Kako izaći iz nemara i ljenosti?
1 Odgovor
Sa kur'anskog aspekta uzrok svih nesreća je u gafletu. U suri E'araf, u 179. ajetu se kaže kao da je jedna skupina ljudi i džina stvorena da budu nesretni i da idu u Džehennem, zbog toga što se ne koriste bogatstvom datim za ostvarenje sreće. Iako imaju oči njima ne gledaju, imaju uši ali ne slušaju, imaju srce, tj. razum ali ne razmišljaju, oni su poput četveronožaca koji su put izgubili, oni su gafili. Dakle, gaflet čovjeka izvodi iz okvira čovječnosti, spuštajući ga na nivo životinje, jer se ne koristi sredstvima koja priliče da ih čovjek koristi i koja su mu data da ga učine čovjekom. Zato što se lišava egzistencijalnog nivoa koji mu priliči, on zaboravlja da je čovjek.
Hazreti Ali u svojim govorima i mudrim izrekama često ukazuje na gaflet, upozoravajući ljude i društvo na negativne posljedice ovog odstupanja. Iznijet ćemo na uvid nešto od onoga što se može naći u Nehdžu-l-belagi, s nadom da ćemo se spasiti ove opasne bolesti, početi svjesno razmišljati i okoristiti se blagodatima budnosti.
Upozorenje gafilima
Činjenica je da ukoliko biste vidjeli i shvatili zbilje onostranosti – upravo ono što su vaši umrli doživjeli – bez sumnje biste onemoćali, postali pokorni i skrušeni, te počeli izvršavati svoje obaveze. Bez sumnje, i vi ćete se u ne tako dalekoj budućnosti susresti sa tim zbiljama. Koje su to zbilje na koje hazreti Ali ukazuje? Moram napomenuti da one imaju svoj odraz i na Ovom i na Onom svijetu, te da je ovo opomena za pojedince, za društvo i za one koji vode društvo.
Dalje Ali opominje: O nemarni koji zanemareni biti nećete… Šta vam je? Kako opravdavate to što Bogu okrećete leđa, a ka drugima hrlite? Kao da niste ljudi, kao da ste četveronošci koje je čoban naveo na zagađenu ispašu. Zatrovali ste se otrovnim travama. Zbilja, stanje takve zajednice slično je stanju životinja kojima se hrana daje da bi se utovile, ali one ne znaju šta ih u tom slučaju čeka. Sretne su zbog punih trbuha, nesvjesne mesarevog noža. Upravo tako i čovjek koji se opredijeli jedino za zadovoljavanje svojih tjelesnih prohtjeva i nagona, u tom slučaju gubi identitet čovječnosti, osuđujući se na sunovrat do stepena životinja, zanemarujući svoju sudbinu, otuđujući se od sebe. Sapleten je u mrežu neprijatelja (i unutarnjeg i vanjskog).
Gaflet, tajna nazadovanja
Prema hazreti Aliju, jedini i osnovni razlog nazatka pojedinaca i društva jeste gaflet. Zbog gafleta čovjek zanemaruje bogatstvo koji ima na raspolaganju, kao što previđa postojanje prijetnji i opasnosti, dovodeći na taj način i sebe i društvo u probleme, nesreće, lišenosti, štete. Hazreti Ali ukazuje da će doći vrijeme kada će Kur'an predstavljati samo slovo na papiru, a od islama ostati samo ime. Vrijeme kada će džamije biti izgrađene, ali u njima neće biti zbilje i prosvjetljenosti. Graditelji džamija i ljudi koji ih posjećuju biće najgori ljudi na zemlji. Oni izazivaju smutnju, a grijeh će kod njih naći utočište. Optuživat će za smutnju one koji su povučeni. To su dani za koje se Allah zaklinje da će tim ljudima pripremiti takvu smutnju da će strpljivi i učeni pojedinci biti izgubljeni. Bez sumnje, Božija prijetnja je izvodiva. Zato, utječem se Allahu od posrtaja i odstupanja izraslih na polju gafleta.
Gaflet šteti odlučnosti i željama
Hazreti Ali kaže: Gaflet uništava čovjekov podsticaj, odluku dovodi do neuspjeha. Uništava prilike, rastače mladalački kapital, život, privredu, kulturu, identitet… Na kraju čovjeka čini saputnikom bijede i nevolje.
Gaflet šteti politici
U pismu upućenom Maliku Aštaru, hazreti Ali ukazuje na činjenicu da gaflet uništava vođstvo države. Budi oprezan, katkad se neprijatelj prikrade u tvoju blizinu, da bi ti zadao udarac. Odaberi oprez, a udalji od sebe neostvarive nade. Uvijek vodi računa o unutarnjim i vanjskim stanjima.
Gaflet šteti rukovodstvu
Ukoliko rukovodilac bude gafil, tj. zanemari svoje saradnike, jednog će se dana naći pod tovarom neobavljenog posla.
Neprijatelj se koristi čovjekovom nemarnošću
Nemar je najvažniji faktor pobjede neprijatelja, te poraza koji doživljavaju čovjek i društvo. Ljenost je rezultat gafleta i nemara. Ukoliko čovjek nije gafil prema sebi nikada neće dozvoliti da ga obuzme osjećaj umora i ljenosti. Gaflet je pozivnica koja saziva ove osobine na okupljanje u čovjekovom biću.
Hazreti Sadik ima izvanredan opis u vezi sa ovom temom. “Tijelo nikada neće pokazat slabost prema onome što je čovjek čvrsto naumio.” Dakle, trebamo shvatiti univerzalni zakon da čvrsta čovjekova odluka daje tijelu snagu i čvrstinu. Jedan postojan i principijelan oficir stvara od slabih i neodlučnih osoba jake i moćne vojnike, s kojima pobjeđuje neprijatelja o kojem smo govorili. Volja i ambicija od beznadežnog i lijenog učenika ili studenta stvaraju primjernog i prosperitetnog čovjeka.
Na kraju, možemo kazati da je nemar, tj. gaflet osnovni uzrok ljenosti. Ovo dvoje su razlog uništenja mladosti, života i vječne sreće.
Način rješenja
Da bismo od sebe otjerali gaflet i ljenost potrebne su nam dvije stvari.
[*]- obaviještenost[/*]
[*]- postepenost[/*]
Na početku iznosimo jedan divan Poslanikov hadis, koji zbilja otvara pred čovjekom staze i puteve. Došao je neki čovjek Poslaniku i zamolio ga da mu da savjet. Poslanik, s.a.v.a., mu je kazao: “Ukoliko ti dam savjet, hoćeš li ga se držati?” On reče: “Da, o Poslaniče.” Poslanik je pitanje tri puta ponovio, a čovjek je sva tri puta odgovorio pozitivno. Zatim Poslanik reče: “Kada odlučiš nešto činiti, dobro razmisli o ishodu tog djela.”
Razmatranje mogućih rezultata djela koje se tek želi učiniti, daje čovjeku svjetlo obavještenosti i uvodi ga u datu djelatnost potpuno svjesnog i pribranog. Prirodno je da će djelo koje se obavi sa znanjem i obavještenošću imati dobre i sretne rezultate. Kada je riječ o gafletu i ljenosti, čovjek treba dobro razmisliti o ishodu ova dva stanja (mada nije sasvim ispravno reći dva stanja, jer je ljenost pojavni oblik gafleta). Ukoliko vidimo da su uticaji i rezultati u našu ličnu i društvenu korist, u tom slučaju slobodno se prepustimo ljenosti i gafletu. Međutim, ukoliko su rezultati razarajući, u tom slučaju razuman čovjek se ne baca vlastitim rukama u propast.
U vezi postepenosti
Mora nam biti jasno da živimo u materijalnom svijetu. Kretanje predstavlja proces koji je neodvojiv od prirode i materije. Također, treba nam biti jasna činjenica da je svaki naš pokret čiji je smjer suprotan općem kretanju stvaranja, odmah od početka osuđen na propast i nestajanje.
Na temelju ovih neporecivih načela, čovjek se treba truditi da smireno, korak po korak vježbanjem odstrani iz sebe gaflet. Sami sebi svakodnevno postavljajmo pitanja: zašto sam to uradio, i na šta je izašlo? Zašto ono nisam uradio, koliko sam na šteti? Ako ustrajemo u ovoj metodi, te ponekad postupimo suprotno naklonostima tijela, umjesto ljenosti okitit ćemo se brzinom u obavljanju djela i biti ćemo iznenađeni koliko smo uznapredovali, i koliko smo se osigurali od štetnog uticaja nemara.
Dakle, rješenje je u obaviještenosti o našem ličnom životu, i na temelju njega i znanja treba krenuti u proces, korak po korak. Zahvaljujući ovom principu, arifi i učitelji etike u početnim koracima duhovnog putovanja, preporučuju tehniku samopromatranja, tj. preporučuju usmjeravanje pažnje prema sebi i svojim djelima. Tako npr. možemo svako jutro nakon što ustanemo da uvjetujemo sebi da nećemo napraviti nijedan prijestup i da nećemo uraditi ništa oprečno našim duhovnim težnjama. U toku dana brinemo se da radimo u skladu sa uvjetovanim, a na kraju dana pristupamo utvrđujemo da li smo bili uspješni u održavanju naumljenosg plana. Ukoliko je dan bio uspješan, zahvaljuje se Allahu na pomoći i slavi se pobjeda. Ukoliko je dan bio neuspješan, slijede sankcije na pitanje: zašto, zašto, zašto?!
Sasvim je jasno da ukoliko čovjek na ovom putu bude imao za saputnika nekog razumnog čovjeka s kojim bi se mogao posavjetovati i pitati za one koji su zalutali, njegov uspjeh će biti veći. Izvjesno je da sve ovo treba činiti oslanjajući se na Boga, tj. s tevekkulom, i s Njegovom uputom, jer u suprotnom nijedan posao neće moći biti priveden kraju. Želim vam Božiju pomoć i uspjeh.