Eselamu alejkum!
Da vam Uzvišeni pomogne u radu i nagradi Vas za trud.
Molio bih za komentar ajeta u kojem se govori da je Poslanik držao hutbu, a u tom momentu se pojavila karavana, nakon čega su mnoge musallije izašle iz džamije i ostavili namaz. Ustvari, zanima me da li je tom prilikom iko ostao u džamiji i ako jeste, znaju li se njihova imena. Bio bih vam vrlo zahvalan ako bi ste mogli navesti mišljenja i sunijskih i šijskih mufesira o ovom slučaju.
Selam, i svaki hajr u budućem radu.
1 Odgovor
Veoma smo vam zahvalni na upućenim dovama, te i mi sa svoje strane molimo Uzvišenog da vam da dobro i sreću Ovog i Onog svijeta. Što se tiče vašeg pitanja, u suri El-Džumu'a u časnom ajetu se kaže: Ali kad oni kakvu robu trgovačku ili veselje ugledaju, pohrle mu i tebe ostave sama da (na hutbi) stojiš. Događaj o kojem je riječ, u skladu sa predajama Imama Ehli-bejta, kao i u skladu sa komentarom Kur'ana od Sujutija, jednog od velikih sunijskih komentatora Kur'ana, Ed-Durru-l-m ensur, svezak VI, str. 220, zbio se na sljedeći način:
Bio je petak i ljudi su bili na džuma-namazu kada je u Medinu je ušla trgovačka karavana. Poslanik je upravo držao hutbu. Karavana se oglasila bubnjevima i dairama da bi obznanila svoj dolazak. Ljudi ostaviše Poslanika i pohitaše prema karavani. Ovaj ajet je i objavljen upravo zbog toga da bi kritikovao takav postupak. Poruka ajeta je sljedeća: Reci im da ono što je u Allaha, bolje je od zabave (udaranja u bubanj i daire) i trgovine, zato što je nagrada Božija, stvarno i trajno dobro koje nikada ne nestaje. Međutim, ono što je u zabavi i trgovini ukoliko i ima dobra, to je ovosvjetske naravi, dakle nije trajno. Pored ovog, moguće je da ovo prolazno dobro izazove i Božiju srdžbu: Reci: “Ono što je u Allaha bolje je i od zabave i od trgovine.” – A Allah je najbolji opskrbitelj. U predaji koju prenosi Džabir ibn Abdullah Ensari, kaže se da je kod Poslanika ostalo svega dvanaest klanjača da slušaju njegovu hutbu.
Prenosi se da je Poslanik rekao da nije ostao ovaj broj klanjača, Allah bi ih sve uništio kamenom kišom. U svakom slučaju, ovaj se događaj prenosi brojnim putevima i načinima i kod sunija i kod šija. Po pitanju broja onih koji su ostali u džamiji postoje različiti navodi, od čega je najmanji sedam, a najveći četrdeset. (El-Mizan fi tefsiri-l-Kur'an, svezak IX, str. 465)
Da Allah, s.v.t., uputi i nas i vas i da nas učini od istinskih Poslanikovih, s.a.v.a.sljedbenika.
prof. Akbar Eydi