Esselamu alejkum.
Da li je Arš materijalne prirode (ako je poznato) i je li on prvo što je Allah stvorio? Da li je on potreban Allahu, jer ga je stvorio nakon što ga nije bilo? Hvala!
1 Odgovor
Iako je riječ o većem broju pitanja, kada postane jasno značenje Arša, ostala će pitanja sama po sebi dobiti odgovor.
U shvatanju značenja Arša postoje velika razilaženja, a mi ćemo ovdje u sažetom obliku navesti mišljenje autora tefsira El-Mizan Allame Tabatabaija, koje daje tumačeći 54. ajet sure El-Earaf.
Pojam Arša spada u red kur'anskih mutešabihata (izraza koji u prvi mah nisu jasni)
Postoji grupa učenjaka koja kaže da nemamo pravo raspravljati o ovakvim ajetima i prelaziti granicu vanjskog kur'anskog izraza, smatrajući to novotarijom od koje se mora suzdržati.
ODGOVOR: Ovakav stav suprotan je razumu, a suprotan je i slovu Kur'ana, jer u Kur'anu postoji veliki broj ajeta koji čovjeka pozivaju da razmišlja, podstičući racionalno zaključivanje. Kako se onda može reći da i pored toga što Kur'an podstiče na razmišljanje i na racionalnost, ne primim i ne prihvatim rezultate racionalnog razmišljanja? Također, postoji veliki broj predaja koje nas pozivaju na razmišljanje o vjerskom nauku i kur'anskim ajetima.
Riječ je o otjelovljenom vanjskom stvorenom koje ima prostorni odraz i sličan je prijestolju iz ljudskog svijeta
Oni kažu: Arš je u potpunosti materijalno tijelo i sličan je onom prijestolju koje ima nogare, s tim što se njegove oslanjaju na sedmo nebo (Uzvišen je Allah od onog što nasilnici govore) Bog sjedi poput kakvog kralja na njemu. Tako da je značenje Arša kod prve i druge grupe muslimanskih učenjaka isto.
ODGOVOR: Ovaj stav je tako bezvrijedan da nema nikakve potrebe za odgovorom, a Časni Kur'an jasno ukazuje da je Uzvišeni daleko iznad toga da bi mogao po pitanju biti, atributa i tijela biti sličan nekome od stvorenja. I ništa mu slično nije.
Arš je deveto nebo
Jedna grupa na osnovu stare Ptolomejeve astronomske teorije u koju su vjerovali, smatra da je Arš upravo deveta nebeska sfera ispod koje se nalazi cio tjelesni svijet.
ODGOVOR: Ovo zapravo i nije komentar Kur'ana, već namicanje vjerovanja Kur'anu. Stotine naučnih pravila suprostavljeni su ovom stavu, kao i stotine ajeta i predaja. Otkrivanjem neispravnosti geocentričnog sistema i prihvatanjem heliocentričnog, oni su se prirodnim tokom odrekli svoga mišljenja.
Arš je metafora za moć i upravljanje
Neki kažu da u vanjskom, materijalnom svijetu uopće ne postoji tjelesno biće s imenom Arš. Kur'anske riječi Errahmanu alel arši steva () ili summe isteva alel arš zapravo su metafore Božijeg upravljanja svijetom. Riječ isteva ukazuje na intenzitet upravljanja nad nečim.
ODGOVOR: Iako je prihvatljiva činjenica da je Arš zapravo metafora, nema nikakve prepreke da u isto vrijeme bude riječ i o stvarnosti. Nema problema u tome da zbilje koje su kod nas i zbilje koje su kod Boga sa aspekta pojma i značenja budu iste, ali da sa aspekta značenja i objekta nisu ni slične. Tako je sa pojmom bitak ili znanje ili hiljade drugih pojmova koje u leksičkom smislu imaju isto značenje i kod nas i kod Boga. Kada kažemo “Bog zna”, to ima značenje kao kada kažemo “Taj i taj zna”, ali sa aspekta predmetnosti znanja i njegove stvarnosti, među ovim znanjima nema nikakve sličnosti, jer Njegovo znanje je bezgranično, nije odvojeno od Njegove biti i ostalih Njegovih atributa savršenstva. Naše znanje je kao prvo ograničeno, kao drugo izmješano sa neznanjem i kao treće rezultat shvatanja vanjskih stvari i sa hiljadama drugih nedostataka, a od svih najvažnije je to da je naše znanje odsjaj Božijeg davanja da mi budemo vlasnici nečega. On je dao dozvolu da mi nešto znamo. Jednostavno rečeno, pojmovi i izrazi koje mi kujemo su izraz konvencije i nemaju svoju vanjsku zbilju. Tako kada kažemo “šef” mislimo na čovjeka čije odluke mi slijedimo, a ne da je on kao sama pojava šef. Međutim, kur'anski pojmovi ukazuju na vanjske zbilje, tako da ovo objašnjenje iako je blisko stvarnosti, ne obuhvata je sasvim.
Arš predstavlja vanjsku, ali ne i fizičku zbilju
Ovo mišljenje AllamaTabatabai odabire na temelju Kur'ana, i o tome između ostalog kaže:
Kada se obrati pažnja na kur'anske ajete, te ako neke od njih koristimo kao tumače drugih ajeta, postaje jasno da je Arš jedna od vanjskih zbilja, ali ne fizička, već metaforična. Zapravo, riječ je o položaju iz koga ističu sva zbivanja i dešavanja ili drugačije rečeno – upravljanje svijetom.
Argument za ovu tvrdnju su ajeti poput ovoga: …On je Gospodar velikog Arša (Tewba, 129) ili …Meleci koji drže prijesto i oni koji su oko njega (Mu'min, 7), i vidiš meleke kako su okružili Arš (Zumer, 74) iz kojih možemo zaključiti da je Arš vanjska zbilja. Sa druge strane, nailazimo na ajet zatim je zagospodario Aršom i upravlja stvarima i ni jedan zagovornik nema prava zagovaranja, osim uz dozvolu Božiju. Ovaj ajet objašnjava upravljanje svijetom, dajući nam na taj način do znanja da Uzvišeni između ostalih svojih atributa posjeduje i ovaj. S obzirom da je cilj ajeta opisivanje Gospodstva i Božijeg stvaralačkog upravljanja, pod zagovaranjem se također misli na stvaralačko zagovaranje, a ne zakonodavno, kao i na to da ni jedan od uzroka Ovog svijeta koji je u ulozi veze između Boga i dešavanja u svijetu, poput osobine vatre da izaziva toplotu ili toplote za grijanje stvari ili sitosti kao posljedice uzimanja hrane – po sebi nemaju ni najmanju mjeru nezavisnosti, već se uzročništvo odvija izričito Božijom dozvolom. Dakle, svaki uzrok koji je povod dešavanja neke posljedice, učinkovit je samo zato što Bog to dozvoljava i daje mu mogućnost uzročnosti. Ovdje je upravo riječ o jednoći Gospodara, koja se spominje na početku časnog ajeta sa riječima: Zaista vaš Gospodar…
Riječi ..”i nema zagovornika osim po Njegovoj dozvoli” ukazuju na drugu zbilju. Riječ je o promjeni upravljanja upravljanjem, i tada je također riječ o promjeni koja se desila Božijom dozvolom i Njegovim upravljanjem. Jer zagovaranje, šefaat znači da neko između Boga koji prihvata zagovaranja i stvari za koju se zagovara zauzme posredničku ulogu, da bi na taj način izmijenio tok jednog pravila i stavio u opticaj drugo. Npr. sunce postoji po Božijem određenju da bi rastjeralo svojom svjetlošću tamu, koja bi u skladu sa općim stanjem sistema trebalo obujmiti zemlju. Vidimo da se posrednik, poput strehe naprimjer, isprječava između svjetlosti i toga dijela zemlje nad kojom se nalazi i ne dozvoljava prodiranje svjetlosti. Časni ajet nam želi dati do znanja da je i to posredništvo po dozvoli Uzvišenog Gospodara, tako da možemo zaključiti da je cjelokupno upravljanje u svijetu od strane Uzvišenog Gospodara. Čak se i svako sredstvo za izmjenu upravljanja i toka propisa i zakona dešava Njegovom dozvolom i nema nikakve razlike između stvaralačkih sredstava i sredstava koje čovjek koristi za bijeg od zakona Božijih uzroka. Sve se to dešava Božijom dozvolom i pod Njegovom upravom. On je sve to odredio i sve je pod Njegovom naredbom.
Jedna druga zbilja
Razumjevajući ovu kur'ansku zbilju, postaje nam da ako vidimo da neki od niskih bića zbog nepotpunosti u svojim sposobnostima bivaju lišeni uzvišenih stvaralačkih davanja usljed čega izlaze iz okvira poslušnosti Bogu, upravo ta neposlušnost je zapravo pokornost upravljanju Kreacijom. Ta spriječenost od odgoja, jeste odgoj. Zapravo, Bog je taj koji je njemu dao moć izbora. Ukoliko čovjek umišlja da spletkari prema Bogu, upravo to spletkarenje predstavlja pad u Božiju spletku. Zapravo, suprotni i ometački uzroci u svijetu su poput tasova vage, koji jedan drugom oponiraju i jedan drugog tjeraju gore-dolje, ali upravo to suprotno kretanje je harmonično i pomaže ispravan rad vage.
Dakle, Arš predstavlja položaj općenitog upravljanja svijetom i svim bićima i pod Njegovom je upravom. Također je položaj Božijeg sveznanja o postojećem svijetu. Znači da je prije postojanja svijeta, u toku njegova postojanja i nakon povratka svih bića Allahu, on na svome mjestu očuvan i postojan.
Ajet i vidiš meleke kako su oko Arša ukazuje nam na očuvanost Arša na Sudnjem danu. Ajeti koji ukazuju na stvaranje nebesa i zemlje, ukazuju na postojanje Arša uporedo s postojanjem svijeta. Ajet u kojem se kaže On je taj koji je nebesa i zemlju stvorio u šest vremenskih perioda, a Arš mu je bio nad vodom (Hud, 7) ukazuje na postojanje Arša prije postojanja svijeta.
Bilo je to ukratko stav velikog komentatora Tabatabaija u vezi sa značenjem Arša, koji se opširnije može pronaći u tefsiru El Mizan, 8 svezak, komentar 54. ajeta sure El-Earaf.
U dovi poznatoj pod imenom Dova Ebu Hamze Somalija, Hazreti Ali je u ramazanskim jutrima između ostalog učio sljedeće riječi koje i pored krajnje sažetosti ukazuju na prethodno objašnjenje zbilje: “O Uzvišeni Bože, i onaj koji dobro čini ima potrebu za Tvojom pomoći i onaj koji se odvažio da Ti se suprostavi i čijim djelima Ti zadovoljan nisi, nije izvan dohvata moći Tvoje. Ja Rabbi, Ja Rabbi.” Dakle, hazreti Ali nam daje do znanja da je Božija milost ta koja dobročinitelju pomaže da bude dobročinitelj, jer ukoliko ne bi bilo Božije milosti, bilo bi nemoguće da čini dobro ili da čini ibadet, a s druge strane ukoliko se neko suprostavlja Bogu, Bog je taj koji mu daje moć da može odabrati. Dakle sve grupe, čak i sve čestice u postojećem svijetu nalaze se pod neograničenom upravom i znanjem Božijim. Izvinjavamo se zbog opširnosti jer nismo željeli ostati nedorečeni.