SELAM ALEJKUM.
U SURI NISA AJET 34 SE GOVORI O TOME KAKO POSTUPITI SA ZENOM U BRAKU KOJA JE NEPOSLUSNA PA ME INTERESUJE KAKO SE OVAJ AJET TUMACI TJ KAKO SE U PRAKSI SPROVODI
SABAHUDIN
1 Odgovor
U ime Boga,Milostivog,Samilosnog
Es-selamu alejkum
Ajet 34. sure Nisa’ i onaj nakon njega su najsvjetliji zakoni i društevni propisi vezani za intimni život i porodično okruženje. Nažalost, zbog toga što mi ne promišljamo o njima učeni neprijatelji i neuki prijatelji iskorištavaju ih protiv nas, iznoseći nerazumne i pomalo glupe riječi vezane za gore spomenute ajete. Ali, ako se ajeti ispravo protumače postat će jasno da ti propisi poništavaju razmirice i sukobe unutar porodice i porodicu koja je temelj društva uređuju na najbolji mogući način tako da je ona ispunjena ljubavlju, milošću, spokojem i međusobnim nadopunjavanjem.
Pojašnjenje:
U navedenim ajetima spominju se mnoge rasprave u najboljem izričajnom obliku, uz najljepše izraze, najkraćim rečenicima od kojih je svaka zasebni građanski, etički i humani zakon, uokviren Objavom, koji na jasan način iznosi obaveze muslimana.
1. Tumačenje položaja porodice
U ovom dijelu spominje se nekoliko stvari:
a) posebnosti i osobine muškarca i žene po stvaranju
b) šerijatska i zakonska dužnost svakog od njih
Za muškarca se kaže da je upravitelj porodice i snosi obavezu troškova zajedničkog života, pa prema tome žena nema šerijatske dužnosti vezane za troškove zajednikog života. Također, muškrac je zadužen za uređenje i razumno, ali u isto vrijeme ljubazno i samilosno upravljanje porodicom i dužan je osigurati sredstva za ekonomski, moralni i društveni spokoj žene, dok je žena dužna čuvati, s jedne strane, čestitost svog supruga od smutljive društvene okoline, a s druge sredstava za život, zajednička materijalna dobra. Jasnije rečeno, upravljanje poslovima izvan kuće u dužnosti je muškarca, dok je upravljanje kućnim poslovima u dužnosti žene, kako bi se na taj način oni međusobno nadopunjavali.
2. U slučaju sukoba
Ljudi su po prirodi različiti, imaju različite ukuse i način razmišljanja, a to ima i pozitivne i negativne strane. Pozitivno je to što te razlike mogu biti činilac usavršavanja – kako kaže filozofsko pravilo da suprotnosti potiču usavršavanje – dok se negativna strana tih razlika ogleda u sukobu i nesuglasju. Po sudu spomenutog zakona i porodica se može naći u sukobu i teškoćama.
3. Rješenje
Časni Kur'an, čuvajući porodično dostojanstvo, donosi tri rješenja u slučaju porodičnih nesuglasica:
1. Rješenje unutar porodice
2. Rješenje uz pomoć najbliže rodbine koja sa vama saosjeća
3. Rješenje putem građanskog zakona
Vezano za prvo, muškarac je obavezan u slučaju sukoba da poduzme tri koraka i ako se nesuglasica riješi na prvom stepenu (unutar porodice) onda više nema porebe za poduzimanjem sljedećih koraka.
Prvi korak: Podučavanje (savjetovanje)
Podučavanje na ovom stepunu je pristup srcem, pa se muškarcu kaže da svoju ženu podučava i savjetuje, znači, pokuša se s njome pomiriti putem osjećanja, ljubaznosti i dobročinstva. Vrlo je važno to što je Kur'an muškarca obavezao da prilazi ženi kako ne bi ne daj Bože ženine emocije i suptilana osjećanja kod nje izazvali sumnje. Dakle, prvi korak je muškarčevo iskazivanje ljubavi, da sa suprugom uz pomoć osjećanja povrati stanje mira i prijatnosti. Naravno, jasno je da se ti primjeri iskazivanja ljubavi i podučavanja razlikuju ovisno o okolini, te psihičkim i emotivnim odlikama pojedinaca čega muškarac mora biti svjestan.
Drugi korak: Odvajanje
Ako podučavanje nije ostavilo traga muškarac mora poduzeti drugi korak, a to je odvajanje od supruge, znači da suprugu podsjeti da blagodat zajedništva nije trajna i da se u slučaju neizvršavanja dužnosti i nezahvalnosti mogu stvoriti teškoće i nevolje. U biti, odvajanje od supruge je podsjećanje na blagodat zajedništva i teškoću razvojenosti. Pa Kur'an kaže: a onda se od njih u postelji rastavite – znači da im u postelji okrenu leđa i ukrate blagodat zajedništva, ne bi li se osvijestile.
Treći korak: Upotreba sile
Ako odvajanje ne bude korisno, a u isto vrijeme porodica se strmoglavo urušava, muškarac mora upotrijebiti silu, jer razvod može zadati još teži udarac; porodice obje strane postaju neprijatelji, djeci se uskraćuje roditeljska ljubav što narušava njihovo psihičko stanje i u konačnici, društveno okruženje odvodi u nered. Dakle, u svrhu sprečavanja opasnosti i nereda koji je neodvojiva posljedica razvoda muškarac mora upotrijebiti silu.
Zanimljivo je na koji način Kur'an spominje uvjete za upotrebu sile kada na kraju ajeta kaže: – Allah je, zaista, uzvišen i velik! Ili, drugim riječima, poručuje muškrcu da ta dozvola upotrebe sile nije zbog njegove nadmoći, da ne pomisli zbog svoje fizičke moći da ne postoji neko moćniji i uzvišeniji od njega, jer Uzvišeni Bog je uzvišeniji od svega. Dakle, muškarcu se poručuje da će u slučaju iskazivanja nadmoći biti kažnjen, i da ne treba biti osion, jer je najveći od najvećih Uzvišeni Bog, pa prema tome ovaj čin nikako ne smije biti zbog oholosti ili pokazivanja nadmoći. Iz ovoga se zaključuje da upotreba sile treba biti samo radi podučavanja i odgajanja te sprečavanja nasilja prema porodici, djeci i u konačnici društvu.
Ova tri stepena Kur'an navodi kao način rješavanja problema unutar porodice, jer na kraju podsjeća: a kad vam postanu poslušne, onda im zulum ne činite! Znači, kada postanu poslušne, više nemate pravo uzdizati se nad njima i tražiti im slabosti ili se oko toga prepirati, jer Uzvišeni Bog to nije dozvolio.
Rješenje uz pomoć najbliže rodbineČasni Kur'an, da bi se sukob u porodici što prije riješio i da bi se izbjegli troškovi i sramoćenje, kaže da ako prvo rješenje nije riješilo teškoće, a supruga se i dalje inati i ne popušta, onda izaberite dvoje u svojstvu presuditelja, sa svake strane po jedno, kako bi oni riješili pitanje na temlju Božije presude, dakle da pronađu krivca i da se poduzmu potrebne mjere. Zanimljivo je da Uzvišeni Bog ove dvije osobe koje trebaju biti suci podsjeća: ako je vaša namjera da riješite nesuglasice i popravite nastale okolnosti, Uzvišeni će vam pomoći i između njih dvoje će uspostaviti mir, ali ako nemate dobre namjere i samo želite presuditi u korist svoje strane, u takvoj presudi nema dobra i Uzvišeni Bog vam neće pomoći,jer ljudi i sredstva samo su posrednici dok je stvarni uzrok Uzvišeni Bog.Svaki posao i svako djelo uticajni su onoliko koliko u tome ima Boga. Primjerice, hladno željezo ugrijat će se onoliko koliko je u dodiru sa toplinom, u suprotnom, bez postojanja toplote vatre, ono se ne može zagrijati. I na kraju ajeta se kaže: Allah sve zna i o svemu je obaviješten! Dakle, poručuje presuditeljima i pomiriteljima da je On Znalac, njihovu vanjštinu, njihovu unutarnjost, njihovu namjeru i cilj On zna! Pa tako, ne daj Bože da u svojoj presudi skrenu sa Pravog puta i budu nepravedni, u tom slučaju bit će kažnjeni od Boga. To je ispit za njih.
Rješenje putem građanskog zakonaAko prethodna dva rješenja nisu polučila rezultate, onda red dolazi na zakon i razvod, ali i to ima posebne uslove jer i u tom slučaju muškarac nema pravo suprugu istjerati iz kuće, već moraju naredna tri mjeseca i deset dana živjeti zajedno – uz poštivanje šerijatskih pravila – jer možda se u tom razdoblju pokaju i pomire. Ako u tom vremenu muškarac poduzme korake u svrhu pomirenja, bilo da je zaljubljeno pogleda ili da je dodirne ili da joj uputi riječi kajanja, razvod se sam po sebi poništava i nema potrebe za ponovnim vjenčanjem.
U ova dva ajeta (34. i 35.) sure Nisa’ sadržane su desetine humanih, moralnih i svijetlih propisa, kojima je svrha da na sve moguće načine očuvaju brak i porodicu. Ali, nažalost,odsustvo promišljanja i vanjština pojedinih termina(riječi) u ajetu bilo je dovoljno da mudri neprijatelji i neuki prijatelji govore protiv islama i njegovih propisa ili da učine ženi nepravdu i nasilje.