Esselamu alejkum! Već nekoliko dana istrazujem ovu temu i pokušavala sam pronaći odgovor na slično pitanje ali nisam uspjela. Naime, radi se o promjeni fizickog izgleda. Svjesna sam činjenice da su plastične operacije, tetovaže i sl stvari u islamu zabranjene. Međutim, da li je meni dozvoljeno mijenjati izgled na prirodan način, dakle bez operacija ili bilo čega slično tome. Također me zanima da li je onda šminka grijeh ženama s obzirom da mnogo utječe na promjenu izgleda. I proteza za zube, da li je dozvoljena s obzirom da je većina nosi upravo zbog ljepšeg izgleda? Hvala unaprijed. 🙂
1 Odgovor
Esselamu alejkum!
U vezi s ovom temom treba obratiti pažnju na nekoliko načela:
1. Fitret i njegovi razumni zahtjevi
Uzvišeni Bog je stvorio čovjeka kao biće koje teži savršenstvu, traga za istinom i voli ljepotu. Sve što je Uzvišeni Bog stvorio lijepo je, ili kako kaže kur'anski ajet:
الَّذِيأَحْسَنَكُلَّشَيْءٍخَلَقَهُ
Onaj Koji je lijepom dao svaku stvar koju stvorio je…
(Es-Sedžde, 7)
Prema tome, i fitret i njegovi zahtjevi Božije su djelo, a Božije djelo nema nedostatka. Ovo je načelo vrlo važno i na njega treba obratiti pažnju.
2. Dvije vrste težnji kod čovjeka
Svaki čovjek ima dvije vrste težnji, jedna proizlazi iz njegovog fitreta, a druga iz nefsa, strasti i niskih pobuda.
Pružanje odgovora fitretskim težnjama jeste usavršavanje zbog toga što je povezano s ciljem stvaranja i Božijom voljom, dok težnje koje proizlaze iz nefsa i niskih pobuda posjeduju nedostatak i ako im se čovjek prepusti, one ga udaljavaju od ljudskosti, spuštajući ga na nivo životinje. Mjerila pomoću kojih možemo razlikovati ove dvije vrste težnji jesu razum i šerijat.
Ako čovjek prilikom razmatranja odbaci predrasude a kao sudiju uzme razum i šerijat, onda zasigurno razumijeva koje su težnje proizašle iz fitreta a koje iz njegovog nefsa.
Prema tome, razumijevanje duše pojašnjeno je ajetom:
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا ﴿٩﴾ وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا
I duše i onoga koji je stvori, pa je nadahnu da znade šta zlo joj je a šta dobro je, uspjet će onaj ko je očisti, a izgubit će onaj ko je uprlja! (Eš-Šems, 7–9)
Dakle, duša razumije koje je djelo bogobojazno i koje ga vodi putem usavršavanja, a koje je djelo prevara i koje ga vodi putem propadanja. Ako pratimo put razvoja, pronalazimo sreću. Ako, pak, izaberemo pogrešan put, propadamo. Prema tome, ako čovjek doista ima nedostatak zbog kojeg pati ili ga drugi zbog toga preziru i od njega se udaljavaju, onda odstranjivanje tog nedostatka, bilo plastičnom operacijom ili na neki drugi način, nije zabranjeno ni razumom ni šerijatom.
Ako je samo radi ljepote, to se opet može razmatrati da li će to čovjeku štetiti ili ne. Ako mu neće štetiti, poput stavljanja proteze ili slično, onda se većina učenjaka slaže da je dozvoljeno. Ako bi promjena na tijelu ili licu bila takva da bi mu nanijela štetu, onda bi i razum presudio zabranu.
Ako je uljepšavanje radi privlačenja žene ili muškarca koji su nemahremi, zasigurno je zabranjeno, no, ako je uljepšavanje za supružnika ili sama osoba voli da se uljepšava ali daleko od očiju nemahrema, ne predstavlja problem, naprotiv, poželjno je.
Prof. Akbar Eydi