Esselamu alejkum,
Poštovani, dali mi možete nešto više reći o ovim pojmovima i šta oni predstavljaju. I gdje da nađem nešto više ovim pojmovima.
Ferdun, Hajjun, Kajjumun, Hakemun, Adlun, Kuddusun, Allahu Binnasi le-Reufun Rahim.
S poštovanjem,
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Esselamu alejkum,
Neki od spomenutih pojmova pripadaju Božijim svojstvima Biti, kao što su Živi (Hajjun) i Sveti (Kuddusun), dok neki pripadaju djelatnim Božijim svojstvima kao što su Pravda (Adl), Mudrost (Hakim) i Milost(Reufun Rahim). Da bi razumjeli razliku između Božijih svojstava po biti i djelu pogledajte komentare Kur'ana u kojima postoje rasprave na tu temu.
Leksičko značenje pojmova
Hajj znači Živi – a život je Božije svojstvo po biti i svakom biću koje posjeduje život darovao mu ga je Uzvišeni Bog, stoga su život i bivanje živim odlike koje po biti pripadaju Bogu, a Njegovom dozvolom život se daruje drugim bićima.
Kajjum (Samodostatni) je svojstvo koje ukazuje na veličanje. Opstojnost nekog bića po drugom biću znači da biće koje je kajjum u potpunosti upravlja drugim bićem te ga čuva i odgaja. Dakle, ako za Uzvišenog Boga kažu da je Kajjum to znači da sva druga bića opstoje po Njemu i On ih na temelju pravde dovodi u postojanje. Stvorena bića ni u kom slučaju nisu u mogućnosti izaći iz svoje predviđene granice, ona žive svoj život po utvrđenoj pravdi, određenom zakonu i jasnim granicama te se kreću prema cilju koji je određen poretkom svijeta.
Riječ Kudus označava veličanje u čistoti i savršenstvu, znači da Uzvišeni Bog u Svojoj Biti, svojstvima i djelima nema nikakvog nedostatka jer je Njegova zbilja beskonačna, a ono što prirodno proizlazi iz takvog bića su najljepša imena i najčvršća djela i u skladu s tim je i značenje zadovoljstva i predanosti Božijoj odredbi, što samo pokazuje ispravnost shvatanja vjerovanja u Boga.
Isto je i sa pojmom Hakim, jer budući da Uzvišeni Bog nema nedostataka, a Bit mu je neograničena, u svom sudu nikada ne može počiniti nepravdu i nasilje jer nepravda i nasilje potiču od bića koje je ovisno i slabo.
Reufun Rahim u osnovi imaju zajedničko značenje, a to je da Uzvišeni Bog ukazuje milost svojim stvorenjima. Ipak, između ta dva pojma postoji razlika. Raif jedna posebna vrsta milosti koja se odnosi na ljude zahvaćene nevoljama i teškoćama, dakle, nevoljnici imaju posebnu Božiju milost, za razliku od milosti koja je opća za sve – kako one koji jesu, tako i one koji nisu zapali u nevolje. Stoga je kazano
إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ- البقره
A Allah je prema ljudima zaista vrlo blag i milostiv. (Bekare, 143)
Nadajmo se da će svi Božiji robovi biti obuhvaćeni posebnom Božijom milošću i samilošću.
prof. Akbar Eydi