovjeka na društvo jeste kao kada na brodu koji plovi morem jedan čovjek probuši rupu – potopit će se svi ljudi koji se na njemu nalaze.” Znači, posljedica bušenja, koje je djelo jednog pojedinca, pogodit će sve putnike na brodu. Posljedice djela koja su suprotna šerijatskom zakonu i zakonima stvaranja vraćaju se svim stanovnicima Zemlje.Ako bismo željeli navesti jedan primjer kroz koji možemo sagledati posljedice koje ljudska djela imaju trebali bi izvršiti stručnu analizu društva i na taj način shvatiti ovu temu o kojoj govorimo.
Sagledajmo primjerice, jedno nepoštivanje hidžaba, jedan prometni prekršaj, pijanstvo, kamatarenje ili krađu. Krenimo od kamatarenja. Što je to kamatarenje? Kamata je postotak zarade na zajam koji uzima neka osoba ili ustanova od čovjeka koji je bio primoran da od njih uzme zajam. Izvanjski gledano, ovo je obična trgovinska razmjena, pa čak jednim običnim laičkim pogledom rekli bi da je bogat čovjek ispunio potrebu drugom čovjeku koji je bez novca, pa je tako ovaj bogati malo povećao svoje bogatstvo, a čovjek bez novca riješio je neku svoju teškoću.
Što je stvarnost kamatarenja?
Prva posljedica kamatarenja je narušavanje ravnoteže prihoda i rashoda zajmoprimaoca i to narušavanje s vremenom se uvećava.
Druga posljedica je stvaranje klasnih razlika u društvu, gdje se neki bogate a neki osiromašuju. Treće, za određene pojedince se stvaraju bolje prilike za uvećanje bogatstva, dok se za druge te mogućnosti smanjuju i sve više ograničavaju. Na takav način određene skupine ljudi se bogate preko svake mjere, pa ni sami ne znaju na koji način da troše to bogatstvo, dok neke druge skupine toliko siromaše da ne znaju na koji način da prežive.
Četvrta posljedica jeste stvaranje sukoba u društvenoj sredini siromašnih, jer recimo žena ima potrebu za prehrambenim artiklima, odjećom, mjestom stanovanja te vrši pritisak na supruga, on postaje prisiljen da zaboravi na budućnost i napredak svoje djece i novac najmenjen za školovanje djece troši na svakodnevne životne potrebe. U porodičnom okruženju stvaraju se bezakonje, nepismenost, neprijateljstvo, prigovaranje i međusobno okrivljavanje, okretanje nasilju i neredu te hiljade drugih skrivenih i očitih nevolja. Jednom riječju, narušava se i uništava poveznica života i čvrsti stubovi prijateljstva i ljubavi u porodici.
Peta posljedica jeste stvaranje zavisti i neprijateljstva siromašnih prema bogatima. Vremenom ta zavist, beznađe i neprijateljstvo polahko prerastaju u plamen srdžbe, mržnje i osvete bogatima, te rat između siromašnih i bogatih. Posljedice tog rata su ubistva, zarobljeništva i uništavanje materijalnog bogatstva društva. Šesta posljedica: Siromašni će ako se dokopaju vlasti zbog trenutnog položaja na kojem se nalaze da se svete bogatima, a bogati će se naći u tamnicama i zatvorima koje su sami sagradili. Međutim,ovog puta teškoće će se javljati u životu bogataša a ne siromaha koji se trenutno nalaze na položaju vlasti i ovakvo smjenjivanje će se nastaviti.
Zar sve ove nedaće društva, nevolje naroda, uništavanje prirode i nestajanje materijalnog i duhovnog bogatstva pojedinaca i društava nisu posljedica lihvarenja, koje sa našeg gledišta nije ništa veliko. Da li svi oni koji su pretrpjeli štetu zbog lihvarenja nemaju pravo tražiti kaznu za njegove počinitelje?
Stoga, ako Uzvišeni Bog za kamatarenje propisuje stroge kazne, to je zbog razarajućih posljedica koje takvo djelo ima za društvo.
I posljedanja stvar: Kur'an je odgojna knjiga, koja je spuštena da bi ljude uputila na Pravi put. Sa gledišta psihologije, odgoj ljudi može se vršiti na tri načina:
a) razvijanjem ljubavi ka poželjnom i dobrom,
b) podsticanjem obećanjem velike nagrade,
c) strašenjem kaznama.
Dokazano je da na ljude najviše utiče treća odgojna metoda, znači kada ne bi postojao strah od kazne u društvu bi se raširilo kršenje zakona.
Pa prema tome, ti ajeti ne podrazumijevaju Božiju srdžbu, već pomoć ljudima da se upute na usavršavajući put koji ih vodi do vječne sreće.