Selam, nejasan mi je jedan hadis-qudsi, u kojem se Allah Uzvišeni obraća Davudu, a.s., riječima: “Kada bi znali oni koji su mi okrenuli leđa, kolika je moja ljubav za njima, umrli bi od ushićenja.” Međutim, znam da Bog nije ovisan ni o kome, i da Mu ništa ne predstavlja to da li Ga mi obožavamo ili ne, i da nema ni radosti ni tuge zbog nekog našeg djela… Pa bih volio objašnjenje. Hvala i molim Allaha da Vas proživi u društvu sa Poslanikom, s.a.v.s. i evlijama. Amin!
1 Odgovor
U ime Allaha, Svemilosnog, Samilosnog
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
Upravo kako ste i sami rekli, na Uzvišenog Allaha zbog Njegove nezavisnosti i beskonačnosti Njegove ljepote i uzvišenosti ništa ne može da ostavi traga. Međutim, moramo znati da je On opisiv atributima ljutnja i srdžba, kao i milost i ljubav.
Isto tako znamo da Njegova ljutnja i srdžba ili milost i ljubav nisu poput istih tih svojstava kod stvorenja i ljudi. Ako bismo pogledali u kur'anske ajete možemo ispravno shvatiti značenje milosti i ljubavi Allaha. Kur'an na jednom mjestu kaže:
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Reci: Ako volite Alaha, slijedite mene (Poslanika), Allah će vas voljeti, i oprostiti vam vaše grijehe, a Allah je Onaj koji prašta, Milostivi.[1]
U ovom ajetu se vidi ispravno značenje Allahove ljubavi, a to je oprost grijeha.
Allah je rekao je Svome Poslaniku u kudsi hadisu:
وَ لاَ يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَىَّ بِنَوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ، فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ
Neprestano se moj rob nastoji približiti Meni sa nafilama, dok ga ne zavolim. Pa kada ga zavolim bivam njegov sluh kojim sluša i njegov vid kojim gleda…
Znači, ljubav Božija je u značenju proširivanje i davanje vrijednosti čovjeku i upoznavanje njegova oka, uha i srca sa skrivenim svijetom.
Na drugom mjestu kaže:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا
Zaista će one koji vjeruju i čine dobra djela Milostivi voljenim učiniti.[2]
Ova ljubav može biti priroda i svijet materije. Poput rijeke Nil koja je dijete poput Musaa, a.s., kao u majčino naručje primila i spasila. Isto ona rijeka Nil koja je bezdušno tijelo Faraona za pouku drugima izbacila na suho, i nije spremna da podnese ovo onečišćeno tijelo u sebi. Ova priroda može biti vjetar koji je bio pod kontrolom hazreti Sulejmana, a.s. A može biti i u svijetu čovjekovom, onako kako je hazreti Hidr uradio određena djela za onu siročad, i stotine drugih primjera. Čak, može biti ova ljubav putem Dženneta, o kojem je Poslanik rekao prenoseći od Allaha: Naredit ću Džennetu da se ukrasi i da iskaže poštovanje postačima koji će doći. Izjavljivanje ove ljubavi može biti putem slanja najveće ličnosti i najčasnijeg Njegova stvorenja, hazreti Muhammeda, s.a.v.a., koji je za cijelu kreaciju bio milost, pa čak i za griješnike i onečišćene, zato je i rečeno:
وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ
I nismo te poslali, osim kao milost svjetovima.[3]
Ti si za cijelu kreaciju sredstvo milosti, blagodati, smiraja, i zbog toga smo te poslali sa onog visokog mjesta čovječnosti za uputu ljudi.
وَ مَا كَانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِيهِمْ
A Allah ih neće kazniti (ako su zaslužili kaznu), dok si ti među njima.[4]
Znači, Allahova ljubav se odnosi i na ovo, da je Uzvišeni Allah tako pripremio sredstva sreće, savršenstva i vječitog života za ljude da ako bi onečišćeni saznali sve ovo (milost, zakone, oprost, prelazak preko grijeha, pretvaranje lošega u dobro, bivanje s Njim, upoznavanje sa skrivenim svijetom, saznavanje tajni kreacije i zakona svijeta, saznanje o načinu prisustva Boga u kreaciji, način upravljanja svijeta, bivanjem sa dobrima u prisustvu Allaha, shvatanje uživanja Allahove ljepote i uzvišenosti, i hiljade i hiljade drugih beskonačnih blagodati) umrli bi od ushićenja. Budući da su okrenuli leđa Bogu samo zbog stizanja do strasti i prohtjeva, ostali su neinformisani kakva uživanja, blagodati, ljubavi od Boga ih čekaju. Pošto su neobaviješteni, druga uživanja smatraju uživanjem.
Hafiz kaže:
تو را از کنگره عرش می زنند صفیر
ندانمت در این دامگه چه افتاده است
Tebe s kule Arša dozivaju
Ne znam zbog čega si pao u ovu zamku?
O čovječe, meleki te s kule Arša dozivaju, da dođeš u društvo dobrih. Ali, ne znam u ovoj zamci za kojim zrnom kreacije tragaš pa si postao nemaran spram sve ove uzvišenosti i ljepote.
دين به دنیا فروختنت ز ابلهی است
ای بی خرد با همه هیچ می خری
Glupo je vjeru za Dunjaluk prodati
O bezumniče, ti ništa kupuješ za sve.
Predati vjeru i kupiti Dunjaluk je znak glupavosti. Zato pjesnik kaže da ti sve daješ, a „ništa“ kupuješ.
روز مرگم وعدۀ نفسی دیدار بده
و آنگهم تا بلحد فارغ و آزاد ببر
Na dan smrti obećaj mi tren susreta
Onda me slobodna i spokojna odnesi u kabur!
Ti samo reci, susret ćeš me samo jedan tren, a taj tren je smrtni čas. Vidjet ćeš kako ću do svoga kabura otići slobodno i spokojno.
Užitak susreta Allahove uzvišenosti i ljepote ima toliku vrijednost kolika je vrijednost sama kreacija Božija
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿۲۷﴾ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿۲۸﴾
فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿۲۹﴾ وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿۳۰﴾
O ti dušo si smirena, vrati se Gospodaru svome zadovoljna i On tobom zadovoljan. Uđi među robove Moje. I uđi u Džennet Moj![5]
Znači, Božije zadovoljstvo, ljubav i prijateljstvo su uzrok prikupljanja sreće i savršentsva za Njegove robove. Ako čovjek koji traži savršenstvo tih uzroka i svih onih plodova koje imaju sazna za njih, od žala zbog gubljenja Allahovih milosti će umrijeti. Uzvišeni Allah za Svoje atribute ima i manifestacije. A ljubav prema tim manifestacijama je sama ljubav prema Uzvišenom Allahu. Manifestacije poput časnoga Kur'ana, koji – ako bi se supstio na brdo – uništilo bi ga, međutim veliko srce Poslanika, s.a.v.a., ne samo da ga je putem hazreti Džibrila primalo, on je otišao na veći nivo i primao ga direktno od Uzvišenog Allaha.
وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ
A zaista ti primaš Kur'an od Mudroga Znalca.[6]
Na tom stepenu više ne postoji mjesto za Džibrila da bude posrednik.
Da Uzvišeni Allah uzme ruke sviju nas i da nam podari da kušamo kap čistoga pića Njegove ljubavi. Tada ćemo shvatiti bol ljubavi, a ne riječi ljubavi.
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
[1] Ali Imran, 31.
[2] Merjem, 96.
[3] Enbija, 107.
[4] Enfal, 33.
[5] Fedžr, 27. – 30.
[6] Neml, 6.