alimi ehli suneta kazu da su clanovi ehlul-bejta zene Muhammeda a.s. ili pak rodjaci sta vi kazete na to
1 Odgovor
U ime Allaha, Svemilosnog, Samilosnog!
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu,
Izražavajući želje za Vaš uspjeh i zdravlje, u odgovoru na pitanje navodimo sljedeće napomene:
1. Pri upotrebi riječi i izraza potrebno je obratiti pažnju na to da li riječ ili izraz pored svoga osnovnog jezičkog značenja imaju i terminološko značenje, koje može da ima općenitije značenje od jezičkog ili djelimično isto ili čak sasvim nepovezano značenje. Terminološko značenje jedne riječi ne određuje sam jezik, već ono nastaje u jednoj određenoj skupini korisnika, naučnog ili posebnog kulturnog smjera.
2. Vjera ima svoju posebnu grupu korisnika, koja koristeći se svakodnevnim jezikom može da utiče na neke riječi, kojima se žele iskazati posebna značenja. U vjerskom jeziku riječi kao što susalat – صَلاَة (namaz), zekat – زَکَاة i njima slične ne se upotrebljavaju u njihovom osnovnom i preciznom jezičkom značenju, iako su na neki način povezane sa njim. Riječ salat – صَلاَة ima značenje dove (molitve), dok se u vjerskom jeziku odnosi na poseban ibadet koji svi poznajemo. Ovaj ibadet ima i osobine dove. Ali namaz nije „samo“ dova. Ili, ako ga u svakom smislu smatramo dovom, tada će biti posebna dova koja ima svoje posebne osobine, i ne može se gledati kao dova općenito.
U Kur'anu, npr. pojam Ehlu-kitabije – أَهْلُ الْکِتَاب ponovljen je niz puta. Ovaj pojam je sastavljen iz dvije riječi ehl – أَهْل i kitab – کِتَاب , gdje svaka od njih ima svoje posebno i poznato značenje u jeziku. Međutim, kao kur'anski termin one nisu upotrijebljene u njihovom osnovnom jezičkom značenju, i imaju svoje posebno značenje. Interesantno je da su se učenjaci razišli po pitanju njihovih mnogobrojnih značenja. Kršćani i Jevreji predstavljaju vanjski primjer ovog izraza, ali da li ovaj izraz obuhvata i vatropoklonike, tu već nastaje podjela mišljenja.
3 Izraz Ehli-bejt je sastavljen od dvije riječi ehl – أَهْل i bejt – بَيْت. Kao i drugi izrazi i riječi, kako je ukazano, ima jezičko značenje na osnovu kojeg obuhvata žene, pa čak i ostalu porodicu Poslanika, s.a.v.a. Međutim, ovaj izraz u islamu ima jedno kur'ansko i hadisko značenje, ili preciznije rečeno, to je jedan vjerski izraz koji su Uzvišeni Allah i plemeniti Poslanik, s.a.v.a., za posebnu vjersku namjeru skovali. Na osnovu ajeta i predaja posebno značenje Poslanikova, s.a.v.a., Ehli-bejta podrazumijeva samo hazreti Alija, hazreti Fatimu, hazreti Hasana i hazreti Husejna.
U raznim tefsirima Kur'ana i zbirkama predaja, vezano za 33. ajet sure Ahzab, zaista Allah želi da od vas, o porodico Poslanikova, grijehe odstrani, i da vas potpuno očisti. – إنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا , pojašnjavajući izraz „porodica Poslanikova – أَهْلَ الْبَيْتِ navođene su mnogobrojne predaje, čiji broj prelazi sedamdeset.[1] Mi ćemo ovdje ukazati na neke od njih, a one koji žele više da saznaju ćemo usmjeriti na tefsire i druge knjige.
Tirmizi svojim senedom od Omera ibn Ebu Seleme, kojeg je Poslanik odgojio, prenosi: „Kada je časni ajet: إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا – Zaista, Allah želi da od vas, o porodico Poslanikova, grijehe odstrani, i da vas potpuno očisti. – objavljen u kući Umm Seleme, supruge časnog Poslanika, on je pozvao Fatimu, Hasana i Husejna te ih prekrio svojom abajom (ogrtačem), a Ali je bio iza njega, te ih je s onom abajom prekrio, i tada je rekao: ‘Gospodaru moj! Oni su moj Ehli-bejt. Udalji od njih nečisti, i učini ih savršeno čistim.’ Tada je Umm Selema upitala: ‘Da li sam i ja od njih (Ehli-bejta)?’ Poslanik, s.a.v.a., reče: ‘Ostani na svome mjestu (znači, ne ulazi pod ogrtač), a tvoj kraj je dobro.'[2]
Imam Ahmed bin Hanbel svojim senedom od Umm Seleme, supruge plemenitog Poslanika, s.a.v.a., prenosi: „Zaista je Poslanik, s.a.v.a., rekao Fatimi: ‘Dovedi svoga supruga i djecu kod mene.’ Fatima ih je dovela. Tada ih Poslanik ogrnu abajom iz Fedeka, te stavi svoju mubarek ruku na njih i reče: ‘Gospodaru moj! Zaista su oni Muhammedova porodica. Spusti svoje blagoslove i berekete na Muhammeda i porodicu Muhammedovu. Zaista si Ti hvaljen i slavan.’ Umm Seleme kaže: ‘Podigla sam kraj te abaje da bih ušla kod njih, a Poslanik je abaju uzeo iz mojih ruku i rekao: ‘Tvoj kraj je dobro.'“[3]
Bukejr bin Mismar kaže: „Čuo sam Amira bin Sa'da da je rekao: ‘Kada se spustila objava časnom Poslaniku, s.a.v.a., dozvao je Alija, njegova dva sina i Fatimu, koje je prekrio svojim ogrtačem i rekao: Gospodaru moj! Oni su moja porodica i moj Ehli-bejt.[4]
Plemeniti Poslanik, s.a.v.a., se za jasnoću ovog posebnog značenja mnogo potrudio. Tirmizi svojim senedom od Enesa bin Malika prenosi: „Poslanik, s.a.v.a., je u periodu od šest mjeseci svako jutro prije odlaska na sabah-namaz odlazio do vrata Fatimine kuće i govorio:
اَلصَّلاَةُ ! يَا أَهْلَ الْبَيْتِ! إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيرًا !
Namaz. O Ehli-bejte! Zaista, Allah želi da od vas, porodico Poslanikova, grijehe odstrani, i da vas potpuno očisti. [5]
Taberi svojim senedom prenosi od Ebul-Hamraa: „Za vrijemePoslanikova, s.a.v.a., života bio sam prisutan u Medini sedam mjeseci i vidio sam da svaki dan za vrijeme sabah-namaza Poslanik ide do kućnih vrata Alija i Fatime i govorio:
اَلصَّلاَةُ ! اَلصَّلاَةُ ! إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيرًا !
Namaz! Namaz! Zaista, Allah želi da od vas, o porodico Poslanikova, grijehe odstrani, i da vas potpuno očisti. [6]
Da neko ne bi pogriješio, nekada bi jasno i kompletno razdvojio.
U predaji stoji: „Prva osoba od Ehli-bejta koja će se meni pridružiti bićeš ti Fatima, a prva osoba koja će mi se od žena pridružiti će biti Zejneb.[7]
4. Sa malo pažnje i razmatranja navedenih ajeta i predaja lahko se može zaključiti sljedeće:
a) U časnom ajetu je ukazana velika čast i stepen Poslanikovom, s.a.v.a., Ehli-bejtu, a to jeste da je Uzvišeni Allah odlučio udaljititi sve vrste nečisti od njih i u potpunosti ih očistiti. Ovaj veliki stepen koji je podaren Poslaniku, s.a.v.a., i članovima njegove porodice je uvod u odgovornost koja im se predaje, pa stoga ne može da bude općenita i nejasna.
b) Časni i plemeniti Poslanik, s.a.v.a., je jezikom i djelima ustrajno nastojao da pokaže da se u ovom ajetu izrazom „Ehli-bejt“ podrazumjevaju ove osobe. Poslanik je okupio njih pod svoj ogrtač i pokazao ih je svojom rukom i govorio: „Oni su moj Ehli-bejt.“ i kada je njegova supruga htjela da uđe u „Ehli-bejt“ Poslanik joj ne dozvoljava, te joj iz ruku uzima abaju i samo kaže da je njen kraj dobar. Ili u periodu od šest, sedam, osam ili devet mjeseci, na osnovu predaja raznih prenosilaca[8], svako jutro za vrijeme namaza odlazio bi do kućnih vrata hazreti Alija i hazreti Fatime, selamio ih i oslovljavao kao „Ehli-bejt“ i učio bi im kur'anski ajet , a nikome i ni o kome više nije učio ovaj ajet i nikoga drugog nije oslovljavao sa „Ehli-bejt“.
c) Dužnost koju Poslanik, s.a.v.a. predaje svome Ehli-bejtu je pojašnjena u hadisu nazvanom „dvije vrijedne stvari – ثَقَلَيْن“ koji je jedan od mutevatir predaja. Tirmizi svojim senedom prenosi od Zejda ibn Erkama: „Poslanik, s.a.v.a., je rekao: ‘Zaista, među vama ostavljam dvije stvari i dok god ih se držite nećete zalutati. Jedna je veća od druge: Allahovu knjigu, koja je uže između Nebesa i Zemlje i moju porodicu, moj Ehli-bejt. Ovo dvoje se nikada neće razdvojiti, dok se ne sretnemo kod izvora. Jasno da je takva velika odgovornost predana određenim osobama sa posebnim osobinama. Pogledajte kako ćete u tim dvjema stvarima mene poštovati.'“[9] To što je Uzvišeni Allah udaljio sve nečisti od Ehli-bejta i učinio ih čistim, jeste zato da budu pored Kur'ana i da sa Kur'anom budu vođe ummeta.
5. U skladu s rečenim, upotreba izraza „Ehli-bejt“ za žene ili ostalu porodicu Poslanika, s.a.v.a., uzimajući u obzir opće značenje izraza ne predstavlja problem. Međutim, ono što je u islamu korišteno kao Ehli-bejt, kao vjerski izraz i gdje su posebni propisi tiču ovog naziva i prema čemu muslimani imaju dužnost, jeste nešto drugo, mimo općeg leksičkog značenja.
Nadam se da će ono što je rečeno biti popraćeno Allahovim zadovoljstvom i korišću za vas, dragog brata.
Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu.
[1] Tefsir El-Mizan, 16. svezak, 311. strana
[2] Ehli-bejt, imametuhum, hajatuhum, Muhammed ‘Ali El-Ensari, 22. strana, prenoseći iz Suneni Tirmizija, 5. svezak, 351. strana, Knjiga tefsir Kur'ana, poglavlje Sura Ahzab.
[3] Ibid, prenoseći iz Musneda Ahmed bin Hanbela, 6. svezak, 356. strana, hadis broj 26802.
[4] Ehlu-l-bejt fi tefasiri ehli sunnet, 225. strana, prenoseći iz Tefsiru-l-Kur'ani-l-Kerim, Ibn Kesir, 2. svezak, 415. strana.
[5] Ehlul-Bejt, imametuhum, hajatuhum, Muhammed ‘Ali El-Ensari, 38. strana, prenoseći iz Suneni Tirmizija, 5. svezak, 352. strana, Knjiga tefsir Kur'ana, poglavlje sura Ahzab.
[6] Ehlul-Bejt, imametuhum, hajatuhum, Muhammed ‘Ali El-Ensari, 38. strana, prenoseći iz Suneni Tirmizija, 5. svezak, 352. strana, Knjiga tefsir Kur'ana, poglavlje sura Ahzab.
[7] Ibid, prenoseći iz El-Džami'u sagir, 1. svezak, 432. strana..
[8] Naravno, moguće je da su svi ispravni, jer je svaki prenosilac govorio o onom periodu kojem je svjedočio.
[9] Ehlul-Bejt, imametuhum, hajatuhum, Muhammed ‘Ali El-Ensari, 22. strana, prenoseći iz Suneni Tirmizija, 5. svezak, 663. strana, Knjiga Menakibu Ehlul-Bejti Nebijj, s.a.v.a.