Selam allejkum. moje pitanje je zasto da klanajm namaz. sta imam od toga,kakvu korist a kakvu stetu cu izbjeci..? i neki kazu da nekada namaz covjeka jos vise udalji od Boga,pa nemam volje da klanjam ako ce mi samo jos gore biti,i ako pravim vecu stetu.. kako da klanjam taj namaz koji priblizava a ne udaljava?
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh
Da bismo razjasnili vaše pitanje, treba nekoliko stvari uzeti u obzir:
• Vjerovanje i nevjerovanje u Uzvišenog Boga
Jasno je da se ljudi po pitanju vjerovanja u Boga dijele u dvije grupe. Jedna je grupa koja iz bilo kojeg razloga ne vjeruje u Boga, Sudnji dan i vječni život dok je druga grupa ona koja na temelju čvrstih naučnih i razumskih dokaza vjeruje u postojanje Boga, svrhovitost ovosvjetskog poretka i vječnog života. Za prvu grupu pitanja o namazu, njegovim koristima i tragovima i slično nemaju nikakvog smisla jer obaveznost namaza, njegove koristi i tragovi posljedica su prihvatanja i vjerovanja u niz osnovnih načela bez kojih ova pitanja nemaju smisla. Ali za drugu grupu, vjernike u Boga, koji prihvataju da je On izaslao Poslanika zbog naše upute i koji vjeruju u proživljenje, onda oni znaju šta je Bog učinio obaveznim i objavio to preko Svog Poslanika pa više nema smisla pitati zašto?
• Filozofija i posljedice namaza
Trebamo prihvatiti da je sve na Ovom svijetu stvoreno na temelju niza sigurnih zakona s vrlo jasnim ciljem. Primjerice čovjek: čovjek je biće koje ima tijelo i dušu, a oboje imaju svoja savršenstva koja treba ostvariti. Naprimjer, tijelo se razvija od djetinjstva, a za svoj razvoj potrebuje posebna sredstva kao što je ishrana, svjetlost, kisik i izbjegavanje prepreka kao što su bolest, nezgoda i slično. Isto je kada govorimo i o duši.
• Razlika između duše i tijela
Tijelo je od materije, a njegovo kretanje i usavršavanje počinje i završava na ovom svijetu. Ono počinje rođenjem i završava smrću. Duša počinje udahnjivanjem duha u tijelo u utrobi majke i za dušu ne postoji kraj, znači ima početak, ali nema kraj. Duša je kratko vrijeme s tijelom, tj. duši je tijelo potrebno kao bi uz pomoć njega mogla obavljati svoje poslove i tako doći do savršenstva. Duša za savršenstvo i sreću ima potrebu za nizom djela i vjerovanja. Zdravlje duše je u njezinom djelovanju prema zapovijedima Gospodara u Kojeg vjeruje i Kojeg drži za svog Stvoritelja, a samo jedna od tih zapovijedi je namaz. Uzvišeni Bog je za namaz propisao jedan niz uvjeta i posljedica.
• Uvjeti namaza i klanjača
Namaz se treba klanjati radi stjecanja Božijeg zadovoljstva, pa tako namaz koji se ne klanja radi Boga primjer je tijela bez duše. Tijelo bez duše samo nakratko izgleda zdravo, ali u stvarnosti vrlo brzo postaje truhlo i nestaje. Takav je i namaz radi prijetvornosti. Namaz treba klanjati svjesno, zato Kur'an kaže: Nema vrijednosti onaj namaz koji se klanja u stanju pijanosti, pospanosti i nepažnji prema Bogu i takav namaz neće biti primljen. Namaz se treba klanjati u čistoj odjeći, pa ako je odjeća nečista ili je uzurpirana ili je kupljena na način da su pri tome pregažena prava drugih – pa makar i stoti dio cijene – takav namaz je neispravan. Namaz se mora izvršiti uz čistotu, pa ako se klanja bez abdesta, potrebnog gusula ili tejemuma, nema vrijednost i neispravan je. Namaz se mora klanjati prema kibli, pa ako klanjač nije okrenut u smjeru kible njegov namaz je neispravan. Namaz se mora klanjati u određenom vremenu, pa ako se klanja prije ili kasnije u odnosu na određeno vrijeme on je neispravan. Uvjeti su mnogobrojni, a mi ih ovdje nećemo nabrajati kako se ne bi udaljili od suštine pitanja.
• Klanjači
Klanjač mora vjerovati u Boga. On svaki dan namazom najmanje deset puta obnavlja svoj zavjet robovanja Bogu i kaže: “Samo Tebe obožavam!” Klanjač svaki dan najmanje deset put od Boga traži pomoć i kaže: “Samo od tebe pomoć tražim!” Klanjač dnevno najmanje deset put uči dovu za ljude, a sebe predstavlja jednim od članova vjerske zajednice. Klanjač dnevno deset puta traži utočište u Boga od pokliznuća i traži uputu. Klanjač svaki dan deset puta sebe sprema za ulazak u društvo Božijih vjerovjesnika, oporučitelja i dobrih robova. Klanjač se dnevno deset puta utječe Bogu od gubljenja puta sreće i savršenstva.
Ako je voda za abdest, mjesto, ili odjeća klanjača uzurpirana pa makar to bilo i jedno sašiveno dugme na odjeći – to kvari namaz. Klanjač mora biti čovjek koji poštuje prava drugih i koji nije nekom dužan. Ako svaki dan deset puta uči dovu za sve, onda ne bi trebao biti lažljivac ili licemjeran pa da u prisustvu Boga uči dovu za druge, a među ljudima vara i laže. Klanjač namazom od Boga traži pomoć za pobjedu u životu i sebi stvara oslonac. Da, namaz koji je Bog naredio ispravlja čovjekovu misao, moral i djelo te mu daje sigurnost u društvu, odvraća ga od pomisli na izdaju, povredu prava drugih, ogovaranje, laganje i uzimanje tuđeg bez odobrenja. To je kao jedna tjelesna vježba uslijed koje tijelo postaje snažnije. Tjelesne bolesti nestaju vježbom ili pod posebnim naučnim uvjetima.
Da, klanjanje i laganje, klanjanje i kršenje prava drugih, klanjanje i nepoštivanje zakona jesu poput sportaša koji radi smanjivanja vlastite tjelesne težine vježba, ali nakon vježbe bez pažnje poseže za visokokaloričnom i masnom hranom te pije gazirane sokove pune šećera. Tako nikad neće smanjiti svoju tjelesnu težinu pa onda ne možemo reći da je problem u namazu ili vježbi. Ako postoji problem, on je u klanjaču ili sportašu. Isto kao što je za jednog uspješnog sportaša, da bi postao šampion, potreban trener, poštivanje zakona i uput liječnika, tako i za okorištavanje blagodatima namaza potrebno je osigurati uvjete koje ono zahtijeva.
Časni Kur'an kaže: Namaz ima dvije posljedice: jedna je da dušu čovjeka čisti od zaprljanosti, a druga da u srcu vjernika održava živim sjećanje na Bogu. Poslanik, s.a.v.a., kaže: “Dva rekata namaza opranih zuba sedamdeset puta je bolje i vrjednije od dva rekjata neopranih zuba.” Dakle, klanjač mora imati tjelesnu i psihičku čistotu.
Jedan od savremenih psihologa kaže: “Možda će vam zvučati čudno, ali kada biste imali nekog da mu se dnevno deset minuta možete potužiti i da se on s vama ne svađa, nikada ne biste zapadali u loša duhovna i psihička stanja.” Najpovjerljivija osoba za vaše tajne je Uzvišeni Bog. Ibn Sina kaže: “Svaki put kada bih zapeo na nekom naučnom problemu otišao bih u mesdžid, uzeo abdest i klanjao dva rekjata namaza i od Boga bih tražio pomoć u rješavanju problema. Naravno, treba znati da je sam Ibn Sina rekao da bi ponekad i do četrdeset puta čitao jednu knjigu kako bi je ispravno razumio, znači nije tako da se bez truda i samo uz namaz može riješiti problem.
Nadajmo se da će Uzvišeni Bog i vama i nama dati uspjeh u ispravnom obavljanju namaz!
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh