Selam alejkum. Neka je selam i salavat na Muhammeda, s.a.v.a., njegov Ehli-bejt, a.s. i odabrane ashabe. Veliki pozdrav za Vas i Vašu redakciju. Moje pitanje glasi:
U Knjizi Pitanja i odgovori 1, na pitanje o kada i kaderu, pod rednim broj 2. i pitanje br.4 odgovorili ste super i veoma sam obradovan Vašim odgovorom. Molio bih ako možete da date nekoliko primjera iz života u vezi tih odgovora, da bih imao veći pristup toj temi i da bih je shvatio malo više. Znači, ja bih htio primjere iz našeg, običnog života. Selam
1 Odgovor
U ime Allaha, svemilosnog, Samilosnog
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
Jako sam se obradovao kada sam nakon dugog perioda primio od vas pismo. Upravo kako i sami znate, pitanje kada i kaderaje jedno od veoma zamršenih vjerskih i filozofskih pitanja. Međutim, ono što je ovo pitanje učinilo zamršenim jeste njegovo neispravno shvatanje. Za neka pitanja problem je s jedne strane u njihovoj vanjskoj manifestaciji i argumentaciji, a s druge u njihovom predočavanju u čovjekovom umu i samom poimanju.
Pojašnjenje
Da bi neko djelo bilo učinjenu u vanjskom svijetu mora postojati niz uslova. Dok god se ti uslovi ne ispune, to djelo se neće ostvariti u vanjskom svijetu. Naprimjer, da bismo osvjetlili neku prostoriju električnom energijom, potreno je nekoliko činilaca. Postojanje struje u mreži. Postojanje struje u strujnom satu kuće. Postojanje struje u kablovima te prostorije, pa prekidač, sijalica i volja čovjeka da upali prekidač. Kada sve ovo zajedno uzmemo u obzir, tada to postaje potpuni uzrok, tj. uzrok čijim postojanjem nema mogućnosti da se ne upali sijalica i ne osvijetli prostorija. Svaki od ovih činilaca, tj. postojanje struje, prekidač, sijalica, čovjekova volja, upiranje u prekidač – sami po sebi su nepotpuni uzrok, tj. samo njihovo postojanje neće uzrokovati osvjetljenje prostorije.
Uzvišeni Allah je za ispunjenje i realizaciju svakog djela u Ovom svijetu postavio uslove, i kada se svi ti uslovi skupe to djelo se realizuje. Ovaj dio kreacije i stvaranja nazivamo terminološki sigurni kada’ (sudbina) – اَلْقَضَاءُ الْحَتْمُ , tj. ne postoji nikakva prepreka za njegovu realizaciju.
Što se tiče čovjekovih djela, jedan od uslova je snaga odabira i slobodna volja. A količina i efekat svakog od ovih činilaca djeluju na osnovu jednog posebnog standarda, koji se ne umanjuje niti uvećava. Dakle, uticaj svakog od ovih činilaca terminološki nazivamo kader tj. predodređenje (ar. قَدَر mjerenje i izračunavanje). Stoga, kader je ustvari uvod kada-u.
Jednog dana hazreti Ali je sjedio pored nekog zida i osjetio je da se zid urušava. Ustao je s tog mjesta i otišao na drugo. Neki su prigovorili i rekli: „O Ali, bježiš od Allahova kadaa!“ Hazreti Ali je odgovorio: „Da! Međutim, bježim od Njegova kadaa u Njegov kader.“ Znači, Allahov kada je da ću – ako ne odaberem da pobjegnem i zid se sruši na mene – sigurno biti povrijeđen. I opet je Allahov kada ako odaberem da pobjegnem to da na taj način neću stradati. A od Allahovih kadera je da ja odabiranjem mogu da utičem na svoju sudbinu. Stoga, moj bijeg nije zbog nezadovoljstva stvaralačkim zakonima Uzvišenog Boga, nego se upravo utječem Allahovim zakonima.
Postoje jasni i mnogobrojni primjeri u našem svakodnevnom životu, pa ako bismo obratili pažnju na njih, postalo bi jasno značenje kada i kadera.
Uzvišeni Allah je za dobrobit stvorenja stvorio hladno vrijeme. S druge strane je stvorio čovjekovo tijelo. Hladnoći je dao da vrši uticaj, kao što je čovjekovom tijelu dao hladnoća može na njega uticati. Isto tako je čovjeku podario izbor. Ako čovjek ne bi svoje tijelo zaštitio od hladnoga vremena, sigurni Allahov kada je da će se tijelo pod uticajem hladnog vremena razboljeti. A ako bi se čovjek zaštitio od hladnog vremena oblačenjem, tada je sigurni Allahov kada i zakon kreacije da se tijelo neće razboliti zbog hladnoće. Stoga, snaga izbora i odluke je jedna od lančanih spona Kreacije. Ako bi se pridružila ostalim sponama i uslovima za stvaranje jednog djela – nastat će sigurni Allahov kada. A ako se ne spoje, nastat će Allahov kader. Zato Kur'an kaže:
إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْZaista Allah neće promijeniti stanje nekog naroda dok oni sami ne promjene.[1]
Znači, ako se njihova odluka pridoda ostalim uslovima za postajanje djela, to djelo će se i izvršiti.
Ako bismo u jednoj rečenici željeli definisati džebr tj. prisilu (ar. جَبْر) i izbor (ar. إِخْتِيَار) ili kada – قَضَاء i kader – قَدَر, ona bi glasila:
Uticaji, tragovi svakog stvorenja su usađeni u njegovu bit, i to jeste kada i prisila, međutim povezivanje stvorenja radi ostvarivanja jednog određenog djela jeste kader i izbor. Jer jedan od uzroka pri povezivanju jeste čovjekov izbor i odabir. Uzvišeni Allah je snagu odabira u čovjekovom bitku postavio silom i sigurnim kadaom. A iz ove prisile je stvorio izbor.
عاشقم بر قهر و بر لطفش به جدّ ای عجب من عاشق این هر دو ضدZaljubljen sam u ljutnju i milost Njegovu, za ozbiljno
O čuda li! Ja sam zaljubljenik obje ove suprotnosti
Mevlana kaže: Uzvišeni Allah posjeduje i ljutnju i milost. A ljutnja i milost su dvije suprotnosti koje se ne mogu sastaviti. Čudno je to što ispoljavam svoju ljubav prema Njegovoj ljutnji i Njegovoj milosti. Ovo je jedno od čuda Kreacije. Ovdje je veza prisile i izbora, čudna veza. Iz sile se rađa izbor. A iz izbora nastaje sila. Ako bi uzroci i činioci postajanja jednog stvorenja bili povezani sa izborom, tada bi to stvorenje silom nastalo. A ako bi izborom prekinuo one spone tada bi sila nestala. I naravno, sve je u volji Božijoj i On je tako odlučio, da poredak Kreacije bude pod snagom volje čovjeka dok god se ovaj izbor i čovjekova volja kreću putanjom koristi, i dok su popraćeni općim kretanjem svijeta.
Bilo kako bilo, nadam se da ću upoznati sa Vama uživo i okoristiti se Vašim dobrim mišljenjem.
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
prof. Akbar Eydi
[1] Ra'd, 11.