Esselamu alejkum brate u islamu,, neka je salavat na Allahovog miljenika Muhammeda i njegovu casnu porodicu a.s. moje pitanje je u vezi moga brata koji ne zeli kontakt sa mnom jer sam se vratila islamu. Zivimo u dijaspori i on je pao pod uticaj zapadnih medija,doslovno vjeruje sve sto cuje o teroru i sl.Stidi se da kaze drugovima da sam mu ja sestra.Jedne prilike me zakljucao u sobu da ne bi neko od njegovih radnih kolega vidio da ima sestru sa maramom. Meni je to bilo smijesno jer sam mislila da se sali! Medjutim tek sam poslije vidjela koje razmjere to poprima. Roditelji su nas odgojili u ateizmu i u kuci se nikad nije spominjao Bog osim u psovkama estagfirullah. Otac se i dalje izrazava kao ateista i bratu je jos uvijek on uzor.Mama i vjeruje i ne vjeruje,neznam kako da je definisem,al uglavnom ona se tu puno ne pita. Ja sam se elhamdulillah sretno udala i nasla svoj put u islam elhamdulillah rabil alemin. Pokrila sam se i promjenila ime koje je bilo ime nekakve boginje estagfirullah.Nikad im nijednom od njih troje to nije bilo drago,pogotovo bratu koji me pokusao i daviti i tuci ,i nozem mi je prijetio u pijanom stanju sve to zbog mog” ludila” islama kako on to naziva estagfirullah. Ja sam mu pokusala objasniti o islamu ali on to grcevito odbija. Jednom prilikom mi je rekao da ako ga vise ikad budem u vezi toga zvala da ce se sav isjeci.Ja sam se prepala i odustala od toga. Sad je u jako losem stanju,sam je nema nikoga ,blizi mu se trideseta, bukvalno samo sjedi kuci,odselio se od roditelja i stalno mami govori kako smo ga svi izdali i kako nece dozivjeti tu tridesetu i da ce se ubiti. Allah vam se smilovo kazite sta da radim.Dal da ga zovem,dali da mu pisem.Brat mi je.Brinem se. Da vas Allah s.w.t. nagradi za sabur. Kul jevm ashura kul beled Karbala
1 Odgovor
Poštovana sestro, vama je Uzvišeni Bog odredio posebnu sreću i uspjeh. Vaše pismo podsjeća na mnoge događaje u historiji čovječanstva kada u svijetu neznanja, nasilja i odstupanja u jednom njegovom kutku postoji svjetlo kao dokaz svjedočenja Boga. Od uzvišenog Gospodara za vas molim ustrajnost, razboritost i veću svjesnost o religiji kao i veći uspjeh u zdravlju, ustrajnosti i strpljenju.
Nekoliko stvari nikako ne smijemo zaboraviti kako, ne daj Bože, naš razum i percepcija ne bi bili pod utjecajem osjećaja i emocija. Ukazat ćemo na nekoliko njih:
1. Uputa ljudi jeste u rukama Uzvišenog Boga
U časnom Kur’anu, precizno i jasno, je rečeno da uputa pripada Bogu i Njegovoj volji. U ajetu se kaže:
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ
Ti, doista, ne možeš uputiti na Pravi put onoga koga ti želiš uputiti – Allah ukazuje na Pravi put onome kome On hoće. ( Qasas, 56.)
2. Šta je značenje toga da je uputa samo u Božijim rukama?
Trebamo shvatiti značenje ovih plemenitih ajeta, jer u Kur’anu nalazimo ajete u kojima se uputa pripisuje Poslaniku, Kur’anu, nebeskim knjigama i drugim ljudima pa se tako kaže:
وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
A Ti, zaista, upućuješ na Pravi put.. (Šura, 52.)
Pitanje naređivanja dobra i odvraćanja od zla nalazimo u Kur’anu i trebamo znati kako spojiti te ajete. Da bi odgovorili na ovo pitanje navesti ćemo druge dvije kategorije ajeta koje će nam sve obaveze učiniti potpuno jasnima, ako na njih obratimo pažnju.
Jedna od tih kategorija je zakon spuštanja. U Kur’anu se kaže:
” وَ إِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ
I ne postoji ništa čije riznice ne posjedujemo, a od toga Mi dajemo samo onoliko koliko je potrebno. (Hidžr, 21.)
Značenje ovog ajeta upućuje na to da je svijet u Božijim rukama i da niti jedno biće ili pojava na ovom prostranom i tajnovitom svijetu ne dolazi u postojanje a niti nestaje bez Božije dozvole. Također, ne biva upućeno niti izgubljeno, siromašno ili opskrbljeno, uvećano ili umanjeno, ne pada kiša a niti prestaje bez Božije dozvole. Neke od ovih pojava svjedočimo u svijetu prirode, a mnogih drugih (što u svijetu prirode, što u svijetu melekuta) nismo ni svjesni. Ovaj svijet I čovjek imaju Gospodara čije znanje, snaga, milost i mudrost jesu neograničeni. Ako ovo ispravno shvatimo bilo koji događaj u svijetu i među ljudima nas neće prepustiti emocijama i nećemo klonuti duhom jer vjerujemo da sve ono što jeste i mora biti i da sve ono što nije i ne treba biti, što je određeno voljom Istinitog, koji je Znalac, Mudar, Moćan, Milostiv i Samilostan. Sva ova svojstva Gospodar posjeduje u neograničenom obliku. Svaki oblik zabrinutosti i anksioznisti u vezi događaja, uz ovakvog Gospodara, nestaje. Naš odnos sa Bogom biti će odnos Znalca i neznalice, Bogatog i potrebitog, Milostivog i nesvjesnog. S druge strane, u drugom ajetu postaje jasno značenje zakona spuštanja i upravljanja svijetom pa se kaže:
” وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا
A onome koji se Allaha boji, On će izlaz naći (Talaq, 2.)
” وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ”
i opskrbiće ga odakle se i ne nada; onome koji se u Allaha uzda (Talaq, 3.)
Jasno je da se pod opskrbom u spomenutom ajetu misli i na materijalnu i na duhovnu opskrbu. Primjer možete biti i vi što ste živjeli u takvoj porodici, kako ste otkrili ljubav prema Bogu, pokrivanje, promjenu imena, suosjećanje prema bratu i drugo. To, sigurno, nije bilo moguće materijalnim kriterijima i vlastitim prohtjevima, ali Bog je Moćan. U Kur’anu se kaže:
” وَ مَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ”
onome koji se u Allaha uzda, On mu je dosta.(Talaq, 3.)
To znači da je Bog upravitelj svega a onoga koji se u Njega pouzda upućuje na ono što je istinska sreća i dobro za njega. Povjerenje u Boga donosi čovjeku smiraj i sreću.
” إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ”
Allah će, zaista, ispuniti ono što je odlučio; (Talaq, 3.)
” قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ”
Allah je svemu već rok odredio. (Talaq, 3.)
Posljedjni dio ajeta je zapravo filozofska argumentacija. Kaže se: “Sve što postoji na Ovom svijetu, tačno i precizno je određeno voljom Gospodara, niti je što oduzeto niti dodano. Iz ovog dijela ajeta razumijeva se da svaki čovijek i svako biće dozvolom Gospodara ima svoje obaveze koje u određenoj sferi djelovanja ostavljaju posljedice i primaju ih. To znači da Božijom dozvolom upućuje i Poslanik i Kur’an, a naređivanje dobra i odvraćanje od zla ostavlja svoj trag.
U jednoj rečenici treba reći: Sva bića, u načelu svog bivstva i svojim savršenstvima, su ovisna i ta ovisnost je u biti i zbilji njihovoj. Ali, Božijim uređenjem u određenoj sferi, ostavljaju trag i primaju ga. Stoga, uputa, po biti, pripada Bogu, a Njegovom dozvolom Poslaniku, Kur’anu, nebeskim knjigama te naređivanju dobra i odvraćanju od zla. Posebna poruka ovog ajeta ljudima jest: “Svi vi imate obaveze koje se trebaju izvršavati u tačno određenom krugu i sa precizno utvrđenom mjerom. Vi utičete i bivate pod utjecajem.” Ako ovaj ajet uporedimo sa drugim, dužnosti nam postaju jasnije. Taj ajet je sljedeći:
” يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ”
O vjernici, brinite se o sebi; ako ste na Pravome putu, neće vam nauditi onaj ko je zalutao! Allahu ćete se svi vratiti i On će vas obavijestiti o onome šta ste radili. (Ma’ide, 105.)
Iz do sada rečenog može se zaključiti da trebamo izvršavati svoje obaveze u okviru i mjeri onoga što je Gospodar za nas odredio. Razumno i sa punom svješću o svojim šerijatskim obavezama trebamo pozivati na dobro i odvraćati od zla, a osjećaje i emocije staviti pod kontrolu razuma i pri tomu ne pretjerati a niti uskratiti. To je ono što mi razumijevamo iz Kur’ana.
Sada ćemo vam odgovoriti vezano za vaš slučaj. Ako možete vašu naklonost prema islamu i pokrivanje objasniti bratu na osnovu njegovih uvjerenja, mislim da bi to ostavilo veliki utisak na njega te mu pomoglo da shvati vlastite pogreške.
1. Da li on prihvaća da mi živimo u svijetu čiji društveni temelji i odluke leže u demokraciji i slobodi?
2. Da li je demokracija i sloboda uvjerenja, vrsta odjeće, odabir supružnika, mjesto stanovanja i drugo za sve ili samo za određeni broj ljudi i država?
3. Ako je za sve (čime se ponose međunarodne orzanizacije za promoviranje ljudskih prava) zašto se vaš brat protivi demokraciji koju ste vi odabrali?
4. Zašto taj brat, koji teži slobodi i demokraciji, želi udariti sestru samo zbog odabira odjeće, supruga ili imena? Ili, ne želi razgovarati sa njom i u konačnici je želi izolirati? Čudne li demokracije i slobode! Čudnih li ljudskih prava i poigravanja sa tom riječju! Nisu li oni samo žrtve slobodnog modernog vremena?
5. Može se upravo iz ovog razumijeti tko je terorist a tko milostiv i prijatelj ljudi? Vi, kao muslimanka, osjećate obavezu prema njemu, volite ga i zabrinuti ste za njegovu sudbinu, a on kao slobodnjak na svoju sestru podiže nož i želi joj smrt. Vaša obaveza prema njemu, iz onoga što sam mogao razumijeti, je sljedeća:
Napišite mu pismo u kojem izražavate svoje osjećaje i ljubav prema njemu kao bratu, a ne sa stanovišta jednog učitelja ili upućivača. Ne spominjite islam i njegova učenja jer on još nije spreman čuti za to. Skratite vaše telefonske razgovore, pričajte samo sestrinski sa njim i recite mu da ga kao sestra volite. Ako želi sa vama raspravljati o islamu i njegovim učenjima recite mu da to ostavljate za drugi put. Ono što je ovdje bitno jesu vaše zdravlje i porodična atmosfera tako da on osjeća da ga vi volite, a ne da ga želite uputiti. Poslanik, a.s. je rekao: “Žena je cvijet:” Karakteristike cvijeta su: ljepota i nježnost. Karakteristike ljepote i nježnosti su stvaranje osjećaja radosti i otklanjanje tuge i žalosti. Stoga, vi imate karakteristike cvijeta. Osjećaj radosti, prijateljstva i ljubavi stvarajte u porodici i sa svima se odnosite prijateljski, odano, suosjećajno te budite pomagač u nevolji i dijelite sreću i tugu zajedno. Što je najvažnije od svega, neka to bude u ime Boga i Njegovog zadovoljstva pa ćete tako sebi priskrbiti nagradu a Bog će učiniti da se posljedice toga odraze na vaša djela.
Jedan zakon iz Kur’ana.
U suri Lukman, petnaesti ajet, opisuje se odnos jednog djeteta, vjernika, sa roditeljima nevjernicima. Najljepši oblik, koji se slaže i sa emocijama čovjeka, a i sa razumskim načelima i religijskim učenjima, iznesen je kao univerzalni zakon. Ako od tebe budu tražili da budeš nevjernik, mnogobožac ili nebogobojazan ti ne obraćaj pažnju. Jedna od karakteristika čovjeka je da prihvata samo ono što je moguće dokazati argumentacijom. Mnogoboštvo je jedno od najneutemeljnijih vjerovanja i očiglednih pogreški. Stoga se ne treba obazirati na riječi bez utemeljenja. Ali, vaša reakcija prema porodici mora biti puna ljubavi, razumijevanja i pažnje jer ophođenje jednog vjernika ne smije prelaziti granice zdravog fitreta, religijskih načela i tradicije. NIkad ne vrijeđajte tuđe svetinje jer bi onda oni mogli vrijeđati vaše. Takva vrsta društvenog ophođenja u potpunosti uništava ugled svetinja i Bog to ne voli. Stoga, poštovana sestro, koristite se samo osjećajima, nježnošću i osnovnim ljudskim zakonima i ako Bog da u tome ćete i uspjeti.
” مَن يَتَّقِ وَيِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
Ko se bude Allaha bojao i ko strpljiv bude bio – pa, Allah, uistinu, neće dopustiti da propadne nagrada onima koji dobra djela čine.” (Jusuf, 90.)
Es selamu alejkum ve rahmetullah ve berakatuhu