Ili si slijep ili se praviš. Nisu slijepe oči, nego srce u grudima. Sada prebacuješ ljagu šitskog mezheba na njegove sljedbenike. Nije riječ o njima, nego o samim njegovim začetnicima i samom mezhebu. Jesi li zadovoljan da ti neko psuje mater? Da li se ljutiš na to? Ako neko psuje Aišu, r.a., kakvo je mišljenje mezheba koji ti slijediš o tome? Ili je smatraš izdajnicom i murtedom? Odgovori jasno i ne filozofiraj. Uvijek mi odgovaraš nešto lijevo i nikada mi nisi odgovorio na moja postavljena pitanja još od prvog našeg kontakta.
Svršenik sam šerijatskog fakulteta, gdje sam vas proučavao godinama. Literature o vama posjedujem više nego sam ti, možda, stoga nema potrebe da se zamaraš. Ispred tebe su dvije mogućnosti: da se odrekneš toga zalutalog mezheba, njegove uleme i njegovih sljedbenika i prihvatiš se Ehli-sunneta i istine, onoga na čemu su bili ashabi i d anam budeš brat, ili da ostaneš i dalje u zabludi toga mezheba koji ja lično smatram nevjerničkim i otpadničkim od islama.
Dovoljna je samo jedna mesela, a to je vaše ubjeđenje da je Kur’an kod drugih manjkav. Imam Malik vas je smatrao kafirima. “Gospodaru naš, pokaži nam istinu istinom i učini nas njenim sljedbenicima, a zabludu zabludom i da je se klonimo!”
1 Odgovor
Brate muslimanu, koji si se školovao na šerijatskom fakultetu i koji poznaješ našu literaturu, kada si to rekao, u isto vrijeme postigao si učinak i da budem veseo, a i začuđen.
Prvo, jedan obrazovan čovjek, čak svršenik fakulteta, morao bi makar znati metod polemike ili razgovora, ili, kako vi to kažete, morao bi poznavati metod upućivanja drugih ljudi. Kao takav, ne bi prelazio granice zakona i morala. Drugo, i ja, poput tebe, digoh ruke i skrušeno molim i aminam na onu tvoju posljednju rečenicu, gdje kažeš da nam Allah pokaže put istine, kako bismo ga slijedili, i da nam pokaže zabludu i zalutale, pa da ih se klonimo.
Što se tiče tvojih redaka, napisat ću nekoliko stvari.
To što se kao argumentom koristiš časnim ajetom: Nisu slijepe oči, nego srce u grudima, zar ne daješ mogućnost da si možda baš ti očiti vanjski i prostorni primjer njegov?! Imaš li možda argument da negiraš tu mogućnost?
To što šijski mezheb nipodoštavaš – da li zaista slijeđenje hazreti Alija, Poslanikovog ashaba koji se nalazi na čelu svih ashaba, držiš nečim negativnim i bezvrijednim? Da li ti ljubav prema Poslanikovom ashabu i njegovom Ehli-bejtu, poput Fatime, Hasana i Husejna, smatraš ružnom? Ukoliko tako smatraš, izvoli iznijeti argument pa da i drugi znaju da je to tako, jer i Fatima i Hasan i Husejn slijede ovaj mezheb.
Nijedan čovjek musliman, koji poznaje vjerske propise, nije spreman pripisati nešto ružno Poslanikovim ženama. Međutim, glupaka i neznalica ima dosta, i to u svim mezhebima, i u islamu i izvan islama, a što je najgore, oni svoje postupke uvijek čine pod okriljem mezheba i na taj način nanose hiljade šteta i mezhebu i onima koji ga prate.
Imam za tebe, kao svršenika šerijatskog fakulteta, pitanje: Navedi mi uvjete, ali pošteno i iskreno, nevjerstva i otpadništva i objasni kako čovjek postaje murted i na koji način se on može nazvati nevjernikom?
Da li si ti što izdaješ privatne fetve o nevjerstvu i otpadništvu sa naučnog aspekta postgao nivo idžtihada kako bi mogao davati fetve? Ili možda sama činjenica da si diplomirao na fakultetu tebi daje za pravo da ih možeš davati?
Dragi i mili brate, kontroliši svoje nerve, ne dozvoli svome bijesu da pod isprikom svetosti i odbrane vjere čini šta mu naumpadne. Bolje se upoznaj i postani prisan sa kur'anskim ajetima, razmišljaj o njima, kako bi shvatio i naučio metod pozivanja u istinu. Zar Kur'an kaže sljedeće: Reci: “Ovo je put moj, ja pozivam ka Allahu, s razumijevanjem (basiret), ja i onaj koji me slijedi, (Jusuf, 108) Poziv, kao prvo, treba biti prema Bogu, a drugo, na temeljima basireta (razumijevanja, argumenta). U kojem ajetu ili u kojoj poslaničkoj metodi čovjeka u islam pozivaju na ovaj način? Zar Musau i Harunu nije rečeno: Idite faraonu, on se, doista, osilio, pa mu blagim riječima govorite, ne bi li razmislio ili se pobojao! (Ta-ha, 43)
Sljedeće pitanje: Mi Kur'an “smatramo nepotpunim”. Ova tvrdnja se temelji na fikhu koji si izučavao i diplomirao ili na čemu drugom? Bio bi red, a i dobro znaš da kada neko nešto tvrdi, onda je na njemu da dokaže tvrdnju. U slučaju da nema dokaza, trebaš se zakleti. Ali, da bi znao da je ta tvrdnja neutemeljena, evo prosto i jednostavno te upućujem na sljedeću adresu. Uzmi knjigu Kur'an u islamu, koju su sa arapskog preveli Enes Karić i Nusret Čančar, a koju je izdao El-Kalem. Njen autor je najbolji šijski komentator Kur'ana, Sejjid Muhammed Husejn Tabatabai. Ukoliko o ovoj temi, nepotpunosti Kur'ana, u mjeri jednog jedinog harfa, ili u vezi sa izmjenom sadržaja, nađeš nešto, onda taj podatak svima objelodani. On na vrlo odlučan način i neopozivo, uz argumente, dokazuje da Kur'an koji se nalazi u rukama muslimana jeste upravo Kur'an objavljen časnom Poslaniku Muhammedu, s.a.v.a., i u njemu ne postoji ni najmanji nedostatak. Niti je šta umanjeno – pa makar i u mjeri manjoj od jednog ajeta – niti mu je šta dodato.
Poštovani brate, trebaš razgovarati sabranije, tačnije i najzad na nivou svoga naučnog autoriteta. Kod Boga, Koji je vlasnik Sudnjeg dana, je konačna presuda. A tvojim presudama o nevjerstvu i otpadništvu niti ko postaje nevjernik, niti će Allah nekome podići položaj, pa makar mi vjerovali da je stigao do granice poslanika. Da se Allah za prohtjevima njihovim povodi, sigurno bi nestalo poretka na Nebesima i na Zemlji i u onom što je na njima. (El-Mu'minun, 71)
To što kažeš: “Imam Malik vas je smatrao kafirima” Kao prvo, za dokaz svojim riječima ne navede niti jedan argument, a znaš dobro da tvrdnja bez argumenta ne pije vode, to jest kao da je i nema. Svakako, u ovom slučaju ona prerasta u oblik klevete i optužbe, što je grijeh, prestup. Drugo, pod pretpostavkom da to i dokažeš, šta je sa ostala tri uvažena sunijska imama? Ebu Hanifa, Ahmed i Šafi nisu izašli s takvom fetvom. Jasno je da jedna fetva prema tri fetve ne može ustrajati. Napokon, eminentna naučna ličnost poput šejha Mahmuda Šeltuta, velikog egipatskog muftije, ne samo da nije dao fetvu o kufru, već daje fetvu o dozvoljenosti i ispravnosti prakticiranja u skladu sa džaferijskim fikhom. Ti to sigurno znaš i to ne možeš poreći. Dalje, istaknuti učenjaci današnjice, poput Kardavija i sličnih, ulažu ogromne napore u islamskom svijetu, na ozbiljan način, na međunarodnim islamskim konferencijama da što je više moguće ostvare jedinstvo (vahdet) među islamskim mezhebima.
To što kažeš da literature posjeduješ više nego ja sam… Kao prvo, kažem: Blago tebi, jer imaš i više knjiga i više si pročitao, to je Božija pomoć koja ti je data i moraš znati vrijednost toga i biti zahvalan. Međutim, samo jedno pitanje u vezi sa ovim. Da li si ti, poštovani gospodine, vidio moje knjige pa možeš ulaziti u takvo poređenje??! Ne želim reći da nemaš više knjiga, to nije problem, ne želim kazati da nisi čitao, ni to nije problem, problem je poređenje i ovoj vrsti suda. Želim samo da ti ukažem, naglasim, dam do znanja da kada nisi vidio ono s čime porediš, kako ćeš uopće porediti. Kako ćeš uopće izaći sa zaokruženim sudom?! A posljednji poziv i riječi su: Svaka hvala pripada Allahu, Gospodaru svjetova.