S.A. Neka je selam i salavat na Muhameda savsa i nljegov Ehlibejt A.S i odabranih Asaba. Veliki pozdrav do vas i vasoj redakci.Pitanje glasi:Post.Filozofija Posta,zasto postimo,i kad nas pitaju zasto postimo, dabi znali odgovoriti i ispuniti nas zadataki, i tako svatiti sustinu posta na temelju Kuranskih argumenata. Sa pocit i dove , Selam.
1 Odgovor
U ime Allaha, Svemilosnog, Samilosnog
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
Cijenjeni gospodine, molim Allaha da primi Vaša dobra djela, a posebno Vaš post tokom mubarek mjeseca Ramazana.
U cilju ispravnog rasvjetljavanja i pojašnjenja onog što ste pitali, potrebno je dati odgovor na nekoliko pitanja.
1. Struktura vjere
Prva stvar koju trebamo znati jeste to da je vjera stvarnost sačinjena od niza temeljnih principa i postavki i podogranaka koji se zasnivaju na tim temeljnim principima. Principi vjere su: Tevhid – vjerovanje u jednoću Uzvišenog Boga; vjerovanje u poslanstvo, odnosno očitovanje i priznavanje postojanja ljudi koji su u doticaju sa skrivenim svijetom (gajbom), kao osobe koji imaju zadatak prenošenja poruke, propisa i naredbi Jedinoga Boga u Kojeg smo uzvjerovali i u Koga imamo čvrstu vjeru; te treće – vjerovanje u Sudnji dan, odnosno da čovjek prihvati da će nakon okončanja Ovog svijeta doći dan kada će svi ljudi i sva razumna i odgovorna bića, kao što su džini, biti proživljeni i prisutni kako bi dobili nagradu za dobra djela koja su činili na Ovom svijetu ili kako bi bili kažnjeni za svoja loša djela i kako bi primili rezultate, kao svoj istinski kapital i vrijednost vječnog svijeta.
Ova tri temeljna principa potrebno je steći na temeljima argumentacije i dokaza. Međutim, podogranci vjere, koje mi opisujemo kao etičke norme i propise, utemeljeni su na ovim osnovnim principima.
Zašto moramo obavljati namaz? Odgovor bi bio: zato jer je Poslanik rekao da je to Božija zapovijed. Zašto moramo postiti? Zato što je u knjizi koju je Poslanik donio kao uputu čovječanstvu naređen post pod određenim uvjetima. Tako je i sa ostalim propisima vjere, bili to propisi u vezi etike i ponašanja, bilo izvan tog okvira.
1. Spomen mudrosti propisa
Iako mi trebamo bespogovorno izvršavati te propise (isključivo zbog toga jer su oni zapovijed od strane Boga), Uzvišeni Bog nam je naveo mudrosti i koristi koje imamo u strogim naredbama (vadžibima i farzovima) i poželjnim (mustehab) djelima, ali i štete i zlo koje imamo u strogo zabranjenim (haram) i pokuđenim (mekruh) djelima, kako bi čovjek u okrilju ove filozofije i mudrosti sa većom željom i ljubavlju izvršavao te propise ili ih odbacivao. Također, kako bi putem posljedica i tragova koje ostavljaju ti propisi znali u kojoj mjeri smo u vršenju obaveza bili uspješni. Zamislimo da se neko razboli i ode kod ljekara. Ljekar na osnovu dijagnoze bolesti odredi terapiju i propiše recept za odgovarajuće lijekove. Nakon nekoliko dana, ljekar se raspita za stanje bolesnika. Ako vidi da je bilo korisno i da se stanje bolesnika popravilo, shvata da je dijagnoza bila ispravna i da su lijekovi bili efikasni u borbi protiv njegove bolesti. Ali, ako vidi da nije bilo nikakvog efekta ili čak vidi da je ostvaren suprotan efekat, shvata da je prilikom dijagnoze bolesti pogriješio ili su pak lijekovi bili nemoćni protiv bakterija ili bolesti.
Kada se izvršavaju propisi ibadeta, kao što su namaz, hadždž, džihad, održavanje porodičnih veza i dr., oni moraju na čovjeka koji ih izvršava ostaviti određeni uticaj, a taj uticaj je znak da li su ta njegova djela prihvaćena i da li su ispravno obavljena.
A sada ćemo citirati ajete iz časnog Kur'ana, predaje od Poslanika i Imama Ehli-bejta, mir neka je s njima, koji se odnose upravo na post kako bi se što bolje upoznali sa filozofijom posta i mudrošću ovog Božijeg propisa.
Kur'an u vezi posta kaže sljedeće: O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste se grijaha klonili (odnosno, da biste postigli stepen takvaluka – strahopoštovanja i bogobojaznosti).[1]
Šta je to takva?
Takva (ili takvaluk) je jedna snaga i potencijal koji postoji u duši čovjeka i koja ga vodi ka dobru i onome što je u njegovom interesu i u njegovu korist, koja ga štiti od zla i svega lošeg. Takva je poput energije u tijelu čovjeka koja ga dovodi do stepena prvaka i koja ga spašava poraza od njegova protivnika.
Efekti i posljedice takvaluka:
1. sticanje upute nebeskih knjiga
Ova Knjiga, u koju nema nikakve sumnje, uputstvo je svima onima koji se budu Allaha bojali (koji budu posjedovali takvaluk).[2]
1. Prijateljstvo s Bogom i prožetost Božijom ljubavlju i milošću
Allah zaista voli pobožne (one koji posjeduju takvaluk).[3]
1. Pomoć i podrška cijelog sistema Božije kreacije
One koji su vjerovali i dobra djela činili (posjedovali takvaluk) Milostivi će sigurno voljenim učiniti.[4]
d) Rješavanje tegoba i teškoća života u svijetu materije i zbilje
A onome koji se Allaha boji, On će izlaz naći, i opskrbiće ga odakle se i ne nada…[5]
1. Ostvarivanje pobjede nad problemima, nad zavjerama i opstrukcijama neprijatelja.
Ko se bude Allaha bojao i ko strpljiv bude bio – pa, Allah, uistinu, neće dopustiti da propadne nagrada onima koji dobra djela čine.[6]
U svakom slučaju, takvaluk je jedna iznimno velika snaga koja je – ukoliko se izgradi u čovjeku – u stanju odvesti ga do savršenstava i užitaka koji su daleko iznad Ovog svijeta prirode i povezati onog ko ga posjeduje sa beskrajnim svijetom, a također ga i osloboditi opasnosti od prirodnih činilaca u ovom, materijalnom svijetu. Post je jedan od puteva i načina postizanja ove iznimne snage nužne čovjeku.
Efekti i uticaj posta:
1. Takvaluk
Potrebna pojašnjenja u vezi takvaluka smo već dali, a naravno, u Časnom Kur'anu pojašnjeni su brojni efekti i uticaji takvaluka (lični, društveni, materijalni i duhovni), koji prvo – da bi se svi pobrojali – iziskuju jedno opširnije istraživanje, a drugo, potrebno ih je, ako Bog da, u praksi steći i okoristiti se njihovim istinskim duhovnim efektima.
1. Stupanje na putanju ljudskosti
Među efektima i uticajima posta na čovjeka koji su spomenuti u hadisima Božijeg Poslanika jeste pitanje stupanja čovjeka na onu putanju koja je primjerena njegovoj ljudskosti. To znači da čovjek kada se osjeća neovisnim, snažnim i moćnim, kada ne poznaje svoje granice, umišlja da može činiti sve što želi i nikoga sebi ne predpostavlja. Uistinu, čovjek se uzobjesti, čim se neovisnim osjeti.[7] Post čini da slabost i nemoć ovladaju čovjekom, a osjećaj žeđi i gladi i sprječavanje bilo kakve vrste ispoljavanja nefsanskih želja i žudnji čovjeka oslobađa tog stanja moći i usiljenosti, tako da se sjeti siromašnih, ali i Ahireta i svega onoga što će mu trebati u vječnom svijetu. Stoga se osjeća kao jedan od potrebitih. Upravo ovaj osjećaj ga ponovno dovodi na put, na putanju koja je fitretska i iskonska nužnost njegove ljudskosti, tj. putanju robovanja Bogu i služenja Božijim stvorenjima.
1. Sticanje snage volje i donošenja odluka
Jedna od stvari koje čovjek jako treba u svom životu je posjedovanje snage volje, htijenja i donošenja ozbiljnih odluka u životu (uključujući materijalna i duhovna, lična kao i društvena životna pitanja), a također, i stamenost i ustrajavanje na putu provedbe odluka i namjera koje je načinio. Naprimjer, čovjek u cilju upravljanja i vođenja porodičnog života (ili druge vrste rukovođenja ili reforme društva od strane, npr. osobe koja je predsjednik države) nužno mora posjedovati snažnu volju i odlučnost. Prirodno je da se na životnom putu čovjeka ispriječe problemi, zato je potrebno da čovjek bude uporan i odlučan u borbi sa teškoćama i preprekama koje se ispriječe pred njim. Sa druge strane „snaga volje i htijenja“ je jedna duhovna osobina koja je traži vježbe i jačanje. Post je jedan od načina i sredstava jačanja snage volje i htijenja čovjeka. Kada se čovjek svojevoljno odriče onoga na što mu se nefs bio navikao – konzumiranja hrane i pića, spavanja i drugih želja i prohtjeva u trajanju od jednog mjeseca, to voljno djelo snaži njegovu snagu volje i htijenja i čini čovjeka otpornim i čvrstim pred teškoćama koje mu se događaju.
1. Nagrada od Boga
Jedan od utjecaja i rezultata koji se navode u vezi posta je i nagrada od Boga koju postač dobija. Božiji Poslanik je rekao: „Kada se postač susretne sa nekim čovjekom koji prema njemu postupi loše, a potom mu odgovori: ‘Ja neću uzvratiti na uvredljive riječi koje si mi uputio, zato jer ja postim, nego ću se strpiti i suzdržati pred tvojom uvredom.'– u tom trenutku Uzvišeni Bog kaže svojim melecima: ‘O meleci, budite svjedoci da se ovaj čovjek isključivo zbog toga jer posti suzdržao od odgovora na uvrede onog čovjeka, zato ću Ja njega spasiti zla džehennemske vatre i dat ću mu mjesto u vječnom Džennetu.'“
Prema tome, post može čovjeku biti izvor brojnih uticaja, efekata i blagodati koji su nemjerljivi sa svim blagodatima Ovog svijeta.
1. Ispravljanje moralne iskvarenosti
Sljedeći efekat i uticaj koji je naveden u islamskim predajama jeste taj da je post poput vatrenog plamenika koji u unutrašnjosti čovjeka prži i topi sve moralne prljavštine isto kao što vatreni plamenik topi željezo, pripremajući ga za promjenu njegove forme i zahvat na njemu.
Jedna žena je dok je postila rekla nešto ružno drugoj ženi, koja je bila njena sluškinja. To je čuo Božiji Poslanik, okrenuo se onoj ženi koja je postila i rekao joj: „Post nije sustezanje od jela i pića. Post treba spriječiti da čovjek ne počini izdaju, da se oko čovjeka ne uprlja grijehom, da se stavi pod kontrolu jezik i da ne govori ružne, loše i nemoralne riječi.“
Prema tome, post u stvari uklanja moralne prljavštine. Ako bi htjeli izvršavati post onako kako islam nalaže, čovjek prije Ramazana se ne bi morao porediti sa čovjekom poslije Ramazana. Čovjek nakon ramazana je snažan, bogobojazan, snažne volje i htijenja, čist od bilo kakve nečistoće, ljubazan i milostiv prema drugim ljudima, pomaže i služi siromašne i one koji su potrebiti u društvu, poštiva prava Božijih robova, on je čovjek koji je stupio na putanju ljudskosti i koji se okitio stotinama drugih uzvišenih i plemenitih ljudskih osobina.
Na kraju je potrebno reći: Ramazan djeluje kao korektor, kako na područje ličnog morala tako i na područje društvenog morala, ali također, i na ekonomsku i materijalnu dimenziju čovjeka. Kada bi se samo sadekatu-l-fitr, koji treba da plati svaki čovjek musliman, pod određenim pravilima sakupio i bio utrošen u cilju popravljanja situacije u ljudskoj zajednici, muslimani bi bili svake godine u prilici da tim novcem osiguraju čudnovat napredak na polju industrije, tehnologije, ekonomije, izgradnje univerziteta, bolnica, mostova i puteva i rješavanja stotina drugih problema i potreba društva.
Ali, nažalost, ovaj veliki materijalni i duhovni kapital islamskog svijeta gubi se u nepovrat zbog slabosti i nesposobnosti vlasti u islamskim društvima.
Od Uzvišenog Boga molimo da nas uvrsti u skupinu istinskih postača i da nas sve upozna sa mudrošću i filozofijom postojanja posta i koristima koje trebamo postići od posta.
1. Post je štit od džehennemske vatre
Božiji Poslanik je rekao: „Post je poput neprobojnog štita koji će na Sudnjem danu obujmiti postača i čuvati ga od plamena džehennemske vatre.“ Ako čovjek bude sačuvan od džehennemske vatre, to znači da će ući u Džennet. Božiji Poslanik je rekao da postač ima dvije radosti. Jedna radost je u trenutku iftara, kada čovjek osjeća radost i veselje i zahvaljuje Bogu na uspjehu u izvršenju Njegove zapovijedi. Međutim, njegova velika radost i neopisivo veselje će biti onda kada primi nagradu od svoga Gospodara, a to je spas od džehennemske vatre i ulazak u Džennet. To znači da je vječna sreća i istinski život onaj život koji je u blizini milosti Božije i život u društvu Božijih poslanika i Njegovih evlija. Molim Uzvišenog Boga da Vas pomogne.
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu.
[1] El-Bekare, 183.
[2] El-Bekare, 2.
[3] Et-Tevba, 4.
[4] Merjem, 96.
[5] Et-Talak, 2-3.
[6] Jusuf, 90.
[7] El-Alak, 6-7.