Esselamu alejkum. Molim vas, da li je ašikovanje prije braka u islamu dozvoljeno? Kao npr dopisivanje, govorenje nekih ljubavnih izjava momku ili djevojci (volim te, zelim te, prelijep si itd)..ako ne bude nikakvog fizickog kontakta, i ako to ne odvede u blud. Znaci da li su emocije nemahrema dozvoljene..ljubavne emocije..?
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Esselamu alejkum,
Prije svega, zahvaljujem se što ste svoje pitanje podijelili s nama i iskreno se nadam da ćemo, uz Božiju pomoć, biti uspješni u djelovanju po Božijim naredbama. Govor, kao i svako drugo postojanje, ima svoje posljedice i učinke.
Učinci govora kao najvažnije komunikacijske vještine u svim aspektima ljudskog života su mnogo veći od onoga što mi zamišljamo. Uspješan direktor, trgovac, učitelj i majka zasigurno posjeduju vještinu govorništva. Ispravan i lijep govor vas uvodi u privatne sfere života nekog pojedinca baš poput ključa koja otvara vrata.
Časni Kur'an kaže:
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء
Zar ne vidiš kako Allah navodi primjer – lijepa riječ kao lijepo drvo: korijen mu je čvrsto u zemlji, a grane prema nebu.
(Ibrahim, 24)
Ovaj časni ajet lijep i čist govor upoređuje sa drvetom čiji su korijeni čvrsto u zemlji, a grane usmjerene ka nebu.
Također, kada Uzvišeni Bog želi faraonu poslati Musaa i njegovog brata Haruna da bi ga uputili obraća im se riječima:
اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى * فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى
Idite faraonu, on se, doista, osilio, pa mu blagim riječima govorite, ne bi li razmislio ili se pobojao!” (Ta-Ha, 43-44)
Dakle, govori im se: kada dođete faraonu i pozovete ga istini, koristite blag govor, jer je on posebno uticajan.
Uzvišeni Bog u suri Bekare lijep govor predstavlja kao živo biće koje je bolje od nekih vrsta sadake koja se izvana gledano računa kao ibadet.
قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَآ أَذًى وَاللّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ
Lijepa riječ i izvinjenje vrjedniji su od milostinje koju prati vrijeđanje. – A Allah nije ni o kome ovisan i blag je.
Mevlana, poznati pjesnik i arif, u jednom od svojih gazela govor upoređuje sa strijelom koja kada je jednom odapnemo lukom više nije u našoj vlasti i ne vraća se. Pa ukoliko govor i svijet razori ne treba se čuditi, nadovezuje se Mevlana.
Ovo pokazuje da rješenja za određene teškoće i udovoljavanje nekim ljudskim potrebama leži u lijepoj riječi. Isto tako, uzrok mnogim bolestima pojedinaca i društava, kao i nedaćama leži u nesmotrenom govoru čijih posljedica uglavnom nismo svjesni.
Stoga, govor je čin čije pokretanje mora biti posljedica promišljanja, pa u skladu s tim pjesnik, arif i islamski mislilac Hafiz Širazi kaže: “Svaki govor ima svoje vrijeme i svaka tačka ima svoje mjesto.” Prema tome, čovjek treba birati vrstu govora pri tome obraćajući pažnju na uslove koji se ponekad vežu za vrijeme, mjesto, okolinu, govornika i slušatelja, kao i na tradiciju i društvene zahtjeve. Naravno, neki uslovi su vezani za šerijat i vjeru. Zanemarivanje bilo kojeg od nabrojanih uslova može imati štetne posljedice. Stoga, vi ni u kojem slučaju nećete svog prijatelja koji boluje od dijabetesa usred zime pozvati na hladan i zašećeren sladoled, jer tjelesni uvjeti sagovornika i okolina vam to ne dozvoljavaju.
Ljubavne izjave razmjenjuju se među osobama samo u posebnim uslovima. Čak i nježnosti koje razmjenjujemo sa ocem i majkom pripadaju drugoj vrsti ljubavi i razlikuju se od onih koje razmjenjuju muškarac i žena.
Govor protkan ljubavlju ima svoje vrste, a jedna od njih pripada zaljubljenosti. Zaljubljeni govor ulazi u srce ljudi i krade ga, pa upravo zbog toga se može koristiti uz nužne uslove i uvodne radnje. Jednako kao što ulazak u kuću neke osobe mora biti uz posebnu obazrivost, tako i ulazak u tuđa srca mora biti uz posebne uslove i nužnu obazrivost. Odnos djevojke i momka ne treba od samog početka započeti ljubavnim iskazima. Nekome koga još dobro ne poznajete ne trebate buditi nadu ljubavnim govorom, jer takva vrsta govora spada u davanje obećanja i buđenje nade kod suprotne strane. Takvi iskazi spadaju u srčane odnose koji zahvaćaju cijeli čovjekov život. Postoji mogućnost da posljedice jednog iskaza koji traje nekoliko trenutaka prate čovjekov život godinama. Takav govor – ako se kaže u odgovarajućim uslovima – koristan je i život znači, ali ukoliko nisu ispunjeni posebni uslovi onda može biti poguban.
Prema tome, sa gledišta islama ljubavni iskazi u samom početku nisu dozvoljeni te od vremena upoznavanja do faze ljubavnih iskaza trebaju proći neke druge faze, pa tek potom uz poštivanje načela koja islam propisuje koristiti se ljubavnim govorom.
Naravno, korištenje ljubavnih iskaza je poželjno, te kod Boga nagrađeno, ali samo kada se za to ispune potrebni uslovi.
Božiji Poslanik, s.a.v.a., kaže: “Riječi muškarca: ‘Volim te’ upućene njegovoj ženi, nikad neće napustiti njezino srce.”
Na kraju, trebamo reći da je uzrok raspada mnogih brakova i porodica upravo zanemarivanje i nekorištenje ljubavnih iskaza, a jednako tako uzrok propasti mnogih života je i korištenje ljubavnih iskaza prije vremena i prije potrebnih uvodnih radnji.
Iskreno se nadam da će Uzvišeni Bog biti zadovoljan vama u vašim ljubavnim odnosima.
Prof. Šahrijar Sulejmani