Esselamu alejkum. Neka je selam i salavat na Muhameda, s.a.v.a. i njegov Ehli-bejt, a.s. i odabrane ashabe. Veliki pozdrav za Vas i Vašu redakciju. Moje pitanje glasi: Ko su mu'tazili? I šta oni tvrde ili propagiraju?
Esselamu alejkum.
1 Odgovor
U ime Allaha, Svemilosnog, Samilosnog
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
Mu'tazilije su jedna od glavnih teoloških struja među Ehli-sunnetom. Ova skupina je nastala početkom drugog stoljeća po Hidžri. Osnivač ovog teološkog pokreta je Vasil ibn ‘Ata. On je bio učenik Hasana Basrija, međutim zbog intelektualnih i ideoliških razlika odvojio se od svog učitelja. Započeo je širenje uvjerenja da je svako odgovoran za svoje postupke, i da je Uzvišeni Bog djela Svojih robova njima samim prepustio. Po njegovom mišljenju djela Božijih robova se odnose na čovjekovu snagu. Mu'tezelije smatraju i vjeruju da su vječita svojstva Boga Uzvišenog identična svojstvima Njegovog bitka, i vjeruju da – ukoliko bi bilo drugačije – moramo poput mnogobožaca vjerovati u nekolioko bogova, što je naravno u suprotnosti s monoteizmom.
Uvjerenja:
Mu'tazilije svoja vjerovanja sažimaju u pet osnova:
1. Božija jednoća – تَوْحِيدٌ
Jednoća Božija ili monoteizam ima svoje stepene, a to su:
* Jednoća u bitku podrazumijeva se da Uzvišeni Allah nema sličnoga Sebi ni sudruga. Sve islamske grupe vjeruju u ovu vrstu monoteizma.
* Jednoća u svojstvima: Božija svojstva u pojmu su mnogobrojna, međutim u manifestaciji i zbilji su mnoštvo, u njima nema mnogobrojnosti, sva su identična drugima, i sva su jedno.
* Jednoća u djelima: Sva djela koja se događaju u stvorenom svijetu, događaju se sa Božijom voljom i snagom.
* Jednoća u robovanju podrazumijeva da nijedno biće nije zaslužno da mu se robuje, osim Uzvišenog Allaha. I ova vrsta monoteizam je prihvaćena od svih islamskih grupa.
Mu'tezelije insistiraju na jednoći u svojstvima i vjeruju da je Uzvišeni Allah po svome bitku Znalac, Moćni i Živi.
2. Božija pravda – عَدْلٌ
Eša'ire vjeruju u sljedeće: budući da je Uzvišeni Allah stvorio čovjeka, svako ophođenje Boga sa čovjekom je pravedno. Ako bi sve ljude, pa čak iako nisu počinili grijeh, poslao u Džehennem, ili ako bi sve ljude, iako su činili grijehe, poslao u Džennet to je na osnovu pravde i to je sama pravda. Međutim, mu'tezelije vjeruju da nepravda sama po sebi nije prikladna Uzvišenom Bogu, a Bog koji je Mudar, nikada neće takvo što učiniti, pa se tako ona pravda koja se odnosi na čovjeka, odnosi i na Boga.
3. Obećanje i prijetnja – اَلْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ
Sljedeće uvjerenje mu'tezelija jeste da je Uzvišeni Allah iskren u svojim obećanjima i prijetnjama. Oni vjeruju da je na osnovu pravilaZaista Allah neće prekršiti obećanje [1] – إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ nemoguće da Allah prekrši Svoje obećanje što u davanju nagrada, što u kažnjavanju. Sva obećanja i nagrade će podariti na Ovom svijetu, kao što će i kazniti one koji su zgriješili, osim ako se pokaju na Ovom svijetu.
4. Položaj između dva položaja – اَلْمَنْزِلَةُ بَيْنَ الْمَنْزِلَتَيْنِ
To znači da ako je osoba počinila veliki grijeh nije nevjernik ni vjernik, ali je griješnik i zaslužuje Džehennem.
5. Naređivanje dobra, odvraćanje od zla – اَلأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْکَرِ
Mišljenje mu'tezelija o ovome je sljedeće:
Kao prvo, spoznaja dobrog i lošeg nije samo u vjeri, već je i razum sposoban da makar dio dobroga i lošeg spozna, a kao drugo nije potrebno prisustvo imama, već je to dužnost svih muslimana, bilo da je on prisutan ili ne.
Mu'tezelije imaju i druga uvjerenja , međutim zadovoljit ćemo se navođenjem ovih osnovnih uvjerenja, koja smo gore spomenuli.
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu.
[1] Ali Imran, 9. i 194.; Ra'd, 31; Zumer, 20.