Nedostatak poniznosti pred učiteljem

U mahane ljudi privrženih Ovom svijetu spada i neposjedovanje poniznosti pred učiteljem.

“Nisu ponizni pred onima od kojih uče, sebe smatraju pametnim, a oni koji su Boga spoznali smatraju ih maloumnim.”

Predaje

Imam Sadik, mir s njim, je rekao: “Ukazat ću milost trojici, oni imaju na to pravo: uglednom čovjeku koga je snašlo poniženje nakon časti i ugleda; imućnom koji se odjednom našao u stanju potrebitosti nakon što je posjedovao bogatstvo; znalcu kojeg su njegovi bližnji i neznalice omalovažili i podcijenili.”[1]

Imam Sadik, mir s njim, je rekao: “Tražite znanje, te se uz njega ukrasite blagošću i dostojanstvom, budite ponizni i prema onima koje učite i prema onima od kojih tražite znanje, i ne budite oholi učenjaci, pa da vaša neispravna djela unište vaša ispravna djela.”[2]

Božiji poslanik, blagoslov i mir Božiji neka su s njim i njegovim, je rekao: “Ukažite milost uglednom koji je ponižen, imućnom koga je snašlo siromaštvo i znalcu koji je nastradao u vremenu neznalica.”[3]

Prenosi se od Imama Sedžada, mir s njim: “Pravo onoga koji te podučava znanju je da ga uvažavaš i da njegov skup poštuješ, da ga slušaš pomno, da obraćaš pažnju na njega, da ne povisuješ ton pred njim, kada bude upitan da ne odgovaraš umjesto njega kako bi on mogao odgovoriti, da ne razgovaraš ni sa kim na njegovim sjednicama, da nikoga ne ogovaraš pred njim, ako ga pred tobom spomenu po lošem da ga braniš, da mu pokriješ nedostatke, da istakneš njegove odlike, da se ne družiš sa njegovim neprijateljima i da ne budeš neprijatelj njegovim prijateljima, pa kada postupiš tako, Božiji meleci posvjedočit će da je tvoja namjera božanska i da od njega znanje uzimaš radi Boga – Uzvišeno je Njegovo Ime – a ne radi ljudi.”[4]

Imam Sadik, mir s njim, je rekao: “Ko iskaže poštovanje učenom muslimanu, susret će na Sudnjem danu Allaha, a On će biti zadovoljan s njim. Ko omalovaži učenog muslimana, susret će Allaha na Sudnjem danu, a On će biti ljut na njega.”[5]

Zapovjednik pravovjernih, mir s njim, je rekao: “Znalac i učenik su ortaci u nagradi, a ondje gdje nema ni jednog od njih dvojice, nema ni dobra.”[6]

“Postoje tri vrste ljudi: učenjak Bogu posvećen, učenik koji je na putu spasa i pokvarena svjetina.”

“Kada vidiš znalca, budi mu na usluzi.”

“Ovaj svijet opstoji na četverici: znalcu koji radi u skladu sa svojim znanjem, neznalici koji se ne libi sticati znanje…”

“Allah Slavljeni nije uzeo zavjet od neznalice da uči sve dok nije uzeo zavjet od znalca da podučava.”

“Onaj ko ne zna, neka ne odbija da nauči.”

“Poniznost je plod znanja.”

“Poniznost širi vrline (čovjeka među drugima).”

“Velik čovjek je ponizan kada uči.”

Objašnjenje

Prilikom tumačenje Božijih riječi “i znanjem nakon kojeg nema neznanja”, kao i Njegovih riječi “uzima… znanje saputnikom” te “uzima… dok mu učenjaci ne budu omiljeni ljudi.” navest ćemo ajete i predaje koji ukazuju na vrijednost učenjaka, učenika i znanja.

Ovdje trebamo obratiti pažnju na to da formalna i unutarnja poniznost u prisustvu učitelja i profesora uzrokuje da se um učenika isprazni od svega što zna, i da se uputi ka onome što mu je najbolje i najkorisnije u pitanjima njegove vjere, kao i u ovosvjetskim pitanjima, a to je ustvari korisno znanje. U protivnom, puko učenje bez poniznosti je samo znanost i vještina, nastanak slika i formi u umu učenika jedino mu uvećaju slavoljubivost, zavedenost i neznanje. To ga dalje može voditi jedino ka ljubavi prema Ovom svijetu i njegovim ukrasima. Potom će željeti da se pravi važnim pred svojim učiteljem i pred svojim drugovima. Pozivat će ljude k sebi, umislit će da je velik i tražit će lažno poglavarstvo. Trudit će se kako bi postigao čast i položaj te bio nadmoćniji od svojih vrsnika. A takvi su već opisani u Božijim riječima:

وَ رَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ اطْمَأَنُّوا بِهَا وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ

Zadovoljni životom na Ovome svijetu, koji su u njemu smireni, i oni koji su prema dokazima Našim ravnodušni.[7]

I bit će od onih koji se žele uzoholiti na Ovom svijetu, a Allah Uzvišeni poručuje:

تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

Taj Drugi svijet daćemo onima koji ne žele da se na Zemlji ohole i da nered čine, a one koji se Allaha boje čeka sretan kraj.[8]

Izvor: Ali Se’adet Perver, Tajne s Miradža, sv. 2., Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo,2019., sa arapskog preveli: Ensar Karaman i Elmedin Karaman

 

[1] Bihāru-l-envār, sv. 2, str. 41, predaja 1.

[2] Isto, predaja 2.

[3] Bihāru-l-envār, sv. 2, predaja 3.

[4] Isto, str. 42, predaja 6.

[5] Isto, str. 44, predaja 13.

[6] El-Gurer ve-d-durer, poglavlje o znanju; također i naredne predaje.

[7] Jūnus, 7.

[8] El-Kasas, 83.

Pitanja i odgovori

Najnoviji članci