Esselamu alejkum. Mozete li objasniti sljedeci Kur'anski ajet: A vi ne možete ništa htjeti ako to Allah, Gospodar svjetova, neće. Sta ovo znaci? Ispada da ako neko cini zlo,cini jer Bog hoce da on to tako cini… Drugo pitanje je zasto Bog u Kur'anu navodi ovakve stvari,zbog kojih se vecina ljudi zbuni, a i onda se Ulema mora truditi da dokaze da to nije tako, nego se tu nesto drugo mislilo reci..
1 Odgovor
U ime Boga,Milostivog,Samilosnog
Esselamu alejkum,
Kur'an Časni poslan jer s ciljem upute i usavršavanja ljudi.
Ljudsko savršenstvo nalazi se u tri stvari:
1. Odgoju razuma,
2.Moralu i uzvišenim ljudskim osobinama,
3.Odgovarajućem djelovanju i ophođenju u društvu.
Časni Kur'an za odgoj sva tri načela kod čovjeka ima odgovarajući program.
Značenje ajeta:
مَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّـهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
A vi ne možete ništa htjeti ako to Allah, Gospodar svjetova, neće (At-Takvir, 29)
Moram kazati da ako mi ljudi ispravno upoznamo sebe i svoj život onda će upoznavanje Boga i vjere biti lahko i jednostavno. Počnimo od primjera nas samih. Recimo da želite napisati neko književno djelo ili neku pjesmu ili pak nacrtati neku sliku, to morate prenijeti na papir. Taj čin ima svoje činioce i uzroke, od kojih svaki ima svoju ulogu u svaranju željenog, kao što je postojanje papira, tinte, boje i drugo, ali kada pogledamo u čovjeka kao stvoritelja vidimo da prsti njegove ruke imaju ulogu: oni se pokreću uz pomoć ruke, pokret je posljedica čovjekove volje, volja je posljedica čovjekove misli, dok je misao posljedica života čovjekova bića. Pa prema tome, ako čovjek nije živ nema ni misli, ako nema misli nema ni volje, ako nema volje nema pokreta, a ako nema pokreta ni ruka ni prsti ne mogu nešto prenijeti na papir. Dakle, u ovom nizu svako ima svoju ulogu u stvaranju poezije ili slike, što se u filozofskoj terminilogiji naziva “dio uzroka” znači dio potpunog uzroka. Potpuni uzrok u stvaranju neke lijepe slike čine svi ovi nabrojeni uzroci zajedno. Kada mi sebe vidimo kao jedan od dijelova svijeta, a svijet kao Božije stvorenje, onda je svako naše djelo posljedica Božije volje i volje koju je nama Uzvišeni Bog dao na izbor. Precizno filozofsko i vjersko zančenje spomenutog jeste to da čovjek u svemu ima izbor i nije prinuđen. Dakle, nema potpune prisile, ali ni potpune slobode, već se nalazi između prisile i slobode i takvo uvjerenje može biti najveći misaoni oslonac za važna i ona manje važna kretanja čovjeka u njegovom životu.
Kada čovjek shvati da je samo prsten u lancu postojećeg poretka onda ga takvo uvjerenje sprečava da bude nasilnik, da krši zakon i tuđa prava. Kada ima osjećaj nemoći i ograničenja s jedne, i osjeti da u stvarnaju ima ulogu i da je dio svijeta koji je Božije djelo, s druge strane, onda osjeća odgovornost prema svojim djelima, a opet i iznimnu bliskost sa Bogom. Ova dva suprotna osjećaja potiču usavršavanje, kretanje i sticanje sreće. Postalo je jasno da je volja Uzvišenog Bog da čovjek sam želi imati ulogu u svome životu, ali mora biti odgovoran za svoja djela.
Zašto je Kur'an ukazao na spomenuto u ajetu?
Za razvoj i usavršavanje čovjeka Uzvišeni Bog nudi dva puta:
1. Zikr i spominjanje Njega,
2. Razmišljanje o Božijem stvaranju.
Kada nas Kur'an želi obavijesti o velikim ljudima koje su se prošli vanjštine i stigli do unutarnjeg svijeta, onda ih opisuje sa ove dvije gore spomenute odlike.
U suri Ali Imran kaže: U stvaranju Nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene, za one koji i stojeći i sjedeći i ležeći Allaha spominju – ukazujući na prvu odliku – i o stvaranju Nebesa i Zemlje razmišljaju – ukazujući na drugu odliku. Dakle, to su oni koji slijede Božije poslanike i oni koji stahuju da će Uzvišenog Boga sresti bez dobrih djela. Prema tome, trud učenjaka i razmišljanje vjernika je cilj za stizanje do savršenstva, jer da nije bilo razmišljanja ne bi se otkrili zakoni stvaranja, uz skrivenost tajni stvaranja ibadet ne bi imao svoju veličinu. Stoga se u islamskim predajama kaže da je sat razmišljanja bolji od jedne godine ibadeta.
Nadam se da sam uspio ponuditi korisan odgovor na vaše pitanje.