Esselamu alejkum. Moje pitanje je u vezi evolucije. Na jednom mjestu u vasoj knjizi Rasprava o Poslanstvu sam procitala da se vjera i evolucija ne suprotstavljaju,ali mi nije jasno kako, jer prvo pise da je po Kuranu covjek bice koje nije evoluiralo ni iz kakvog drugog bica nego je od jednog covjeka i jedne zene,a poslije pise da hipoteze o evoluiranju covjeka a posebno evoluiranju iz nekog drugog bica nisu u oprecnosti sa vjerom.. Kako je moguce prihvatiti da je covjek nastao od majmuna? Ako se to ne kosi sa vjerom,kako onda to povezati sa hz.Ademom i Havom?
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
Prije svega želim vam se zhvaliti na vašem zapažanju, jer zapažanjem se uviđaju greške i u konačnici – spoznaje istina.
Vaše pitanje se, u biti, sastoji od nekoliko pitanja i svako od njih iziskuje zasebno objašnjenje i tek nakon toga možete napraviti jednu ispravnu analizu.
Filozofija vjere jeste upućivanje čovjeka da stigne do svog konačnog cilja, tj. do zbiljskog savršenstva. Ovakav stav prihvaćaju vjernici i pokoravaju mu se. S druge strane, usavršavajuće kretanje i naučni put čovjeka od manjkavosti prema savršenostvu nikome nije skriven. Ljudsko društvo danas i njegovo kretanja ka savršenstvu nije usporedivo sa razdobljem od prije sto godina, a da ne govorimo o razdovlju prije nekoliko stotina godina. Samim tim potrebe, pitanja i sumnje današnjeg čovjeka nisu usporedive sa onim od prije sto godina. Vjera mora imati odogovr na sve potrebe i pitanja i mora biti takva da svaki vid čovjekovih potreba vodi ka njihovim usavršavajućim putevima. Kada je Uzvišeni Bog podsredstvom Svog poslanika oglasio da je islam pečat poslanstva to je značilo da islam ima sljedeće specifične karakteristike:
1. To je najpotpunija božanska i nebeska vjera,
2. Nudi odgovore na sve potrebe čovjeka – u njegovim materijanim, duhovnim, društvenim i individualnim dimenzijma
3. Ovu vjeru nije moguće dokinuti niti je moguće da ona pretrpi temeljne i suštinske promjene.
Kur'an vrlo jasno ističe ova tri gore spomenuta načela.
Što se tiče prvog načela kaže: Muhammed nije roditelj nijednom od vaših ljudi, nego je Allahov poslanik i posljednji vjerovjesnik – a Allah sve dobro zna. (Ahzab, 40)
U pogledu drugog spomenutog načela kaže: Mi tebi objavljujemo Knjigu kao objašnjenje za sve, (Nahl, 89), a na drugom mjestu kaže: A tebi objavljujemo Knjigu, samu istinu, da potvrdi knjige prije nje objavljene i da nad njima bdi. (Ma'ide, 48)
Riječ muhejmin u ovom ajetu znači da ova knjiga dokazuje i potvrđuje neka neupitna načela drugih vjera kao što je tevhid, negiranje mnogoboštva, uspostava socijalne pravde, poziv na jedinstvo i ustezanje od nasilja. Neke stvari koje proizlaze iz zahtjeva vremena i odgovaraju nivou razmišljanja i kulutre ondašnjih ljudi poriče i dokida, dok neka druga ispravlja. Pa prema tome, ova knjiga sadrži u sebi univerzalnosti svih nebeskih i božanskih knjiga i ona je za cijelo čovječanstvo.
Vezamo za treće gore spomenuto načelo kaže: Oni koji ne vjeruju u Kur'an, pošto im je objavljen… A on je, zaista, knjiga zaštićena, laž joj je strâna, bilo s koje strane, ona je Objava od Mudroga i Hvale dostojnoga. (Fusilet, 42)
Kur'an je zaštićena knjiga koja ne prihvata nedostatke i poročnosti kao prijašnje nebeske knjige niti će doći knjiga koja će ga dokinuti ili mu nanijeti neku štetu. Kur'an je posljednja i najobuhvatnija nebeska knjiga koja u sebi sadrži odgovore na sve ljudske potrebe i upućuje onome što je najčvršće i najsnažnije. Kada u osnovi vjere postoji razvoj, onda i u osobi poslanika i institiciji poslanstva također postoji, a ovo postaje jasno iz samih mudžiza poslanika.
2. Evolucija čovjekaO pitanju evolucije postoje dvije rasprave. Jedna rasprava se odnosi na razdoblje prije stvaranja čovjeka, dakle na materiju i prirodu, a druga rasprava odnosi se na doba nakon stvaranja čovjeka i tiče se tema duše, misli i morala.
Što se tiče prve rasprave, bilo da se dokaže ili ne dokaže kako je čovjek poteko od drugog bića, ovaj dokaz ili pobijanje ništa ne pomaže vjeri, a niti joj odmaže. Jer sam časni Kur'an nije toliko obraćao pažnju na ljudsko tijelo i njegove dijelove, samo je jasno rekao: Stvoren je od zemlje i u nju se vraća. Ono što jeste važno i treba na to svakako obratiti pažnju, jeste čovjek koji je sastavljen od duše i tijela i koji ima sljedeće moći:
a) inicijativu i stavaralaštvo,
b) izbor i mogućnost promjene smjera,
c) mogućnost uzlazne putanje usavršavanja ili silazne putanje i pada.
Dakle, čovjek sa gledišta duše može steći duhovno usavršavanje, intelektualni i vječni život, a može ostati i na nivou jedne životinje, da u pogledu duhovnog usavršavanja ostane na nivou jednog djeteta, može biti i na razini nižoj od životinje. Pa prema tome, Darvinova teorija (kažemo da je teorija jer nije dokazana) vezana je za materijalni život čovjeka i doba prije stvaranja Adema i Have. Tema evolucije čojveka sa kur'asnog gledišta vezana je za ovog postojećeg čovjeka čiji praotac je Adem, a pramajka Hava.
Primjer:
Zar stvaranje čovjeka nije započelo od sjemena i zar sjeme nije nastalo od hranjivih tvari koje se dobivaju iz zemlje? Ako jedan čovjek jede samo biljke, njegovo sjeme će se razviti iz biljnih tvari i pšenice, a drugi recimo jede samo meso, njegovo sjeme razvit će se od mesnih tvari, od oba ova sjemena nastat će čovjek. Sada se postavlja pitanje da li je čovjek koji je nastao od sjemena koje se razvilo od mesnih tvari u pogledu duhovnog, naučnog i moralnog razvoja bolji od čovjeka koji se razvio od sjemena nastalog od biljnih tvari. Naravno da je odgovor negativan, iako je meso na većem evolucijskom stupnju od biljaka, jer samo to meso i životinja razvili su se podsredstvom biljnih tvari. Prema tome, ne treba miješati rasprave. Evolucija čovjeka i njegov nastanak od drugog bića – pod pretpostavkog da je to dokazano, a nije – nije u nikakvoj suprotstavljenosti sa evolucijom čovjeka i njegovim razvojem nakon stvaranja, jer je on dvodimenzionalno biće.
Nadam se da ćete isprano razumjeti ovu temu i da je odgovor korisan. U svakom slučaju, stojimo vam na raspolaganju.