U ime Allaha!
Esselamu alejkum, poštovani profesore.
Odmah na početku da Vam čestitam i poželim uspješan rad sa novom stranicom. Znam svaki početak je težak, ali korak po korak vi ćete biti bliže željenom cilju i uspjehu, inšallah. Nažalost, današnje društvo koje nas okružuje ne raspolaže sa dovoljnim znanjem o svojoj vjeri, iako nam je Uzvišeni Allah podario i pripremio sva sredstva informisanja. Jedno pitanje koji mnogi postavljaju, ali ga također mnogi i ne znaju na najbolji i najjednostavniji način pojasniti jeste pitanje hidžaba. Ono što mene interesuje jesu sljedeća pitanja:
1. Šta je filozofija hidžaba?
2. Zar nije dovoljno da se ženska osoba samo u namazu prekrije?
3. Zašto se ženska osoba može otkriti samo pred nekim određenim osobama ili kako se terminološki nazivaju – mahramima, šta je filozofija tog otkrivanja?
Dragi profesore, znam da svako pitanje oduzima Vaše cijenjeno vrijeme koje koristite u izučavanju, a koje kasnije prenosite našoj omladini, kroz Vaše divne i sveobuhvatne programe centra znanja Fondacije „Mulla Sadra“ u Sarajevu. Unaprijed Vam se zahvaljujem za odvojeno vrijeme i odgovor. Allah vas sačuvao i podario Vam svaki hajr i uspjeh u radu. Amin!
1 Odgovor
U ime Allaha, Svemilosnog, Samilosnog
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
Poštovani brate,
Prije svega zahvaljujem Vam se na iskazanoj ljubavi i hair-dovi. Od Uzvišenog Allaha tražim da Vam podari zdravlje i sreću. Nadamo se da ćete sa kreativnim prijedlozima za napredovanje ili sa ispravnim i logičkim kritikama da pomognete ovu skupinu da stigne do željenog cilja, kako bi pomogla islamskom društvu kao i samom islamu. Amin, Gospodaru svjetova!
Filozofija hidžaba
Prije nego što se posvetimo samom odgovoru, skrenuo bih Vašu pažnju, dragi brate, na osnovne temelje islamskih propisa, a to je: “nužnost interesa ili štetnost u propisima”.
Znači, ni jedan propis, bilo da je on obavezan (vadžib) ili pohvalan (mustehab) ne postoji, a da nije za dostizanje koristi i dobra pojedinca ili društva. Na osnovu gradiranja i nužnosti ahkami (fikhski propisi) se dijele na vadžib i sunnet. Isto kao što ni jedan mekruh ili haram ne postoji, a da nije razlog udaljavanja od štete i zla za pojedinca ili društvo. Dakle, svi islamski propisi i zakoni sadrže koristi, koje se postižu pridržavajući ih se.
Međutim, s obzirom da su čovjekov razum i percepcije ograničene, karavan znanja u stalnom kretanju ka savršenstvu, a islamski propisi i jesu za čovjekovu budućnost, moguće je da mnoge od tih koristi i šteta mi sada ne uviđamo i ne shvatamo, ali budući naraštaji će ih zasigurno jasno shvatiti. Isto kao što za prošle naraštaje mnogi propisi nisu bili jasni, a danas – u okrilju znanja i naučnih napredaka – otkriveni su i objelodanjeni.
Razlog nastanka hidžaba
Za oblačenje žene, učenjaci u svim vjerskim školama i pravcima predstavili su neke dokaze, koje su pojašnjavali, tumačili, kritikovali, odbijali i prihvatili, a kojih ćemo samo nekoliko predstaviti skraćenoj verziji. [1] Pitanje hidžaba posjeduje:
1. filozofski korijen,
2. društveni korijen,
3. neki čak navode i ekonomski korijen,
4. moralne osnove,
5. psihološke osnove.
Jedni smatraju da se korijen hidžaba vraća na žudnju, asketizam i čovjekovu povučenost. Stoga sa filozofskopg stanovišta moramo argument oblačenja tražiti u potrebama ovih žudnji.
Drugi su čak rekli da je u pitanju ugroženost žena od stranih muškaraca, što je prisililo muškarce da za očuvanje svojih sestara i žena izmisle i uvedu pitanje pokrivanja, kako niko ne bi mogao žensku čast da napadne i dovede je u opasnost.
Teći navode da je dominacija muškaraca nad ženama i njihovo iskorištavanje uzrok pokrivanja žena, pa se korijeni hidžaba vraćaju na ekonomiju.
Drugi pravci kažu: ne, nijedan od gore navedenih razloga, već sebičnost muškaraca i ljubomora muževa je uzrokovala da se hidžab izmisli i proširi u društvu. Na osnovu ovoga, korijeni hidžaba se vraćaju ćudi i ljubomori.
Ali, istina je da su islamski propisi i zakoni uzvišeniji od ovih neosnovanih izjava koje su nastale na kakvim sjelima i opisane kao filozofska, psihološka, moralna i društvena mišljenja i postavke.
Islamski propisi imaju korijenje u fitretu – izvornoj ljudskoj prirodi i tekvinu (stvaranju). A islamski propisi su toliko postojani koliko i sama Kreacija. Ove njihove izjave su poput izjava osobe koja ne poznaje zakone prirode i rasta jednog stabla i njegovih plodova, ali želi da filozofira o listovima tog stabla, pa kaže: „Listovi su dobri da prikriju plodove od lopova, ili da prave sjenu da se ljudi mogu odmnoriti u toplim danima, ili su tu samo zbog ljepote za gledatelja i prolaznika“, ali ne obraćaju pažnju na to da je osnovna filozofija stabla i negovih prirodnih zakona potpuno nešto drugo.
Oblačenje i nošnja sa islamskog stanovišta ima praktičan odgovor na jedno pitanje, a to pitanje glasi: Da li muškarci uvijek moraju imati pravo da u svakoj ženi, na svakom mjestu i vremenu maksimalno uživaju, izuzev spolnog odnosa?
Odgovor islama na ovo pitanje je odričan, a predlaganjem hidžaba islam udaljava muškarce od prevelikog okorištavanja i napadanja, čime se jačaju osnove propisa porodice. Da! Muškarci imaju pravo da u krugu islamskih i društvenih zakona i propisa, sa nizom obavezivanja, uživaju sa ženama, a isto tako i žene da uživaju sa muškarcima. U stvari, islam je po ovom pitanju stao na stranu žene, kako bi se ona mogla okoristiti ovim svojim unutarnjim draguljem, uživati u svojoj sreći i u skladu sa zakonom i logičnim načinom predati ga na korištenje muškaracu.
Sa islamskog stanovišta oblačenje žena mora obuhvatiti nekoliko stvari:
1. Psihička i duštvena umjerenost
U prirodi svakog čovjeka Uzvišeni Allah je postavio prohtjeve i želje, i ako su postavljeni na ispravnu putanju čovjeka će odvesti do savršenstva i sreće. Pretjerivanje ili uskraćivanje u ovim prohtjevima će uzrokovati da ostali čovjekovi prohtjevi i želje skrenu sa svoje putanje, i kao rezultat neumjerenosti u ovim prohtjevima čovjek će skrenuti sa putanje Pravoga puta i čovječnosti, a time će se udaljiti i od svoje vječite sreće i savršenstva. Jedan od ovih prohtjeva je želja za suprotnim spolom. Ako se po ovom pitanju pretjeruje i ne postoji nikakva prepreka između muškaraca i žena, tada su ovi prohtjevi poput vatre koja vječito priprema gorivo za svoje rasplamsavanje. Svijet i ljude će odvesti u rušenje morala, seksualnu neobuzdanost, nestanak porodičnih veza i na kraju umiranje ispravnih ljudskih veza.
Argument rečenom je taj da želja za suprotnim spolom nije materijalni prohtjev, već jedno duševno uživanje. A duševna uživanja traže raznolikost, i nikada se ne zaustavljaju na jednoj tačci.
U biografijama pojedinih vladara u Iranu su napisali da su u svojim haremima imali više od 3000 žena. Svaki put kada bi imao prohtjev i želju za ženom, napisao bi pismo svome komadantu i naredio bi mu da mu nađe onakvu djevojku kakvu je opisao u svome pismu. Ovakve stvari su se dešavale.
Islam je snagom razuma ovakve prohtjeve postavio na ispravnu putanju donošenjem posebnih zakona, kakvo je oblačenje žena u društvenom životu. Također, nije dozvolio muškarcima da koliko žele i kako žele gledaju žene i na taj način raspale plamen ovih snaga. S druge strane, svojim posebnim zakonima ohrabljuje muškarca i ženu da u krugu porodice izjavljuju ljubav jedno drugom, i da tako ovaj plamen ostane upaljen i da se održi upaljen čovjekovim ispravnim putem.
2. Očuvanje porodice
Jasno je da islam pitanju porodice, kao kamenu temeljcu društva, poklanja veliku i posebnu pažnju. Ako kamen temeljac ove velike društvene zgrade ne bude postojan, zakonski uređen na osnovu Božijih običaja, sigurno neće moći podnijeti težinu i urušit će se. A ljubav koja je trebala biti ispoljena u ovom Božijem sigurnom haremu, biće bačena pod noge ljudi.
Danas smo svjedoci strahovite stvarnosti da smo okruženi djecom iz nezakonitih veza, koja su plod nemoralnih odnosa. Da li ova djeca, koja nisu osjetila ni majčinu ni očevu ljubav, a ni toplotu zagrljaja nene, mogu prenositi poruku mira, ugođaja, ljubavi u društvu?! Ili svakoga dana hiljade ljudi u raznim tačkama svijeta ubijaju i prolijevaju im krv, a da ne osjećaju nikakvu sramotu niti od samoga sebe, niti od društva, a niti od Boga?!
S druge strane, kada veze postaju nemoralne, kakvu garanciju mi imamo da određeno dijete pripada određenoj porodici? Bog sami zna odakle je došlo među njih.
U skladu s rečenim, jedna od mnogih koristi hidžaba jeste učvršćavanje porodice i kao rezultat toga i društva, te na kraju čista ljubav i svjetski mir. I nije mala stvar što je islam ovo pitanje postavio u hidžab.
3. Snaženje ljudskoga društva
Svima nam je jasno da je ljudsko društvo zdravo i dobro onda kada su svi njegovi članovi uključeni i sudjeluju u djelatnostima poput naučnih, ekonomskih, umjetničkih, etičkih, političkih, vojnih, istraživačkih, u prirodnim i vjerskim naukama. Hiljade je drugih primjera, gdje je svaka djelatnost pojedinačno umjetničko djelo jednog pojedinca ili više ljudi. A sigurno da će nenošenje hidžaba i širenje slobodnih veza paralizovati društvo, a čovječnost će skrenuti sa njene prave putanje.
Ako bismo željeli povjerovati u ove izjave potrebno je da upitamo glumce i velike ličnosti koji su prepuni novca i imaju velika bogatstva, zašto ne pomognu učenjake i istraživače čije ideje mogu da pokrenu svijet, ali čije bogatstvo nije toliko da bi mogli odštampati knjigu? Većina njih ne doživi štampanje svoje knjige, već se to desi nakon njihove smrti, ili se njihovi spisi bace u zaborav. Na osnovu statistika, troškovi za šminku, pudere za lice, i sl. su toliki da čovjek poludi.
4. Poštovanje prema ženskoj ličnosti
Jedan od velikih poteza koje je islam napravio jeste postavljanje žene i njene ličnosti na ispravnu i istinsku putanju. Odnosno, islam joj je poklonuo poštovanje isto onakvo kakvo joj je bilo propisano i u stvaralačkom poretku filozofije njenog stvaranja. Ovu svijetlu zvijezdu je postavio u ono sazviježđe gdje ju je i samo stvaranje postavilo. Jasno je da muškarac ima veću tjelesnu i umnu snagu, koju je stvaralački poredak za ostvarivanje posebnih ciljeva usadio u muškarce. I zato se žene u ovim dvjema stvarima ne mogu upoređivati sa muškarcima. Međutim, kreacija je u njih usadila veličanstvenu snagu, kojom su očuvale superiornost nad muškarcima, a to je snaga nježnosti i srca. Zato žene uvijek kradu srca muškaraca. A islam je propisujući obavezu hidžaba u društvenom okruženju očuvao ovu snagu za žene, i sačuvao ih od doticaja muškaraca, kako bi mogle u pogodnim situacijama da je iskoriste na ispravan način.
Kur'anska pripovijest
Kada Kur'an pripovijeda o događajima vezanim za hazreti Musaa, a.s., i dobrog Božijeg roba koji je imao posebnu Božiju milost i posjedovao posebno znanje dato od Uzvišenog Boga, spominje se jedna veoma zanimljiva i poučna rečenica. Kada taj dobri Božiji rob pojašnjava razlog oštećivanja broda kaže: Da nisam probušio ovaj brod i nanio mu štetu, sigurno bi ga onaj nepravdeni vladar uzeo i sebi prisvojio. Znači, mali nedostatk kao rupa, naprema otimanju broda se i ne može smatrati mahanom i nedostatkom, već dobrom promišljenošću i razmišljanjem o koristi.
Ako bismo ovaj primjer preslikali na pitanje oblačenja žena i ako bi bio ispravno shvaćen, tada bismo vidjeli da je hidžab namijenjen za očuvanje poštovanja, ličnosti i potencijala, a ako bi ga žene izgubile nikakva snaga ih ne bi mogla sačuvati i odbraniti od nepravdi i tlačenja muškaraca. William James Durant je rekao: „Kratke suknje su za sve ljude svijeta, osim krojača, blagodat.“ Ali ja bih dodao osim korojača i žena. Jer, ova kratka suknja umanjuje snagu otpora prema muškaracu, i svaki muškarac, u svakom stanju može do nje doprijeti i sebe zadovoljiti. U ovakvim slučajevima, kakva je potreba za suprugom i tim da se skrbi o njoj, da je u noćima ne ostavlja samu, kada se razboli da je pazi i desetine drugih primjera?!
Božije znanje o koristima za Njegove robove
Posljednja napomena o filozofiji hidžaba sa stanovišta Kur'ana jeste znanje Boga Uzvišenog o koristima i štetama Njegovih robova. Upravo kako je pojašnjeno u uvodu, svaki od islamskih propisa ima svoju korist, a neke od tih koristi je razum i dokučio, neke od njih su navedene u ajetima i predajama, a druge su tokom hiostorije kroz razna otkrića shvaćena, dok su neke izvan okvira shvatanja ljudskog razuma i samo ih Uzvišeni Gospodar i Njegov Poslanik znaju. Ispitivanje poslušnih robova i njihovo odvajanja od neposlušnih i kršitelja zakona moguće je samo onda kada postoje ovakvi propisi. Da nije ovih propisa, svi bi na Sudnjem danu izjavljivali: „Da nam je nešto naređeno mi bismo poslušali, da nam je nešto zabranjeno mi bismo se toga klonili.“ Na takvo što, kakav bi bio Božiji odgovor? Ljudi moraju shvatiti da su ili krivi i tako nemaju pravo da dobiju ta savršentsva, ili su bili poslušni i tako imaju pravo na njih. A ovo je ujedno jedan od Božijih zakona, da svaki spas i uspjeh mora biti na osnovu znanja i informisanosti, a svaka nesreća i teškoća koja čovjeka obuhvati je isto zbog znanja.
لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَيَحْيَى مَنْ حَيَّ عَن بَيِّنَةٍ…da bude uništen onaj koji mora biti poslije očigledna dokaza uništen, i da oživi onaj koji mora biti poslije očigledna dokaza oživljen. (Enfal, 42)
Ako mi vjerujemo u Boga Koji je
1. Sveznajući o cijeloj kreaciji, bez obzira na unutarnju i vanjsku formu,
2. Mudri, znači da ništa ne radi a da u tome nema mudrosti,
3. Samilosni, Koji nikakvu poteškoću ne nameće Svojim stvorenjima,
tada su nam ova saznanja dovoljna da sve ono što On kaže i objavi sa potpunim uvjerenjem i imanom prihvatimo kao našu opću korist.
Hidžab u namazu
Pitanje hidžaba u namazu opet ima drugu filozofiju i nema nikakvu povezanost sa hidžabom u društvu. Ako bi žena bila u kući gdje nema nikoga, koja je mračna, i bez hidžaba obavila namaz, taj namaz bi bio neispravan. Međutim, kod društvenog hidžaba, ako oko te osobe nema nemahrem osoba, ne samo da hidžab nije obavezan, nego nije ni pohvalan. Stoga, nemojmo miješati društveni i namaski hidžab!
Zašto pred mahremima ženska osoba može biti bez hidžaba?
Kao prvo, ako smo ispravno shvatili samu filozofiju i pojam hidžaba tada će nam i odgovor na ovo pitanje biti jasnan. Jer u ovom slučaju ne postoje već navedeni problemi i prepreke.
Kao drugo, to će predstavljati poteškoću osobama, što za muškarce što za žene. A mi dobro znamo da u vjeri nema poteškoća.
Kao treće, došlo bi do slabljenja porodičnih veza, onih veza koje je sam Uzvišeni Allah naredio da se uspostavljaju i jačaju.
Znači, općenito smo se upoznali sa odgovorima na ova pitanja. U slučaju da opet imate pitanja o ovoj temi ili nekoj drugoj, stojim Vam sa zadovoljstvom na usluzi.
Od Uzvišenog Allaha tražim da Vam podari svakodnevne uspjehe.
Na kraju ponavljam svoj zahtjev da nas sa Vašim prijedlozima ili kritikama pomognete u djelovanju. Da Vas Allah pomogne. Amin!
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
[1] U slučaju da želite opširnija i detaljnija pojašnjenja možete se obratiti knjizi “Pitanje hidžaba” profesora, šehida, filozofa i znalca islama gospodina Mutahharija, r.a.