Prva odgojna sredina
Očevi i majčini skuti predstavljaju prvotnu svetu odgojnu sredinu. Blago li se onoj djeci koja su podvrgnuta zdravom odgoju čistih i pobožnih roditelja, koji još od prvog dana dijete upoznaju sa vrlinama. Islam je zapovijedio ukazivanje velike pažnje i dobročinstva prema ovakvim roditeljima i to je stavio odmah iza obožavanja Uzvišenog Gospodara. Djeci je naredio da se prema njima odnose učtivo i skrušeno te je preporučio da im se zbog odgoja uči sljedeća dova:
وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيرًا
I krilo poniznosti iz samilosti im rasprostri i reci: “Gospodaru moj, Ti im se smiluj baš kao što su i oni mene njegovali kad sam bio mali.”[1]
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِى أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ
Mi čovjeka stvaramo u najljepšem skladu, a zatim ćemo ga vratiti na najnižu razinu, samo ne one koji vjeruju i dobra djela čine, njima pripada nagrada neprekidna.[2]
Za postizanje sreće i savršenstva dostojnog čovjeka u pogledu odgoja potrebno je obratiti pažnju na dva načela:
1) oživljenje potencijala djeteta;
2) suzbijanje štetnih sklonosti i neispravnih preduvjeta.
Jasnije rečeno, dobar i valjan odgajatelj je onaj koji, uz stalan stručni i praktični nadzor, može odnjegovati sve unutrašnje skrivene potencijale djeteta, odnosno postepenim odgajanjem može te skrivene potencijale polahko pretakati u djelatne osobine. S druge strane, on će nepoželjne nasljedne sklonosti postepeno gušiti i iskorjenjivati.
Izvor: Muhammed Taqi Falsafi, Dijete, naslijeđe i odgoj 1, Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo, 2011, preveo sa perzijskog: Ibrahim Avdić
[1] El-Isra, 24.
[2] Et-Tin, 4-6.