Selam,
Molio bih za odgovor na pitanje: Ako smo svi nastali od jednog čovjeka, a stvorio nas je Jedan, Allah, dž.š., i sve Mu se vraća kao što je Njegov prizvod Džennet i Džehennem, šta ima loše u tome da idemo u Džehennem? Znači da idemo Allahu jer je sve njegova volja, tvorevina i to treba poštovati, ko vjeruje u Boga. Šta ima loše u tome jer se Allahu, dž.š. ne može ništa suprostaviti, pa tako i u Onom svijetu recimo da sam na zadnjem (sedmom) nivou Džehennema, je li to znači da sam protiv Allahove volje nastupao i da mi je to kazna kad moja duša Njemu pripada i ko je u stvari tu kažnjen, jer se pruturječnost Njemu ne trpi a sama kazna po sebi nije opravdana u tom slučaju jer Vaseljenja je Njegova, a sam sebe ne može kazniti jer On je Jedan, a mi smo mrvice sklopa čestice iz koje smo nastali voljom Njegovom.
Nadam se da ste shvatili moje pitanje i molim da mi odgovorite ukoliko možete jer me dugo muči ova misao, a koga god pitam uglavnom ne dobijem adekvatan odgovor. Adekvatan mislim konkretan kao i pitanje, jer lahko je apstrakcijom odgovoriti ili uputom iz Časnog Kur'ana i hadisa, no za odgovorom na ovo pitanje u ovom vremenu ja još tragam. Hvala.
1 Odgovor
Poštovani pitaoče,
Kao prvo, ovo pitanje nije takve prirode da se iz njega osjeti uvreda, već je potpuno precizno i na njega je neophodno dati precizan odgovor.
Kao drugo, mi moramo šerijatske i vjerske odgovore koji se odnose na vjerovanje dobiti iz ajeta i predaja. Ne možemo reći da želimo da znamo pitanje Dženneta i Džehennema i pitanje stvaranja i Božije volje – ali, bez upotrebe ajeta i rivajeta.
Kao treće, moram vam pojasniti:
1. Uzvišeni Allah je Stvoritelj cijele kreacije. Reci: Allah je Stvoritelj svake stvari. (R'ad, 16.)
2. Sva stvorenja imaju uzajamni uticaj. Znači, mogu da ostave pozitivan uticaj ili ga prime, kao i negativan ili štetan.
3. Božija volja je takva da čovjekov izbor utiče na njegovu sudbinu. Dakle, čovjek svoja djela vrši snagom volje i izbora.
4. Čovjekova volja ima uticaj i u djelima koja čovjeku škode, pa i u djelima koja su na putanji čovjekove sreće, a kojima se čovjek i okorištava. I zbog toga je nužno da se precizno pojasni Božija volja i znanje o stvorenjima i stvaranju.
Božija volja u poretku stvorenog postoji na dva načina.
1. Volja koja ima ulogu u stvaranju. Tu volju ništa ne može pokoriti ili je zaustaviti da dođe do svoga cilja.
2. Druga je ona volja koju Uzvišeni koristi u donošenju zakona. Npr: Božija je volja bila da dođu Njegovi poslanici i da prošire vjeru, moralne i ljudske dobrote kako bi se čovječanstvo uputilo. Ovoj vrsti volje se može suprostaviti, a dokaz tome je kršenje Božijih zakona i poslaničkih propisa u društvenom poretku ljudi. Preciznije rečeno, Svojom stvaralačkom voljom je nešto odredio, a budući da se osnova čovjekove dužnosti zasniva na izboru, zakonodavnu volju je moguće prekršiti i suprotstaviti joj se, jer da nije tako tada izbor ne bi imao značenja. Kada nestane snage i moći izbora tada ni dužnost nema značaja i značenja. Kada je dužnost bez značaja, tada neće postojati nagrade i kazne.
Što se tiče prisustva u Džehennemu i kažnjavanja, tamo je sigurno prisutan Uzvišeni Gospodar, i u vatri i kod osobe koja izgara. Ali prisustvo Uzvišenog Gospodara ne podrazumijeva da vatra neće imati svoj efekat na tijelo. Jer, Uzvišeni Gospodar nije materijalnog tijela, pa kako bi Njegovo prisustvo bilo prepreka za vatru i njeni uticaj?! Božije prisustvo je beskonačno prisustvo, a stvorenja su na stepenu Božijeg djela, a ne na stepenu Njegove biti i zbilje. Isto kao što je prisutan na Ovom svijetu, isto tako je prisutan i kod vatre i kod osobe, ali to prisustvo neće biti prepreka za plamen vatre, patnje i gorenja tijela. Nema nikakve razlike između ova dva svijeta po pitanju prisustva Uzvišenog Boga. Pa tako, ako ovom vašom rečenicom „recimo da sam na zadnjem (sedmom) nivou Džehenema da li to znači da sam protiv Allahove volje nastupao“, mislite na stvaralačku volju i znanje biti Božije, tada je odgovor negativan, a On takvo što nije odlučio. Ali, ako mislite na zakonodavnu volju: da, tada je suprotno volji Božijoj djelovao i u Džehennemu će goriti, i tu je prisutan Bog, a osoba će osjetiti patnju.
Vrlo je važno da znamo da je Allah odlučio da čovjek može da izabere i da odlučuje, iako je izbor i odluka čovjekova suprotna volji i htijenju Boga u poretku zakonodavstva.