Namjera (nijjet)
Uloga namjere u djelu
قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا
Reci: „Svako postupa prema svome duhovnom i tjelesnom sklopu, a samo Gospodar vaš zna ko je na Pravom putu.“[1]
Hadis:
Allahov Poslanik, s.a.v.a. – kada je poslao hazreti Alija, mir s njim, u jedan vojni pohod, pa je neki čovjek rekao svome bratu: „Pođi s nama na vojni pohod hazreti Alija možda ćemo zadobiti slugu, ili neku životinju, ili nešto drugo čime ćemo zadovoljni biti!“ – rekao je: „Djela se vrjednuju prema namjerama; svakom čovjeku pripada ono što je naumio: ko se bude borio tražeći ono što je u Boga, njegova nagrada će biti kod Boga, a ko se bude borio želeći ovosvjetsko dobro ili da zadobije koliko je uže za vezanje deve, imaće samo ono što je naumio.“[2]
Uloga namjere na dan Oživljenja
Kur'an:
يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ
Onoga Dana kada budu ispitivane savjesti.[3]
Hadis:
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Ljudi će biti oživljeni primjereno njihovim namjerama činjenja.“[4]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Bog će oživiti borce primjereno njihovim namjerama činjenja.“[5]
Nagrada za namjeru dobra
U djelu Et-Tergib ve–t-terhib se prenosi od Enesa ibn Malika da je Allahov Poslanik, s.a.v.a., rekao: „Ostavili ste u Medini ljude koji su bili s vama kad god ste na putovanju bili, kad god ste od svoga imetka udjeljivali i kad god biste neku dolinu prevaljivali.“ Oni su upitali: „Kako mogu biti s nama, a ostali su u Medini?“ Odgovorio je: „Zadržao ih je opravdan razlog.“[6]
U djelu Kenzu-l-ummal se prenosi od Zubejra ibn Avvama, koji je prenio od Allahova Poslanika, s.a.v.a: „U Medini smo ostavili ljude koji su bili s nama kad god smo neku dolinu prevaljivali, uz brdo se penjali i u nizinu se spuštali.“ Upitali su: „Kako mogu biti s nama, a nisu bili prisutni?“ Odgovorio je: „Njihove namjere (su bile).“[7]
Namjera vjernika je bolja od njegova djela
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Namjera vjernika je bolja od njegova djela, a namjera nevjernika je gora od njegova djela; svaki pregalac radi prema svojoj namjeri.“[8]
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „Namjera vjernika je značajnija od njegova djela, a isto tako i razvratnika.“[9]
Poticanje na dobru namjeru u svemu
Allahov Poslanik, s.a.v.a., je rekao: „O Ebu Zerre, neka ti u svemu bude dobra namjera, čak i u spavanju i jelu!“[10]
Izvor: Muhammedi Rey Šehri, Mudrosti Vjerovjesnika islama 3, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2012., sa arapskog preveli: Mehmedalija Hadžić i Samed Jelešković
[1] El-Isra, 84
[2] El-Emali li-t-Tusi, str. 618, predaja 1274.
[3] Et-Tarik, 9.
[4] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 420, predaja 7245.
[5] Kenzu-l-‘ummal, sv. 4, str. 336, predaja 10778.
[6] Et-Tergibu ve-t-terhib, sv. 1, str. 57, predaja 18.
[7] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 442, predaja 7261.
[8] El-Kafi, sv. 2, str. 84, predaja 2.
[9] El-Emali li-t-Tusi, str. 454, predaja 1013.
[10] Mekarimu-l-ahlak, sv. 2, str. 370, predaja 2661.
[11] Sad, 82 – 83.
[12] Tenbihu-l-havatir, sv. 2, str. 119.
[13] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 23, predaja 5260.
[14] Biharu-l-envar, sv. 73, str. 175, predaja 15.
[15] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 23, predaja 5257.
[16] Mekarimu-l-ahlak, sv. 2, str. 352, predaja 2660.
[17] Kenzu-l-‘ummal, sv. 3, str. 23, predaja 5258.
[18] Me‘ani-l-ahbar, str. 261, predaja 1.
[19] ‘Ujunu ahbari-r-Rida, sv. 2, str. 69, predaja 321.
[20] Biharu-l-envar, sv. 85, str. 136, predaja 16.