Da li islam kao religija ima tumačenje za slučaj dežavu, koji je svaki čovjek doživio jednom ili vše puta. Hvala
1 Odgovor
U klasičnim islamskim izvorima – Kur’anu, hadisu i djelima ranih učenjaka – ne nalazimo raspravu o fenomenu koji se u savremenoj psihologiji označava pojmom déjà vu. Sam pojam potječe iz modernog vremena i označava osjećaj da je određena situacija već doživljena, iako objektivno nije. Naučna objašnjenja to uglavnom povezuju s procesima u mozgu, kratkotrajnim preklapanjem memorije i percepcije.
Sa stanovišta islamske misli, ovaj fenomen se može razumjeti na nekoliko razina. Prvo, može se prihvatiti kao prirodna pojava ljudske psihe i funkcioniranja pamćenja, što je u skladu s islamskim principom da se prirodni procesi tumače kroz zakonitosti koje je Stvoritelj uspostavio u čovjeku i svijetu.
Drugo, pojedini islamski mistici i sufijski autori su ovakva iskustva povezivali s dubljim duhovnim dimenzijama čovjeka, poput predpostojanja duše (ʿālam al-arwāḥ), na što podsjeća kur’anski ajet: “Zar nisam Gospodar vaš?” Rekoše: “Jesi, mi svjedočimo” (El-A‘rāf, 7/172). U tom smislu, osjećaj „već viđenog“ može se tumačiti kao odjek onoga što je duša spoznala u svom ranijem stanju.
Treće, neki savremeni muslimanski autori vide u déjà vu podsjetnik na Božiju odredbu (qadar) i zapis svega u Levhi mahfuzu, pa se ovakva iskustva mogu shvatiti kao trenutni odraz te sveobuhvatne Božanske spoznaje.
Zaključno, islam ne nudi jedno zvanično teološko tumačenje déjà vu-a, ali fenomen se može razumjeti u okviru općih islamskih principa kao prirodni psihološki proces koji je sam po sebi neutralan, a ujedno i kao povod za promišljanje o složenosti ljudske duše i Božijem sveobuhvatnom znanju.