Podjela univerzalija na jednoznačnicu i višeznačnicu (متواطى و مشاكك)
Općeniti pojam iz jednog ugla dijeli se na:
a) Općenitu jednoznačnicu (كـلى متواطى)
b) Općenitu višeznačnicu (كـلى مشاكـك)
Kada se u obzir uzme jedna univerzalija i uporedi sa jedinkama skupa koje obuhvata, primijetit ćemo da ona odgovara jedinkama tog skupa nekada jednakim, a nekada različitim intezitetom. Naprimjer, kada se pojam čovjeka upoređuje sa jedinkama koje obuhvata, očigledno je da se prema svim jedinkama odnosi na jednak način. Husejn je u istoj mjeri čovjek kao i Hasan, Sadik, Džafer itd. Prema tome, pojam čovjek nije istinitiji, hronološki ne prednjači i nije većeg inteziteta za jednu osobu u odnosu na druge. Na isti način se tretiraju i drugi pojmovi kao zlato, životinja, drvo itd.
Primjedba: Neko će reći: “Mi nikada nećemo prihvatiti da se pojam čovjek jednako odnosi na plemenite i pročišćene ljude kao i na zle i nemoralne. Kako je moguće da se istinitost pojma “čovjek” jednako odnosi na najplemenitije stvorenje, pečata poslanika, Muhammeda, s.a.v.a., ili Isaa, a.s., čijim je rođenjem čovječanstvo počašćeno, kao i na ona najniža?
Odgovor: U primjedbi je ponovo došlo do miješanja pojma i objekta. Ono što plemenite ljude čini posebnim jeste zbilja koja je izvan opsega pojma čovječnosti, a to su moralne odlike, lijepo ponašanje itd. Prema tome, čovjek je sa aspekta pojma u potpuno istovjetnom odnosu prema objektima koje obuhvata. Ovakav pojam naziva se jednoznačna univerzalija (كـلى متواطى).
U nekim slučajevima je odnos općenitog pojma spram pripadajućih objekata različit. To znači da je taj pojam dosljedniji ili istinitiji za jedan objekat naspram drugog ili je u prednosti nad njim. Naprimjer, pojam svjetlosti – njegov odnos spram svjetlosti Sunca je dosljedniji i istinitiji u odnosu na svjetlost jedne svijeće, ili pojam bjeline snijega naspram bjeline papira. Također, pojam bitka je dosljedniji za nužno biće od svih drugih stvorenih bića, a bitak uzroka je uvijek u prednosti u odnosu na bitak posljedice. Ovi pojmovi se, dakle, prema svojim objektima ne odnose, poput jednoznačnih univerzalija, jednakim, već različitim intenzitetom. Ovakav pojam se naziva višeznačna univerzalija (كـلى مشاكك), što upućuje da ona u sebi posjeduje različitost.
Ovim je postalo jasno da u logici postoje dvije univerzalije, općenita jednoznačnica i općenita višeznačnica. U slučaju općenite jednoznačnice, međusobno razlikovanje njenih objekata odnosi se na zbilju izvan općenitog pojma, a kod općenite višeznačnice razlika se ogleda u intenzitetu podudarnosti objekata sa općenitim pojmom.
Izvor: Akbar Eydi, Islamska logika, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2004, preveo sa perzijskog: Amar Imamović