U ime Boga
Selam Alejkum postovani i uvazeni Shejh Ejdi, s nadom da ce vas ovo pismo (pitanje) zateci u dobrom raspolozenju i zdravlju, primite moje iskrene dove i selame! Moje pitanje bi bilo u vezi Beduina a spominjani su 10 puta u 10 ajeta u Svetom Kur'anu. Prvo bi me zanimalo njihovo etnicko (plemensko) poreklo, iako sam se vec konsultovao sa jednim prijateljem koji je arapin, i drugo me zanima simbolika (poruka) preko koje nas Stvoritelj zeli da ukaze na jednu kategoriju ljudi u svim drustvima, odnosno da li se ovaj simbol moze shvatiti i kao jedan drustveni fenomen.
Unapred hvala, s duznom zahvalom i isprikom za uznemiravanjem.
1 Odgovor
Selam alejkum, dragi i poštovani prijatelju!
U vezi s vašim pitanjem mogu kazati nekoliko stvari u nadi da će biti korisne.
1. Razlike u kreaciji spadaju pod univerzalni zakon (opće pravilo)
Ako se analiziraju pojave u prirodi, svima postaje očito da su razlike među vrstama bića toliko velike da ih je teško pobrojati. Razlike se temelje na Božijoj mudrosti i svaka od njih pokazuje tragove beskonačnog znanja, moći, mudrosti u upravljanju i milosti Božije.
Ljudi nisu iznimke ovog zakona. Ljudi su samo jedna vrsta stvorenja čija je prva materija i opstojnost od zemlje pa su, samim time, pod utjecajem zakonitosti prirode.
Prema pravilu da dio slijedi cjelinu, čovjek je stvoren na različite načine, a mudrost njegovog stvaranja Bog je predstavio kao stvar spoznaje i znanja.
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
O ljudi, Mi vas od jednog čovjeka i jedne žene stvaramo i na narode i plemena vas dijelimo da biste se upoznali. Najugledniji kod Allaha je onaj koji Ga se najviše boji, Allah, uistinu, sve zna i nije Mu skriveno ništa. (Al-Hujurat,13)
Šujub je množina od ši’b (kesra na šinu i sukun na ajnu), što znači ‘veliko pleme’ i posebna grupa koja se poznaje po posebnom nazivu i posjeduje svojstvene posebne običaje i tradiciju.
Qabaa’il je množina od qabile i predstavlja manju i ograničeniju grupu, koja se zapravo razgranala i odvojila od većih plemena i naroda.
U ovom ajetu postoje mnoge stavke, a mi ćemo ukazati samo na tri:
a) Božija moć
Od jedne zemlje i prirode stvorene su različite vrste ljudi. Oni se razlikuju po boji, jeziku, veličini, snazi, slabosti itd.
b) Negiranje gordosti i superiornosti
Znači, kada je materija neke vrste istog soja (bez obzira na razlike u boji i jeziku), onda nema prednosti jednih nad drugima u pogledu stvaranja i esencije.
c) Izvrsnost je u svijesti o Bogu i stečenim vrijednostima
Znači da svaka osoba, pleme ili narod može pomoću sredstava koja im je Bog dao na raspolaganje doseći savršenstvo te na tom osnovu biti bolji od drugih. Hazreti Ali, mir s njim, kaže: Postoji grupa ljudi koji su mrtvaci među živima. Prema tome, izvrsnost ili uniženost ogleda se kroz ljudski trud.
Filozofija je identifikacija, interakcija i suradnja.
Kada ne bi bilo društvenog života, ne bi bilo mogućnosti dosezanja savršenstva. Nemoguće je da jedan čovjek sam zadovolji sve svoje potrebe ili da stekne Božiju blizinu jer i duhovna savršenstva, ako ne sva, onda većina njih, stječu se u društvu. Ljubav je sredstvo Božije blizine, dati zajam je drugo, borba protiv neprijatelja, milostivost s prijateljima, kontrola bijesa u ljutnji, pomaganje siromašnim, pomaganje potlačenima protiv tlačitelja, podučavanje znanju i obrazovanju – sve se ovo postiže u društvu, a ne u samoći, daleko od društva.
Suradnja, interakcija i zajednički život temelje se na znanju i spoznaji. Odnosno, ako nema znanja, suradnja gubi smisao, stoga su u raspravi o ibadetu rekli da ako ne bude iskrenosti u njemu, to poštovanje i robovanje Bog neće prihvatiti, ali hoće iskrenost koja se temelji na ljubavi i naklonosti prema Bogu.
Sve dok ne volimo Boga, Poslanika, učenje Kur'ana i pravila vjere, iskrenost nije moguća. Ljubav se mora temeljiti na znanju. Stoga je znanje i razumijevanje osnova ljudskog usavršavanja, kako na društvenom tako i na religijskom polju.
Čovjek po biti teži savršenstvu
Čovjek je stvoren tako da teži savršenstvu, koje može biti dvojako:
a) Imaginarno savršenstvo, koje nema veze sa zbiljom i nema stvarne posljedice
b) Zbiljsko savršenstvo, koje je trajno, uz stvarne posljedice
Vanjske razlike u ljudskim društvima prisiljavaju čovjeka da teži savršenstvima, počastima i vrijednostima kao što je moć, ljepota, bogatstvo itd.
Ta imaginarna i nestabilna savršenstva u društvu tjeraju racionalne ljude da razmišljaju o savršenstvima i vrijednostima koje su trajne i imaju trajne rezultate.
I ovdje Svemogući Bog, posredstvom ljudske prirode i Svojih poslanika, ista ta savršenstva, koja su prirodne čovjekove želje, postavlja kao most i prolaz koje će čovjeka premjestiti sa slike na vlasnika slike, iz imaginacije do zbilje.
Dakle, razlike u boji, jeziku, obliku i izgledu, mogućnosti i nemogućnosti, civilizaciji i barbarstvu, urbanizaciji i korištenju više mogućnosti, ruralnosti i neimaštini te stotine drugih razlika faktori su ljudskog rasta i razvoja.
Talenat da, ali ne i prisila
Jedna od važnih i temeljnih tačaka koju treba uzeti u obzir u pogledu razlika između klasa i plemena, savršenstva i nesavršenosti jeste mogućnost i sposobnost, a ne prisila. To ne znači da će oni koji imaju dobre naslijeđene osobine zasigurno dostići savršenstvo i da na putu neće imati prepreka. Niti da oni s manje sposobnosti neće imati šansu da stignu do savršenstva ili da prođu uzvišene ljudske stepene. Naravno da nije tako, to nije moguće u kreaciji Svemilosnog Stvoritelja.
Jasno je da će oni koji imaju posebne talente i sposobnosti prije doći do savršenstva, a drugi će se suočiti s problemima, ali, s druge strane, Svemogući Bog će nadoknaditi i povećati nagradu onim nemoćnima. Stoga, moguće je prije doći do savršenstva, ali oni koji dolaze s poteškoćama imaju više nagrada, a dodatna nagrada kompenzira tu poteškoću u nastojanju stjecanja Božanskih i ljudskih vrijednosti.
Zapovijed Imam Alija, mir s njim, ljudima na vlasti
U jednom od svojih pisama upućenih ljudima na vlasti hazreti Ali je napisao: “Trudite se da plemena šaljete na različite strane, ne dozvolite da se okupljaju samo na jednom mjestu.”
U komentaru ovih vrijednih riječi kriju se mnoge mudrosti, a jedna od njih jeste da sa razdvajanjem talenata susreću s drugima i sami taj susret vrsta jeste usavršavanja društva i njegovih članova.
Kombiniranjem različitih sojeva, poput kalemljenja drveća, dobijaju se različiti plodovi i razvija se djelotvornost. Isto je i s ljudima. Ovo je vrlo vrijedna tačka u sociološkim raspravama, koju je hazreti Ali iznio u ono vrijeme.
Ali postoje skupine, rase i plemena koja su stoljećima ustrajala u vlastitom održavanju i nerasipanju pa su posebni u cijelom svijetu.
Ukratko, bilo koja rasa i bilo koje pleme mogu biti djelotvorni i utjecajni miješanjem s drugim rasama i drugim plemenima.
O temi nasljedstva i genetike govorilo se u Časnom Kur'anu i u poslaničkim predajama i riječima imama Ehli-bejta više od deset stoljeća prije znanstvenika i kao prihvaćeno načelo u stvaranju plijenilo je pažnju Božijih ugodnika koji su ljude na to podsjećali.
Na samom kraju moram kazati da sam, prije svega, mnogo sretan zbog vašeg pisma jer sam preko njega obaviješten o vama. Iskreno se nadam da sam uspio odgovoriti na vaše pitanje. Želim kazati da vam i dalje od srca stojim na usluzi. Nek vas čuva dragi Bog i poselamite prijatelje.
Svako dobro.
Prof. Akbar Eydi