Eselamu alejkum,
Imam jedno pitanje, pa nadam se da ćete mi odgovoriti, a pitanje glasi:
Čitajući o Iranu kao otvorenoj zemlji za muslimane i sunite i sljedbenike Ehli-bejta i šiije, uvidio sam da nije baš tako toplo i lijepo kako vi predstavljate Iran i kako bi volili. Zašto to kažem? U nekoliko navrata sam pročitao na mnogim stranicama kako je Fethullahu Gullenu zabranjeno otvaranje koledža koji ima i u Sarajevu (Tursko-bosanski). Pitanje postavljam vama: zbog čega branite ovim sufijama da šire svoju da'vu i tamo evo vidite kako smo mi Bosanci fini, dajemo svima mogućnost da šire svoj pravac i vama kao šiijama i ljudima iz Saudije, pa vas trpimo, iako je ovdje Turska donijela islam.
Molim vas, odgovorite mi na pitanje zašto branite Fethullahu Gullenu širenje njegove da've u vašoj zemlji? Možda je pitanje malo nezgodno, ali namjera mi nije bila da vrijeđam bilo koga, već samo da dobijem jasan odgovor. Eselamu alejkum, da nas Allah sviju uputi na Pravi put.
1 Odgovor
U ime Allaha, Svemilosnog, Samilosnog
Poštovani i dragi brate,
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu!
Čitajući ovo pismo s jedne strane sam se obradovao, a s druge rastužio. To što ste htjeli da Vam se istina rasvijetli i pojasni, urađeno je po ovom plemenitom kur'anskom ajetu:
فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿۱۷﴾ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ… أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ...zato obraduj robove Moje koji Kur'an slušaju i slijede ono najljepše u njemu; njima je Allah na pravi put ukazao i oni su razumom obdareni. (Zumer, 17. i 18.)
Oni koji su se okoristili uputom Svemogućeg Gospodara, i koriste mišljenje i um, poštuju ove tri osnove u doticaju sa mišljenjima i razmišljanjima drugih:
Prva osnova:
U svom umu imaju ispravno predstavljene, sa različitih aspekata, izgovorene riječi i ispravno shvataju šta je cilj tih riječi.
Druga osnova: Ono što su ispravno predstavili upoređuju sa prihvatljivim i argumentiranim mjerilima. Dobro i loše odvoje jedno od drugog. Kada su završili sa ovom osnovom prelaze na sljedeću.
Treća osnova: To je izabiranje najboljih riječi i poruka. Ovo znači da Božiji robovi , oni koji posjeduju razum, neće nikada prihvatiti izjave koje se ne mogu braniti ispravnim racionalnim i vjerskim argumentom, isto kao što neće bilo šta ni poreći bez argumenta.
Na osnovu ovoga, budući da je Vaše pitanje u biti djelovanje u skladu sa plemenitim kur'anskim ajeto, raduje to da smo mi muslimani Kur'an učinili mjerilom prihvatanja ili neprihvatanja. Dokle god se koristi i razvija ovaj metod i način, te se na osnovu njega djeluje muslimana nikada neće poraziti na polju kulture i nauke.
Međutim, zašto sam se rastužio?
Dragi brate u islamu, koji si sljedbenik Kur'ana Plemenitog.
Zar “bogobojaznost” nije mjerilo vjerskih vrijednosti?
Zar vjerovanje u Boga, Poslanika, s.a.v.a., i Sudnji dan nije karika koja veže muslimane?
O, ljudi, Mi vas od jednog čovjeka i jedne žene stvaramo i na narode i plemena vas dijelimo da biste se upoznali. Najugledniji kod Allaha je onaj koji Ga se najviše boji… (Hudžurat, 13)
U ovom plemenitom ajetu geografske granice, rase, narodi, plemena, različitost boja i jezika su spomenuti kao raspoznavanje. Dok naše granice vjerovanja nisu više od jedne , a to je “bogobojaznost”. Pažljivo pročitajte 8., 9. i 10. ajet sure Hašr, i uvidjet ćete kako su Allah i Poslanik, s.a.v.a., prikazali odnose Ensarija i Muhadžira. Tu se ne primjećuje ništa osim bogobojaznosti, natjecanja u vjeri, bratstva i prihvatanja dobrota drugih. A budući da su se utekli Svemogućem Bogu, prezir i odvratnost jednih prema drugima, narodi i plemena Muhadžira i Ensarija se ne spominju.
Vi, kao musliman koji živi na geografskom mjestu zvanom “Bosna”, imate istu mjeru odgovornosti prema muslimanima koji žive na geografskom mjestu zvanom “Iran”, kao što i muslimani tog mjesta imaju odgovornost prema Bosni. Časti i poniznost, snaga i nemoć, napredak i nazadovanje, moralno usavršenje i pad kulture, čistoća i nečistoća gradova, ulica svih muslimanskih mjesta pripadaju svim muslimanima, a ne samo muslimanima nastanjenim na tom geografskom području.
Ove podjele su samo radi pridržavanja međunarodnih zakona, koje je Kur'an okarakterizirao sa riječima “da se međusobno upoznate – لِتَعَارَفُوا ”, dok mimo ovoga nemaju nikakve vrijednosti.
Zar je drugačije od onoga kako plemeniti Kur'an opisuje način međusobnih odnosa i odbrane muslimana?
وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
(O vi koji vjerujete u Boga, Poslanika i Sudnji dan) ako se dvije skupine vjernika sukobe, (vi koji ste van toga sukoba nastojte i potrudite se da) izmirite ih; a ako jedna od njih ipak učini nasilje drugoj, onda se borite protiv one koja je učinila nasilje sve dok se Allahovim propisima ne prikloni. Pa ako se prikloni, onda ih nepristrasno izmirite i budite pravedni; Allah, zaista pravedne voli.
(Hudžurat, 9)
Ako obratimo pažnju, u ovom plemenitom ajetu se ne spominju nikakve geografske granice, rase, raznolikost boja i različiti jezici, već je mjerilo samo vjerovanje i pokoravanje Allahovim naređenjima, i gotovo!
Postoji predaja prenesena od Poslanika, s.a.v.a., u kojoj se kaže:
“Primjer vjernika u njihovoj međusobnoj ljubavi, međusobnoj milosti i međusobnoj naklonjenosti i saosjećanju je kao primjer tijela: kada se jedan organ požali (i izrazi bol), dojuri mu tijelo sa nesanicom i groznicom.“ (kako bi pomoglo da podnese tu bol).
U ovoj plemenitoj predaji nigdje se ne spominje koji dio ako zaboli i gdje se nalazi i kojim imenom je nazvan. Također, i oni dijelovi tijela koji su pozvani u pomoć nemaju nikakav naziv ni stepen, osim što su dio tog istog tijela.
Stoga su izjave poput ovih: “mi Bošnjaci“, “vi Iranci“, “oni Turci” i “oni Saudijci”, pokazatelj toga da smo ostavili i sačuvali u našim dušama ona mjerila koja su sa islamskog stanovišta bezvrijedna, te se od njih nismo očistili i ostavili smo uprljanu našu dušu.
Ali, u svakom slučaju, vezano konkretno za Vaše pitanje:
1. Potrebno je da ga uputite Ambasadi Islamske Republike Iran, jer je ona odgovorna za davanje odgovora i političke veze među zemljama.
2. Iran i Turska imaju veoma dobre veze, do te mjere da je među njima ukinut vizni režim, a znate da je ukidanje viznog režima pokazatelj visokih odnosa dvaju zemalja.
3. Iran je u svijetu poznat po interesovanju za sufije. Da ne kažemo svi, ali sigurno većina velikana, gnostika, poput Mevlane, Attara Nišaburija, Hakima Sabzevarija, Mulla Sadre Širazija i dr. odgojeni su u iranskom geografskom prostoru, a ponos iranskom narodu u poeziji i irfanu su osobe poput Hafiza i Sa'dija. Vole ih i nikada se nisu okrenuli od širenja sufijskih metoda i načina.
Isto tako, od četvorice imama četiri mezheba, Ebu Hanife je Iranac, imam Ahmed ibn Hanbel je tekođer porijeklom Iranac, tj, njegova majka je iz grada Marva u pokrajni Horasan. Kada je njegova majka ostala u drugom stanju otputovali su u Bagdad gdje se i rodio. (Ibn Halkan)
Također, od sedam poznatih učača plemenitog Kur'ana, četvorica su sa iranskog geografskog područja.
Isto tako, velikani tefsirske nauke Ehli-sunneta su Iranci, rođeni su i usavršavali su se na iranskom geografskom području.
Ono što hoću da kažem ovim jeste to da se Iranci nikada nisu suprotstavljali nauci, irfanu, ahlaku i sl., te da pozdravljaju i podržavaju korake svih učenjaka. Uz to, ako su po ovom pitanju pogriješili, samo zato što smo Iranci ne nastojimo odbraniti njihove greške, već izričito kažemo: “Ne smiju se praviti ovakve greške, osim u slučaju da imate odgovarajući argument za neizdavanje dozvole!”
Od Uzvišenog Allaha tražim da vama, dragi brate, podari dobro i sreću
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu
prof. Akbar Eydi