Selam alejkum,
Pisem Vam zbog nekog osjecaja koji imam vec dva mjeseca.Naime, jako sam opterecena vjerom.Citam razne portale, fetve, tekstove.Dva mjeseca ne mogu da zivim normalno, sve imam osjecaj da pocinjem da ludim.Slabo jedem, cak mi se desi da od tog groznog osjecaja u stomaku nekad povracam.Imam ispite, ali ne mogu ih spremat jer stalno se vracam na vjerske propise, i pocela sam da sumnjam u svije vjerovanje.Ne izlazim, ne druzim se.Klanjam od 2012.hodine, postim, cuvam se grijeha koliko mogu, bila sam jako vesela i srecna osoba, normalno komunicirala sa ljudima, druzila se, trudila se u mjestu u kojem zivim i koje je inace nemuslimansko, da pokazem makar na neki nacin kulturu odgoja kroz islam.A sad, sad sam ko u kavezu, zarobljena svojim mislima, jer sta god da krenem da uradim pomislim lose je, to je zabranjeno, nikako da se vratim na staro.Strah me za sebe, pa bih vas zamolila da mi date neki savjet…
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog!
Esselamu alejkum!
Poštovani, navest ću vam nekoliko stvari u nadi da će vam pomoći na pravom putu i da stignete do istinskog cilja.
Šta je filozofija vjere?
Ako pogledamo glavne izvore, kao što su Kur'an i neupitne islamske predaje, vidjet ćemo da je filozofija vjere uklanjanje prepreka i teškoća s čovjekovog puta ka sreći, istinskom savršenstvu i vječnom životu.
یُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
Allah vam želi lahkoću, a ne želi vam teškoću (Bekare, 185)
Također, u Kur'anu se kaže:
مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ
Ne želi Allah da vam učini ikakvu teškoću, nego želi da vas očisti i da vam upotpuni blagodat Svoju, da biste vi zahvaljivali. (Al-Ma'ida, 6)
Načelno, Uzvišeni Bog ne samo da nije propisao teškoće u vjeri već ih je otklonio, a cilj koji vjera želi postići jeste čistota.
Postoje zanimljive stavke u ovom ajetu koje se odnose na uzimanje abdesta, a jedna od njih jeste da čak i pranje lica i ruku nije teškoća već čistota koja proizlazi iz ljudskog fitreta.
Također se kaže:
هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ
On vas je odabrao i nije vam u vjeri načinio nikakvu teškoću (Hadždž, 78)
Božiji Poslanik, s.a.v.a., u predaji kaže: “Ova je vjera postojana istina, puna je milosti, pa uđite u nju potpuno smireni!”
Ako je vjera doista takva, zašto postoje zabranjeni i obavezni propisi?
Da bismo ispravno odgovorili na ovo pitanje, moramo obratiti pažnju na dvije važne stvari:
1. Svi propisi i zakoni proizlaze iz zahtjeva čovjekovog fitreta.
Znači, ako čovjek nije uprljao svoju dušu, može shvatiti mudrost svih propisa i shvaćati ih kao nužnosti koje su potrebne za njegovo usavršavanje.
Kopanje zemlje, postavljanje betona, zavarivanje i rezanje metala prvi su nužni koraci prilikom gradnje lijepe kuće kako bi ona mogla svog vlasnika štititi od hladnoće, vrućine, potresa, poplava, nasrtaja divljih životinja, itd. Potom slijedi krečenje zidova, sađenje drveća i cvijeća i mnogi drugi poslovi koje treba da obave ljudi različitih profila, od inžinjera do radnika, i sve to u svrhu smiraja čovjeka. Razuman čovjek ne odbacuje sve ove poslove samo zato što iziskuju golem trud. Naprotiv, razuman će čovjek vrlo rado tražiti pomoć stručnih ljudi. Troši se golem novac, a ponekad i nekoliko puta ruši pa ponovo gradi. Nacrti se nekoliko puta prepravljaju kako bi se uklonili nedostaci. Naravno, sav ovaj trud u očima neznalice čini se beskorisnim. Uzvišeni Bog je apsolutna ljepota i čovjeku želi vječnu sreću i život bez nedostataka pa je posredstvom posljednjeg Poslanika predočio ljudima cilj svakog djela kako bi shvatili da su vjerski propisi i zakoni temelj za izgradnju njihove beskonačno lijepe budućnosti. Prema tome, poređenje truda kojeg čovjek ulaže u svoju budućnost s neograničenim koristima, jednako je poređenju nule s beskonačnim, i nijedan razum to ne posmatra kao trud već razmjenu punu dobrote, blagodati i smiraja.
Ako liječnik kaže: Mnoge ćete bolesti spriječiti do kraja života ali treba da pretrpite ubod igle. Može li ovakav liječnikov prijedlog neko odbiti?
Naravno, ovo je za jednogodišnje dijete, koje ne razumije koristi ovog prijedloga, teško i ono nije spremno pristati na ubod igle nizašta na svijetu jer nije svjesno bolova koji se mogu pojaviti u budućnosti ako ne posluša liječnikov prijedlog.
Prema tome, gledano svana, vjerski propisi i zakoni ljudima koji ne shvataju značenje beskonačnog života izgledaju teški, ali razumni ljudi, koji shvataju, prihvatit će i deseterostruko više teškoća sa zadovoljstvom, jer im je uloženo neuporedivo s dobiti.
2. Svaki propis, bilo da je obaveza ili zabrana, u gradnji budućnosti ima posebnu ulogu.
Kada ne bi bilo namaza, duša bi bila uprljana i izgarala bi poput vatre. Da nije posta, u čovjeku se ne bi probudile osobine poput samilosti, pomaganja onima kojima je pomoć potrebna, i osjećaj uklanjanja siromaštva u društvu. Bez posta čovjek bi se udaljio od vlastite ljudskosti i vidio bi sebe samo kao tijelo koje ima potrebu za jelom, pićem i strastima, i ako bi mu se neko našao na putu zadovoljena tih potreba, bio bi spreman s njim zaratiti.
Prema tome, poštovani pitaoče, vjeru treba upoznati i uživati u njezinim ljepotama i sa zadovoljstvom prakticirati propise kako bismo priskrbili duševni mir. Milostiv i dobronamjeran čovjek sa svima se ophodi ljubazno i sretan je što ih vidi. Islam je vjera milosti. Vjera u Boga je oslanjanje na apsolutno znanje, snagu, ljepotu i milost. Pa koji se čovjek boji plivanja u toplom i čistom moru, siguran od bilo kakve opasnosti? Bog je čista ljepota, milost i svjetlo. On voli sva Svoja stvorenja. On pomaže u nevoljama i oprašta grijehe. Islam je put čije obje strane krase vrtovi puni plodova i šarenog cvijeća koje daje najugodnije mirise pa svome putniku pruža najbolji zrak i najbolji užitak prolaska. Zašto bi čovjek na tom putu bio zabrinut. Uz čovjeka su i prijatelji iz raznih svjetova, vole ga i vide ga kao nekog ko voli ljepotu i ko je i sam lijep a njegov Voljeni je apsolutna ljepota. Zar bi se takav čovjek trebao osjećati zatvorenikom?
Poštovani, ne samo da treba da se vratite u prvotno stanje već treba da se vratite i mnogo lijepši, humaniji, racionalniji i zaljubljeniji. Fetve pune gorčine kojima se propisuje ubijanje ljudi daleko su od ljudskosti i nemaju veze s islamom i Kur'anom niti Božijim Poslanikom, s.a.v.a.
Božiji poslanici i ugodnici čisto su svjetlo i dobronamjernici čitavog čovječanstva. Mnoge web-stranice šejtanovo su djelo čija je svrha udaljavanje čovjeka od Boga, udaljavanje od Dženneta i zatvaranje u kavez neke imaginarne vjere kako bi ga udaljio od Božije milosti.
Uzvišeni Bog dao je čovjeku dvije svjetiljke kao pomoć za pronalazak pravoga puta. Jedna je svjetiljka razum a druga Božiji poslanici. Priča koju spominje Will Durant u svojoj knjizi Povijest civilizacija može donekle rasvijetliti stvar. On navodi:
U srednjem vijeku za vrijeme inkvizicije trinaestogodišnjakinja je bila osuđena na smrt jer nije bila kršćanka. Kada su je doveli na pogubljenje, obratila se sudiji: “Molim vas da mi dozvolite da se prije smrti obratim prisutnima.” Dali su joj vrijeme. Rekla je: “Želim vas pitati, da je kojim slučajem Isus sada sudija, da li bi me osudio na smrt zato što volim poslanika Mojsija? Ako ne bi, a sigurno ne bi, zašto onda vi, braneći njega, mene osuđujete i tražite moju smrt?”
Znajte da mnoge fetve nemaju veze s vjerom niti su humane. One su šejtani koje Kur'an časni predstavlja kao neprijatelje poslanika i Božijih ugodnika i pravog puta ljudskosti.
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ
I tako, učinili smo svakom vjerovjesniku neprijateljem šejtane ljudi i džinna (Al-An'am, 112)
Dakle, ovo treba prihvatiti kao jedno neupitno načelo u stvorenom poretku – da je naspram milosti nasilje, da je nasuprot razumu neznanje, naspram promišljanja i humanizma jeste neznanje i neljudskost. Naspram pravog puta je krivi put, a mi smo ti koji treba da izaberemo i ne treba da slušamo šejtanske i neprijateljske fetve i tekstove.
A to što ste rekli da se ne možete vratiti u prijašnje stanje, to je kao neki oblik prihvatanja šejtanskog govora. Čovjekova snaga je iznimna a širina duše golema. Čovjekova volja može pomjeriti planine. Sigurno to možete. Samo treba da znate da možete. Ako se čovjek ne bi mogao promijeniti, onda bismo mogli kazati da je kompletan Poslanikov govor, ne daj Bože, bio lažan. Da je govor psihologije pogrešan. Da treba da prihvatimo da je znanje neznanje, a da je svjetlo tama.
Jer smo konstantno suočeni s misaonim, duhovnim i moralnim promjenama. Zar i vi sami prije niste bili u jednom stanju koje se razlikuje od sadašnjeg? Ali ste pod utjecajem raznih čimbenika izgubili svoje prvotno stanje duše i pojavilo se novo stanje u vašoj misli i psihi. Ako se uklone ti čimbenici, onda će i to stanje sigurno nestati. Ako se jednog dana usred zime nađete na planini punoj snijega gdje puše jak vjetar i osjećate da vam se čitavo tijelo trese od hladnoće, znači li to nužno da je uvijek tako, pa i ljeti, kada je toplije. Zasigurno nije tako. Zimski se uvjeti razlikuju od onih ljetnih.
Dakle, potrebno je poznavati uzroke i čimbenike psihičke promjene kao i razna stanja i uvjete koji dovode do tih stanja i postepeno ih uklanjati. Koliko je samo ljudi bilo u teškoćama ali su pronašli rješenje čvrstom odlukom ili promjenom načina ishrane. Čovjek ima moć za promjenu i siguran sam da i vi sami u svom životu imate mnogo primjera. Kada promjena ne bi bila moguća, onda ni pokajanje ne bi imalo smisla, pokajanje i oprost bi bili besmisleni. Upravo je dolazak Božijih poslanika značio dokidanje prijašnjih stanja.
Stoga odlučno sami sebi recite: “Od danas ću živjeti bolje nego ikada ranije. Ispravno ću razmišljati, bit ću vesela, oslobodit ću se kaveza i imaginacija i poletjeti prema svijetu promišljanja. Odbacit ću šejtanske fetve i slušat ću racionalan govor Božijeg poslanika, s.a.v.a. Prema svima ću biti ljubazna i prema svima ću iskazivati poštovanje!”
Časni Kur'an kaže:
وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا
...i govorite ljudima dobro (Bekare, 83)
Ophodite se lijepo i budite pravedni, borite se protiv nasilja i nepravde a svoj put učinite jasnim. Put koji počiva na ljudskom i božanskom fitretu.
Posljednja stvar:
Započnite s vježbanjem, dugim hodanjem, zdravom okolinom i odgovarajućom hranom, jer slabo tijelo značajno doprinosi slabljenju donošenja odluke i obrnuto. Depresivna duša i umrtvljeno srce slabe tijelo i slabe apetit. Dakle, riječ je o međusobnom utjecaju. Stoga svakako, i ako nemate volje, vježbajte, natjerajte se. Jutrom poranite i razgovarajte s Bogom. Iznesite mu umiljato svoje potrebe.
Potražite pomoć i u namazu i dajte sadaku onoliko koliko ste u mogućnosti. Poštujte oca i majku. Ako nisu živi, učite dove i tražite oprost od Boga za njih.
Govorite kako mislite da je sve loše, baš suprotno, treba da razmišljate kako je sve dobro. Svijet je lijep. Vjera je lijepa, ljubav je lijepa. Hodanje je, s obzirom na to da je lijek za tijelo, također lijepo. Sve je lijepo i nemamo razloga da mislimo da je sve loše.
Prenosi se jedna zanimljiva priča. Neko je teško obolio i otišao je liječniku. Ovaj mu je kazao: “Jedini način da se izliječite od ove bolesti jeste da čitavu svoju okolinu vidite zelenom bojom.” Pacijent je odlučio da tako uradi. Čitavu kuću je obojio u zeleno, kupio je zelenu odjeću. Sve što je mogao promijenio je u zelenu boju. Nakon nekog vremena postalo mu je bolje. Otišao je da zahvali liječniku. Tamo je zatekao jednu osobu s istom bolešću i liječnik joj je preporučio isti recept. Čovjek se obrati liječniku: “Vaš recept doista liječi, samo je iznimno skup.” Liječnik mu odgovori: “Ne slažem se s vama, baš suprotno, mislim da je izuzetno jeftin.” Čovjek mu reče: “Ja sam ga prakticirao i mogu vam potvrditi da me mnogo koštalo”, i ispriča liječniku šta je sve uradio. Liječnik mu reče: “Pogriješili ste, trebalo je samo da kupite naočale sa zelenim staklima i sve biste vidjeli zelenim.” Bolesnik tek tada shvati da je pogriješio. Koliko je samo uložio sredstava i opet nije sve bilo zeleno jer nije mogao obojiti druge ljude i cijeli grad, a moglo je biti tako jednostavno.
Prema tome, poštovani pitaoče, treba da promijenimo naočale kojima razmišljamo. Treba na svijet da gledamo načelima vjere umjesto lažnim i šejtanskim fetvama. Životni moto treba nam biti promišljanje i razmišljanje. Treba da vjerujemo u Boga, u uputu poslanika Božijih, u moć imana i moć vjernika, jer doista je čovjekova moć golema. Poslanici su dolazili da bi nam pokazali kako da spoznamo vlastite sposobnosti, moć volje i konačni cilj.
Iskreno se nadamo da će sljedeće vaše javljanje biti pozitivno i da ćete izaći iz kaveza i sve vidjeti lijepo i pozitivno. Da ćete, uz najnižu cijenu, svijet vidjeti kroz naočale razuma, vjere, promišljanja i ljudskosti i da će vaše raspoloženje biti dobro, te puno milosti i ljubavi.
Prof. Akbar Eydi