Selam,
Poštovani brate u vjeri, profesore Ekber Eydi. Moje pitanje je u vezi 46, 47. i 48. ajeta sure Al-Araf. Kad sam ove ajete pročitao bez tefsira, shvatio sam da ljudi spomenuti u ovim kur'anskim ajetima zaista zauzmaju veliki položaj na Sudnjem danu, te da oni određuju sudbinu drugima, jer oni će prepoznati stanovnika Dženneta i Džehennema. Njima će se to omogućiti, baš kao kad kažemo Maliki-jewmi-ddin (Vladara Dana Sudnjeg). Jer recimo, Allah nam šalje Časni Ku'ran preko čistog meleka Džibrila, a.s, također On nam daje život i smrt pa je i za to odredio meleke, potom odredio je meleka kiše, grmnjavine, zemljotresa. Svi ti Božiji robovi su pokorni Allahu i čekaju Njegovu odredbu. Tako mislim da su i ljudi koji se spominju u ova tri sveta ajeta određeni od Allaha da budu na vrhovima bedema (Arafa) i da sude, da igraju ulogu vladara ili suca na Sudnjem danu. Možda griješim, pa zato tražim oprost od Allaha i uputu od vas – da mi ako je moguće date komentar, jer tefsiri koje sam ja pročitao baš i nisu logični. Sa selamima i dovama. Hoda Hafes.
1 Odgovor
Upravo kao što je Vaš bistri um ustanovio, ovi ljudi spadaju u red posebnih Božijih robova, koji imaju osoben položaj do kojeg su stigli Božijom dozvolom. Ukratko ćemo iznijeti stav Allame Tabatabaija i nekih drugih komentatora u vezi s ovim ajetom. Allame kaže:
“E'araf je jedan od uzvišenih položaja čovječnosti. Ovaj položaj Uzvišeni predstavlja kao zastor koji je postavljen između Dženneta i Džehennema, u svijetu Berzaha. Jasno je da ono što je ispriječeno ili postavljeno između dvije strane, povezuje te strane ali je i van njih. Upravo zbog toga je rečeno da ovaj zastor ima bedeme i uzvišenja, a na tim uzvišenjima nalaze se ljudi izdignuti nad svim ljudima na Mahšeru, od prvih do zadnjih, koje gledaju.”
Ovi ljudi svojim znanjem obuhvataju sve ostale ljude. Sa kur'anskog aspekta stepeni i položaji čovjeka kreću se od najuzvišenijih visina do najnižih bedastoća. A ovi ljudi obuhvataju znanjem oba ruba, svakako Božijom voljom i dopuštenjem. Prepoznaju svakog pojedinca, od njegovih dunjalučkih djela do ahiretskih posljedica. Mogu pričati s kim god zažele, i također Božijom dozvolom, kome god hoće daju sigurnost i radosnu vijest oprosta i vječne sreće – dakle riječ je o izvanredno istaknutom i visokom položaju.
– Položaj iznad položaja sreće
Kao što je rečeno, ukoliko je riječ o položaju koji je iznad pravila i stanja dva položaja između kojih se nalazi, to znači da je položaj ovih ljudi iznad položaja sreće, koji se postiže dobrim djelima. Isto tako, izvan su mjesta nesretnika, tj. onih koji su to mjesto zaradili zahvaljujući svojim lošim postupcima. Drugim riječima, položaj ovih ljudi je i izvan položaja sretnih i položaja nesretnih, dakle položaja pripremljenih za Sudnji dan.
– To nije stepen meleka. Prema kur'anskim časnim ajetima, ti robovi nisu meleci, već je riječ o skupini pročišćenih Božijih robova čiji su položaj i stepen bolji i veći od ostalih i upravo zahvaljujući tome shvataju i vide razliku i prednost dženetlija i džehenemlija.
– Dozvoljeno im je da svjedoče i o djelima dobrih, kao i o djelima loših i zalutalih ljudi, i u skladu s Božijom naredbom da se zauzimaju za druge.
– Oni naređuju, a njihovim je naredbama zadovoljan Uzvišeni Bog.
– To su ljudi na vrhuncu čovječnosti. Kada se kaže ridžal, ne misli se samo na muškarce, već na insane koji su stigli do savršenstva čovječnosti. Riječ ridžal u ajetu je spomenuta iz veće upotrebne učestalosti, kao u 37. ajetu sure Nur: Ridžal, tj. ljudi koje ne ometa trgovina i razmjena od sjećanja Boga, ili 108. ajet Tewbe: U njemu su „ridžal“ koji vole da se čiste, ili Ahzab, 23: „Ridžal“ udjeljuju ono što su se zavjetovali Bogu. Kada se riječ ridžal upotrijebi u neodređenom obliku, bez određenog člana u arapskom jeziku ukazuje da se njima ukazuje i posebna čast i poštovanje. Jednina ove riječi, tj. redžul koristi se za čovjeka jake volje, jake misli, a ne da bi se iz ovog suda izbacile žene.
U vezi sa ovim postoji veliki broj hadisa koje Allama opširno iznosi u 8. svesku komentara El-Mizan, a na istom mjestu iznosi mišljenja drugih komentatora.