Selam alejkum, braćo i sestre i profesore Eydi,
Na jednom skupu ovdje kod nas, u Bremenu jedan znanjem vrlo obdaren brat, prof. dr. Özoguz u predavanju, kojem je tema bila Muhammed, s.v.a.v., i njegova pismenost, spomenuo je da je Muhammed, s.a.v.s., znao čitati i pisati. Mnogi muslimani misle da Resulallah nije bio pismen, što nema logike. U prevodima Kur’ana piše da nije bio pismen, ali prevodi nisu uvijek sigurni. Normalno stoji tamo riječ “neuk”, što znači da to biće koje kod Allaha stoji na najvećem stepenu, ne može podučavati niko, osim Allaha. Ili, najboljeg učitelja među ljudima, ne mogu ljudi učiti. A najbolji dokaz je kad je Resulallah, mir neka je na njega i nje- gov Ehli-bejt, u takozvanom “nesretnom četvrtku”, rekao: “Dajte mi jedan papir i da vam napišem nešto, da vi poslije toga nikad s Pravog puta nećete skrenuti.”
Moje je pitanje: Šta vi mislite o tome ?
1 Odgovor
Zbog toga što precizno vodite brigu o vjerskim pitanjima molim Uzvišenog Allaha da Vama i Vama sličnim da što više uspjeha i pomoći. Iskreno se nadam da će Uzvišeni dati istraživački duh i pažnju prema islamskim pitanjima svim muslimanima i svim ljudima svijeta.
Što se tiče pitanja pisanja i pismenosti Muhammeda, s.a.v.a., Časni Kur’an kaže: Ti prije nje nijednu knjigu nisi čitao, a nisi je ni desnom rukom svojom pisao; inače, posumnjali bi oni što laži govore. (Ankebut, 48)
Objašnjavajući riječi “nije čitao i nije pisao”, komentatori Kur’ana zauzimaju dva stava.
Jedna skupina je mišljenja da on to jednostavno nije mogao, nije umio. Ovo mišljenje drži i Alusi u komentaru Ruhu-l-me’ani, svezak XXI, str. 4.
Druga skupina tvrdi da se ne želi kazati kako Poslanik, s.a.v.s, nije imao moć to činiti, već se poriče običaj, tj. hoće se ukazati da to nije bio njegov običaj da radi, kako to kaže Allame Tabatabai u komentaru El-mizan fi tefsiri-l-Kur’an. Kada se niječe nečiji običaj da nešto radi, u tom se slučaju ne niječe njegova mo- gućnost i umijeće da to može činiti. U suprotnom, da je on imao običaj to činiti, onda bi zlonamjernici i lažovi tvrdili kako je ova knjiga, tj. Kur’an, posljedica Poslanikovih misli koje je prenio na papir, a da ga nije objavio Bog.
Objašnjenje
Kao što ste i sami naveli u pitanju, Poslanik, s.a.v.a., najveća je ličnost, najbolje Božije stvorenje, koje je zaduženo da zauvijek uputi karavanu čovječanstva i da je dovede do određenog cilja. Sasvim je prirodno da takva osoba mora biti ukrašena najuzvišenijim savršenstvima čovječnosti. Ovo posjedovanje i ova vrsta obaviještenosti je do te mjere uzvišena da nije bliska nijednom drugom stvore- nju, niti melekima u apstraktnom svijetu, niti bilo kojem drugom materijalnom biću, jer kada bi bio neko bolji – onda bi on bio upućivač čovječanstva. Dakle, upućivač cjeline, mora biti savršeniji i bolji od cjeline.
S druge strane, Kur’an je vječna mudžiza. Zašto vječna? Zato što svaki vjerovje- snik i poslanik moraju imati moć mudžize da bi mogli pomoću nje dokazati svoje poslanstvo. Zato što je Muhammed, s.a.v.a., posljednji poslanik, koji je jednoga dana, formalno gledano, morao otići od ljudi, tj.umrijeti, onda njegov poziv mora biti mudžiza, kako bi u svakom vremenu i svakom naraštaju, za svakog čovjeka mogao dokazati da je od Boga. Poslaničke mudžize moraju biti takve da ne ostave ni najmanjeg mjesta za naučnu, misaonu ili neku drugu skepsu i sumnju, inače bi sagovornici u dubini svojih duša uvijek imali mjeru podozrenja i sumnje, a sasvim je očito da nedoumica i uvjerenost, sumnja i vjerovanje ne idu ruku pod ruku.
Zahvaljujući predočenom, korist i opće dobro od strane Uzvišenog Allaha ogleda se u okolnosti da Poslanik niti čita, niti piše. A već smo rekli da se ne čitati i ne pisati razlikuje od sposobnosti i mogućnosti da se čita i piše. Hafiz o ovoj temi ima lijepe stihove u kojima naglašava da je svijet bio u iščekivanju da ogromno Sunce grane, koje je zasjalo i svijetu dušu podarilo, i mir nesagledivi. Naš voljeni, nije išao ni u jedan mekteb i nikada pisao nije, ali Božijim znakom, uze da poučava sve učitelje svijeta.
U suri Neml, u 6. ajetu čitamo: Ti zaista, primaš Kur’an od Mudroga i sveznajućeg. Tačno, samo je Allah Onaj Koji može biti učitelj Poslaniku i nijedno dru- go biće, jer on je učitelj svega stvorenoga. Dakle, izraz, “nepismen” nije dostojan Poslanika, i jedan musliman bi trebao do te mjere biti odgojen da ne koristi ovaj epitet u vezi sa učiteljem čitavoga svijeta.
Da Allah, s.v.t., uputi cio svijet.
prof. Akbar Eydi