Selam alejkum.Pitao bih uvaženog profesora , ako može da mi komentariše izjavu IMAMA ALIJA objavljenu u N.Belagi o kojoj često razmišljam, a koja otprilike glasi: Sad je vrijeme da se ujedinite, da ostatak života radite za dobro … itd. Hvala .
1 Odgovor
U ime Boga, Milostivog, Samilosnog
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
Na početku zahvaljujem se poštovanom pitaocu u nadi da ćemo vam ponuditi prihvatljiv odgovor. Jedinstvo znači međusobno približavanje, saputništvo, istomišljeništvo i jednodušnost. Ovom pitanju pridaje se velika pažnja u jasnoj vjeri, islamu. Kur'an, Sunnet poslanika i predaje koje su nam prenesene od predvodnika vjere, kao što je Imam Ali, prepuni su poziva vjernicima na jedinstvo, jednodušnost kao i suzdržavanje od neslaganja i razjedinjena. Među njima je i “Staza rječitosti” Imama Alija koja sadrži predaje koje na vrlo jasan način napominju važnost, nužnosti, posljedice i koristi jedinstva islamskog društva. Združenost uvijek dodatno povećava snagu i sposobnost. To je jedan od zakona stvaranja i postojanja. Uvijek je snaga i pobjeda zajedno sa jedinstvom. Mnoštvo i razdvojenost donose slabost, slom i uskraćenost. Ovaj zakon, također, jedan je od znakova Božije jedinosti (tevhida). Kur'an kaže:
لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ“Da Zemljom i nebesima upravljaju drugi bogovi, a ne Allah, poremetili bi se. Pa nek je uzvišen Allah, Gospodar svemira, od onoga što Mu pripisuju!”(Al- Anbija, 22.)
Ovaj zakon nije samo svojstven ljudima nego je to opći i sveobuhvatni zakon, onaj koji obuhvata svo postojanje. Zbog toga su učenjaci jedinstvo držali izvorom snage i moći nasuprot mnoštvu i brojnosti koji su znakovi poljuljanosti, slabosti i potrebitosti. Iz istog razloga kod Boga negiramo mnoštvo (sa svim njegovim vrstama ) i kažemo da su Božija svojstva isto što i Njegova bit te između njih postoji jedinstvo u punom značenju te riječi. Bilo kakva brojnost i mnošto ne postoje u biti Božijoj jer iz mnoštva nužno proizlazi slabost, nemoć i potrebitost. U prirodi, također, zajedništvo prirodnih snaga proizvodi veću snagu kao što nepostojanje međusobnog približavanja snaga biva uzrokom razrušenosti, umanjenja i poljuljanosti. Kažu da se mongol Džingis Kan okoristio ovim zakonom. Okupio je svoju djecu nakon čega je uzeo komad drveta i sa lahkoćom ga slomio. Potom je uzeo dva komada drveta i oba je uz malo veću snagu slomio. Potom je uzeo nekoliko komada drveta i složio ih jedno uz drugo te se trudio da ih polomi ali nije uspio. Okrenuo se svojoj djeci i rekao: “Svi ste vi, ponaosob, kao ovi komadi drveta koji se sa lahkoćom slamaju ali udruženi zajedno ste nesalomivi, stoga budite ujedinjeni i jednodušni kako biste bili neuništivi.” Historija nam govori da je sukob u njihovoj lozi nastao onda kada su se djeca Džingis Kana razjedinila. Poslanik, a.s. je ovaj zakon iznio u jednoj vrlo lijepoj predaji te pozvao vjernike da, koristeći se prirodom i njezinim zakonima, izvuku pouku i okoriste se Božijim doborčinstvom. U toj predaji se kaže: „Vjernici u milosti i ljubaznosti jedni prema drugima su poput ljudskog tijela kada u bolesti i neugodnosti jednog organa ostali organi noću bdiju i suosjećaju s njim.“ Društvo po ovom zakonu, također, nije iznimka.
Stoga Kur'an poziva vjernike ka jedinstvu i kaže:
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
“Svi se čvrsto Allahova užeta držite i nikako se ne razjedinjujte! I sjetite se Allahove milosti prema vama kada ste bili jedni drugima neprijatelji, pa je On složio srca vaša i vi ste postali, milošću Njegovom, prijatelji; i bili ste na ivici vatrene jame, pa vas je On nje spasio. Tako vam Allah objašnjava Svoje dokaze, da biste na Pravom putu istrajali.” (Ali Imran, 103.)
U ovom časnom ajetu Uzvišeni Bog, uz to što poziva na jedinstvo i ustezanje od razilaženja, predstavlja pobjedu islama i muslimana u jedinstvu i jednodušnosti i na kraju kaže da je ovakve vrste ajeta i znakova Svojih iznio kako bi ljude uputio. Po našem vjerovanju jedno od značenja ovakvih ajeta su zakoni i tajne Božije kojima je uređen poredak u svijetu. Ali, mi, ljudi iz razloga što smo poslanička učenja vrlo lahko dobili ne poznajemo njihovu vrijednost. Poslanici su izložili zakone koji vladaju svijetom, zakone od kojih nije moguće pobjeći. Islamska učenja pozivaju vjernike jedinstvu nasuprot agresiji i smutnji ljudi koji iskrivljavaju istinu i smutnji šejtana ili drugim riječima smutnji džina-šejtana i ljudi-šejtana. Vjernici, da bi se sačuvali smutnje ljudi-šejtana, moraju biti u jedinstvu i jednodušni kako ne bi upali u šejtanovu zamku. Vjernik koji nije jednodušan sa drugima ne samo da nije siguran od štete ljudi-šejtana već i od džina-šejtana neće sačuvati zdrav duh. Zbog toga Imam Ali, a.s., kaže: „Smutnje će slomiti one koji ne pomažu druge.“ Također kaže: „Suzdržite se od razjedinjenja. jer onaj koji se odvoji postaje lovina šejtana kao što ovca koja se odvoji od stada postaje hrana vuku.“ Još je rekao: „Šejtan svoje puteve vama prikazuje lahkim i želi da čvrsto uže vaše vjere, svakom ponaosob, olabavi. Umjesto jedinstva želi vam rasulo.“ Vjernik koji pruži ruku bratu vjerniku okrištava se njegovom snagom a i drugi od njihove snage imaju koristi te na kraju podsredstvom međusobnog pomaganja i jednodušnosti povećavaju svoju snagu. Smutnje šejtana neće na njih uticati. U tom slučaju, dobra djela u društvu imaju vrijednost i vjernici će biti doborčinitelji i poštovani. Tada će se podsticati dobročinsto. Kod griješnika i prijestupnika pokazati će se ružnoća njihovih djela a ružna djela bivaju izvorom stida i srama. U konačnici, dobro i dobrota će zavladati društvom a ružnoća i pokvarenost među vjernicima će nestati. Ovdje se jasno vidi tajna povezanosti jedinstva i dobrih djela. Nadam se da će društvo vjernika uvijek biti jednodušno i ujedinjeno ili, prema riječima Kur'ana, biti čvrst bedem nesalomljiv naspram neprijatelja džina i ljudi. Kur'an kaže:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوصٌ
“Allah voli one koji se na Njegovu putu bore u redovima kao da su bedem čvrsti.” (Es-Saffat, 4.)
Imam Ali u jednoj lijepoj izreci, bliskoj ovom kur'anskom ajetu, kaže: „Vjernici su jedan drugom kao kamen i glina koji jedno drugo čine čvrstim.“ U suprotnom će doživjeti poraz i bolest će zahvatiti pojedinca i društvo, a mnogobrojnost nam neće biti od koristi.