Esselamu alejkum,
hvala Gospodaru svih svjetova sto sam pronasla ovu stranicu i da Allah vas i nas blagoslovi. amin, Elhamdulillah. Jer ima mnogo stranica ali nikad odgovor da dobijem. Mozda mi bas vi pomognete kako dalje sa mojim postupkom u braku. Naime napisat cu ukratko prije braka suprug mi je obecavao da cemo zajedno uciti arapski, zajedno ibadet ciniti, ici na hadzdz (i dan danas mi govori ici cemo), da cu se pokriti (iz moje familije niko nije pokriven a niti iz njegove i zato mi je tesko bilo trazila sam izlaz ali neuspjesno) i zbog grijeha kojeg sam mu objasnila pozurili smo sa brakom. Vidim i osjetim da on mene iskreno voli, jer znamo se iz vidjenja od prije 5godina i konacno se upoznali i zavoljeli elhamdulillah, a u braku smo skoro11mjeseci i cekamo inschAllah za manje od 2mjeseca zajedno bebicu.
Moja briga je ta sto on od vjere ne prakticira bas mnogo, za vrijeme ramazana postio je ali niti je citao kuran niti je klanjao, osim kad bih ga ja zamolila i to ne bi vodio namaz nego svako za sebe je klanjao. U pocetku sam slusala predavanja od Elvedina Pezica, Zijad Ljakica… Njemu se ne svidja to, nasprem njihove velike brade i njihov govor i tako da sam malo malo prestala jer ga zna to nekad naljutiti..vidim da ima pogresan stav o njima,, ali nagovorila sam mu da i njemu brada lijepo stoji i dan danas je nosi, jednom se obrijao ja sam mu rekla da mu ne stoji ali nosi sad bar manju bradu kao poput 3dana brade ali zadovoljna sam, a i,objasnila sam mu isto da je to dio sunneta. Kaze da zna sure ali u vrh´svega mozda 3 ili 4 krace sure, zna i neke sitne dove za koje on smatra surama poput rabbijessir al hajd ok. A njegov otac koliko mi on kaze ne zna sure kao niti njegova mama. Sve sto je to naucio naucio je od svoje pranane, da joj Allah nagradi za to … U ramazanu nekad kad bih neki ajet citala na bosanski jezik slusao bi me a nekad govori ima razlicita tumacenja,, kao npr. Allah kaze u kuranu kradljivcu osjecite ruku i da u objasnjenu ima da treba svjedoke za to ….on kaze Allah je milostiv… zasto ubijati Allah uzima duse…. ok ajde necu se snjim prepirati jer ja i on imamo tako razlicita misljenja o islamu toliko da me nekad naljuti… ne slusam muziku otkad sam uopce i pocela o vjeri se zanimati a on to postuje, ne slusa muziku preda mnom stavi slusalice, kaze samo iz ljubavi prema meni…. la havle ve la kuvette ila billah…. Jednu ruku me je usrecilo kad bi zajedno bar eto u ramazanu stali u namazu u drugu ruku rastuzilo sto ne zna ili ne zeli ikamet da uci prije farz…ne znam…. kaze da zna ali sumnjam.
Hvala Allahu objasnila sam mu sta su hamajlije, tisovo drvo, plavo oko sto inace turci nose i tome slicno se u to ne vjeruje, jer cini nesvjesno sirk i tim negira sehadet i hvala Allahu mislim da je skontao bar taj dio za Jednocu Allaha. Sve se samo od Allaha moze traziti putem dove. Nekad je znao svojim postupkom meni klanjanje otezavati, subhanallah da mi Allah oprosti ali sad se opet trudim za onaj Svijet.
Ja dovim poslije svakog namaza da ga Allah uputi, ali uvijek kad mu kazem onako iz sale nekad ajmo zajedno klanjati on meni se zali na bolove od ledja jer i radi na bausteli, kaze od sjedeci mora se to znati ehh ..tad me ljutna uhvati ali dobro strpim se i odem bez njega klanjati a on ostane na internetu cita neke novine gleda auta i tako to.
Ne znam kako mu doprijeniti bar mali sjaj imana u ocima a sigurna sam da bi ostalo sve samo od sebe na bolje islo uz Allahovu pomoc. Mozda se i nisam bas dobro izrazila mozda i imaju slicna pitanja ali nadam se ipak nekom valjanom odgovoru. Hvala Allahu pa onda vama za ovu stranicu.
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Esselamu alejkum,
Poštovana sestro, prije nego što započnem s odgovorom na pitanje, dozvolite da Vam se zahvalim na pohvali koju ste uputili našoj web-stranici. Ujedno se mi ovim putem zahvaljujemo Uzvišenom Bogu što nam je dao priliku da svojim trudom, ma koliko mali on bio, budemo na usluzi braći i sestrama u vjeri. Isto tako pozivam sve one koju budu čitali ovaj odgovor da svojim prijedlozima i pitanjima na tragu razjašnjena neke nedoumice ili nejasnoće pomognu rad ove web-stanice.
Vezano za odgovor na vaše pitanje, moram kazati nekoliko stvari:
Univerzalna metoda islama u pozivanju i upućivanju ljudi u vjeru
Uzvišeni Bog u časnom Kur'anu kaže:
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
A ti Putu Gospodara svoga pozovi mudrošću i savjetom lijepim i s njima ti raspravljaj na način najljepši! Doista, Gospodar tvoj najbolje zna ko je skrenuo s puta Njegova, i On najbolje poznaje one na Pravi put upućene. (Nahl, 125)
Poziv treba biti utemeljen na tri načela:
1. mudrosti,
2. lijepom savjetu,
3. raspravljanju na najljepši način.
Razmotrimo sva tri načela koja se odnose na način govora.
1. Mudrost je shvatanje istine i poimanje zbilje koja se ne može ostvariti bez znanja i promišljanja. Dakle, u pozivanju ljudi vjeri koristimo se spoznajom, znanjem i razumom. Metoda onoga ko želi ljude pozivati Bogu, proživljenju, poslanstvu i islamskim propisima mora biti naučna i racionalna, u suprotnom poziv neće biti plodonosan.
2. Lijepi savjet: Način obraćanja sagovorniku prilikom izlaganja nekog sadržaja treba biti takav da ostavi traga na njegovo srce. Primjerice, navođenje primjera Božije milosti upućene čovjeku kroz davanje bezbrojnih blagodati i istovremeno prelaženje Boga Uzvišenog preko naših hrđavih postupaka, te činjenica da svaki put kada nam je teško On pomaže, pokriva naše nedostatke iako nikakve potrebe za nama nema. Ili, pričanje o tome kako su ljudi koji su djelovali prema vjeri lijepu sudbinu imali, kako su lijepo okončali oni koji su u Boga vjerovali, a s druge strane, kakva je zla sudbina zadesila drske ljude koji su se suprotstavljali božanskim i ljudskim vrijednostima i vjeri. Zatim, govor o prolaznosti ovog materijalnog života i susretanju s posljedicama svojih djela počinjenih na Ovom svijetu. Dakle, ovakva vrsta riječi i govora ostavlja traga na srca i priprema ih za slušanje i prihvatanje istine.
3. Raspravljanje na najljepši način: Trebamo znati da svaka osoba ima niz uvjerenja, a čovjek koji poziva istini mora argumentirano i sa znanjem pobijati pogrešna uvjerenja suprotne strane i pokazati pronicljivost ili, drugim riječima, odgovore na pitanja i nedoumice suprotne strane treba dati , tako da shvati da su njegova uvjerenja bila neispravna.
Na kraju, kur'anski ajet kaže: Doista, Gospodar tvoj najbolje zna ko je skrenuo s puta Njegova, i On najbolje poznaje one na Pravi put upućene.
Ovaj sadržaj je ozbiljno upozorenje onima koji žele ljude pozivati Bogu da i sami djeluju prema Božijim naredbama, jer ukoliko pozivač ne djeluje po onome čemu poziva onda njegov poziv nije poziv ka Bogu.
S druge strane, srce pozivača mora biti milostivo i treba izbjegavati riječi i govor koji će kod suprotne strane izazvati tvrdoglavost i koje će potaći gnjev u srcu slušaoca, isto tako treba izbjegavati neispravne i netačne navode. Prema tome, poziv u vjeru se mora temeljiti na spomenuta tri načela, jer po prirodi ljudi pronalaze put istine koristeći se metodama promišljanja te srcem i nutrinom.
Druga stvar kojoj je islam posvetio posebnu pažnju u pozivanju istini je pitanje “kompromisa i obazrivostiˮ. Ljudi su rođeni u materijalnom svijetu, na njemu žive i sav njihov posao se svodi na viđenja, slušanja, kušanja te tjelesna zadovoljstva. Napuštanje navika čovjeku je iznimno teško, a još je teže usvajanje novog odgoja.
Jednog dana jedna pokrivena žena mi je kazala: “Kada sam se odlučila pokriti prva stvar koja mi je pala na pamet, a koja mi je bila teška je plivanje u moru i kako ću zbog toga zauvijek biti lišena užitka plivanja u moru.ˮ Odvikavanje od pušenja za pušača je iznimno teško. Na samom početku poslanstva Božijeg poslanika većina ljudi, da ne kažemo svi, uživala je u alkoholu i kocki, pa je napuštanje tih ružnih navika za njih bilo iznimno teško. Uzvišeni Bog je objavljivao ajete vezane za te ružne navike u pet faza kako bi se ljudima dalo vremena da napuste ružne navike. Upravo na temelju rečenog moramo obratiti pažnju na ove stvari i ne smijemo biti strogi i neprestano prigovarati.
Časni Kur'an kaže: Ne grdite one kojima se oni, pored Allaha, klanjaju, da ne bi i oni nepravedno i ne misleći šta govore Allaha grdili. – Kao i ovima, tako smo svakom narodu lijepim postupke njihove predstavljali. Oni će se, na kraju, Gospodaru svome vratiti, pa će ih On o onom što su radili obavijestiti. (El-En'am, 108)
Ovaj ajet za muslimane predstavlja jedno od najučtivijih društvenih pravila ponašanja i u slučaju njegove provedbe moguće je izbjeći uvrede i kletve. U konačnici, svađe i sukobi započinju zbog bure osjećanja, pa neznalice počinju vrijeđati islamske svetinje.
Prema tome, poštovana sestro, izbjegavajte nametati svoja vlastita uvjerenja na način da on nakon nekog vremena odluči djelovati upravo suprotno. Tada će granice njegovog strpljenja bili probijene i više neće biti načina da se ovaj problem riješi, naprotiv, stvari će se još dodatno zakomplicirati.
Jedna od stvari na koje treba posebno obratiti pažnju jeste procjena vlastite duše, a ovo ću pojasniti navodeći primjer iz govora časnog Poslanika, s.a.v.a. Neki od Poslanikovih drugova vrijeđali su neke nevjernike, sve dok im Poslanik nije rekao: “Zašto im to pripisujete i govorite o njima ružne riječi?ˮ a oni odgovoriše: “Božiji Poslaniče, oni su nevjernici, mnogobošci i ništa im nije sveto.ˮ Poslanik im odgovori: “Zar vi do nedavno i sami niste bili nevjernici i mnogobošci, možda će i oni postati muslimani i jednobošci, a vaše uvrede će ostati u njihovom srcu i prema vama će osjećati odbojnost.ˮ
Poštovana, postavimo samo sebi pitanje o tome da li mi provodimo sve Božije propise. Primjerice, da li smo od samog stupanja u godine zrelosti nosili hidžab, zar nikada nismo pružili ruku nemahremu i mnogo drugih primjera, ali Božija milost nam se osmjehnula, pa smo trenutno na ispravnom putu. Od Uzvišenog Boga molimo da i oni jednog dana ulože trud u prakticiranje vjerskih propisa.
Vezano za vaš osobni slučaj:
To što ste kazali da ste se brzo uzeli, po mom osobnom mišljenju učinili ste najbolje, jer Božiji Poslanik, s.a.v.a., kaže da brak čuva pola čovjekove vjere, a nakon vjenčanja ostalu polovinu treba čovjek sam sačuvati pažnjom. Stoga ste vi, po riječima časnog Poslanika, sačuvali pola svoje vjere, jer da nije bilo tog braka Bog zna što bi se sve dogodilo što bi vas još više udaljilo od ispravnog puta. Prema tome, zahvalite Uzvišenom Bogu na tom braku, jer ste Njegovom milošću prešli pola puta.
Kazali ste kako vas on iskreno voli, što je još jedna od milosti Božijih prema vama i trebate cijeni te blagodati. Časni Kur'an kaže:
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
Ako budete zahvalni, Ja ću vam, zacijelo, još više dati; budete li nezahvalni, kazna Moja doista će stroga biti. (Ibrahim, 7)
Vi možete njegovu ljubav razumno iskoristiti u svrhu njegove upute.
O postu cijelog mjeseca Ramazana
I ovo je jedna blagodat koju treba cijeniti i zahvaljivati na njoj. Prenosi se priča:
Jednog dana učenjak je vidio kako neko ulazi u mesdžid i počinje klanjati bez abdesta. Učenjak priđe čovjeku i reče: “Kakav je to namaz?ˮ Čovjek mu reče: “Jedan učenjak mi je rekao da je namaz bez abdesta i u cipelama dozvoljen.ˮ Učenjak zaprepašten onim što je čuo ode do učenjaka o kojem je čovjek govorio, pa kada ga pronađe reče mu: “Kakva je ono fetva što si dao ovom čovjeku?ˮ Učenjak mu odgovori: “Taj čovjek nije klanjao namaz zbog toga je stalno na putovanju sa svojim devama, pa svaki put kada želi klanjati namaz, ukoliko mora uzeti abdet i izuti cipele izmiče mu putovanje, pa ne klanja namaz. Nisam želio da odbaci namaz, bar načelno, pa sam tako rekao. Ukoliko vi možete s njim razgovarati da barem uzme abdest, tim bolje.ˮ Naravno cilj je da ako nije, primjerice mogao klanjati, ne trebamo se ophoditi na način da zbog toga više ni ne posti ili da uopće ne klanja namaz.
Vezano za to da niste ustrajavali da sluša predavanja, moram kazati da ste dobro postupili, jer da ste ustrajavali mogao se zainatiti tako da ni vama ne dozvoli da ih slušate. U jednoj predaji se kaže da srce ponekad želi nešto čuti, a ponekad ne želi, a dalje se navodi da onog trenutka kada srce ne želi –nemojte ga tjerati, kako bi se na taj način polako želja vratila. Tako da ovaj vaš potez zaslužuje pohvalu.
Što se tiče brade i sličnih stvari, možete nastaviti baš kako što to sada činite, govoreći mu da vam se sviđa i da se Uzvišenom Bogu također sviđa. Primjerice, recite mu: “Baš kao što ti je važno da te ja volim, još bi ti važnije trebalo biti da te vole Bog i Njegov Poslanikˮ i takve riječi, koji će mu omekšati srce i u njemu probuditi ljubav prema Bogu i Njegovom Poslaniku.
Što se tiče kradljivaca i odsijecanja ruke
Možete se poslužiti uobičajenim primjerom, recimo: kada ne postoji sigurnost u društvu da li se može očekivati da to društvo napreduje? Primjerice, čovjek dođe kući umoran s posla i radi odmora želi negdje popiti kahvu. Ženu i djecu povede u grad. Kada stigne kući, vidi kako je svu imovinu pokrao lopov i nije ostavio ništa, šta će biti vaš sud u vezi s lopovom? I slični primjeri koji vam mogu poslužiti da ga uvjerite.
Uglavnom, ne budite prestrogi, jer i sam časni Kur'an kaže: Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoće imate (Bekare,185) ili na drugom mjestu se kaže: u vjeri vam nije ništa teško propisao (Haždžd, 78) ili još jedan ajet koji kaže: Allah ne želi da vam pričini poteškoće, već želi da vas učini čistim i da vam blagodat Svoju upotpuni, da biste bili zahvalni. (El-Ma'ide, 6)
Neka vam Uzvišeni Bog podari svako dobro i vašeg supruga kojeg ste vi uputili učini još boljim te da vam podari potomka koji će islamu i muslimanima biti od velike koristi. Neka vam Uzvišeni Bog uljepša dane dozvoljenom i obilnom opskrbom.
Ukoliko budete imali još nekih pitanja, stojimo vam na usluzi.
Prof. Akbar Eydi