Esselamu alejkum. Hvala vam na dobrom odgovoru ali ja bi ipak jos par stvari da upitam i kazem.. Jeste tacno da ima i onih koji ovakve stvari koriste smisljeno protiv islama, ali zaista ima i ljudi kako muslimana tako i pripadnika drugih religija koji nemaju takve ciljeve,nego jednostavno traze dobro objasnjenje. Mada zaista u casnom Kuranu naucne cinjenice jesu u skladu s danasnjom naukom,ali ima i nekih stvari koje mogu biti zbunjujuce,pogotovo u predajama.A sto se tice konkretno ovg primjera to da se zemlja okrece oko sunca je ocigledno i nema nikakve sumnje.Smjena dana i noci je posljedica rotiranja zemlje oko svoje ose,smjena godisnjih doba posljedica okretanja oko sunca. Nemoguce je da se sunce cija masa je 330 000 zemljinih masa okrece oko zemlje,i to jos tako brzo. a nemoguce je i da se zvijezde koje su toliko udaljene okrecu a mi mirujemo,jer ne bi mogle tako brzo da se krecu. Logicno je da se zemlja okrece,pa nam se tako iz vida gube sunce i zvijezde i opet se vracaju. Eh sad..npr hadis. od Ebu Zerra se prenosi da je Poslanik s.a.v.a rekao: Znate li vi kuda ide ovo sunce?Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju rekose.Zaista ono zuri dok ne stigne do svog odredista pod arsom i padne Mu na sedzdu.Ostane u tom polozaju dok me se ne kaze: Podigni se, vrati se odakle si doslo pa ranim jutrom se vrati i izadji sa svog izlazista…(Muslim i Buharija).S obzirom da je iz ovih zbirki sumnjam da je i Sahih ali eto ipak mozda i jest. Ili npr,rasprava Imama Sadika sa nekim covjekom kad mu je rekao: …Ako sunce i mjesec imaju snagu kretanja zasto se onda vracaju? I ako nisu prisiljeni na kretanje na svom putu zasto noc ne postane dan i obrnuto. O egipatski brate oni su prisiljeni u svom kretanju. Eh ovdje je Imam sve jasno rekao.. Sta misliti sad? Da Poslanik i imam nisu znali da se zemlja okrece oko sunca-nemoguce..a opet zasto bi govorili nesto ako to nije tacno..Sta je rjesenje?
1 Odgovor
U ime Boga,Milostivog,Samilosnog
Es-selamu alejkum
Uz poštovanje prema vama, poštovani pitaoče i istražitelju, Uzvišenog Boga molim za vaš uspjeh. Da bi rasvjetlili odgovor na ovakvu vrstu pitanja i nedoumica prvo moramo razjasniti nekoliko stvari:
1. Kur'an je knjiga upute za sve
Dakle, do Sudnjeg dana, postojanja čovjeka na ovoj Zemlji i postojanja obaveze prema Bogu ova Knjiga odgovara na sve materijalne, duhovne i društvene potrebe ljudi. Ovaj govor i tvrdnju pojašnjava sam Kur'an. S druge strane, znamo da se Stvoreni svijet, svijet prirode, temelji na pokretu i promjeni zajednice ljudi koja se kreće na putu usavršavanja. Usavršavajući put podrazumijeva da se da čovjek na savršenijem dijelu putu na kojem se nađe upozna se sa pitanjima, događajima i zakonima koji nisu postojali na prethodnom stepenu njegova puta. Ako neki fenomen nije postojao, ili ako se nešto nije dogodilo ili nije pronađeno onda se ne mogu iznijeti propisi vezani za tu pojavu ili događaj. Izvanjski gledano, postoje dvije neusaglašene stvari, jedna je Časni Kur'an koji se veže za doba prije 14 stoljeća i koji bi trebao do kraja svijeta upućivati ljude, a druga stvar je promjena i razvoj na društvenom putu čovjeka, gdje svakodnevno svjedočimo otkrićima zakona prirode. Otkrićem svakog zakona pred ljude se postavljaju destine i stotine novih pitanja, a s obzirom da neke pojave, fenomeni, događaji i zakoni nisu postojali – kako će Kur'an o njima dati sud ili iznijeti propis, da bi rasvijetlio čovjekovu dužnost vezanu za na njih? U odgovoru na ovaj pradoks koji se naizgled čini nerješiv, Kur'an je odabrao put kojim uvijek daje naučne i razumne odgovore, odgovore koji su vezani za objavu na način kao da je upravo sada objavljen ajet vezan za neku nastalu pojavu.
Pojašnjenje
Kur'an je knjiga upute. U 9. ajetu sure Isra kaže: Ovaj Kur'an vodi jedinom ispravnom putu, i vjernicima koji čine dobra djela donosi radosnu vijest da ih čeka nagrada velika. U ovoj ajetu postoje tri stvari na koje treba obratiti pažnju. Prvo: šta je to uputa, drugo: koliki je opseg upute i treće: šta su sredstva upute? U odgovoru na prvo pitanje možemo reći da je uputa ono što čovjeku osigurava istinsku sreću, a istinska sreća je ona zbilja koju je Uzvišeni Bog odredio za čovjeka i ništa drugo. Naravno, ova tema zahtijeva detaljnu raspravu i treba se obraditi na drugom mjestu. Vezano za drugo pitanje, kažemo da je Uzvišeni Bog čovjeka stvorio sa dvije dimenzije: jedna je materijalna, a druga duhovna. Ovakav čovjek živi u zajednici i veliki dio svog savršenstva mora ostvariti živeći u društvu. Pa prema tome, uputa obuhvata njegovo materijlno, duhovno, pojedinačno i društveno savršenstvo. Stoga Kur'an i islam donose pojedinačne, društvene, materijalne i duhovne zapovijedi. Kao ogovor na treće pitanje, o sredstvima upute, možemo se poslužiti odgovorom na drugo pitanje o širini i opsegu upute što znači da moraju postojati materijalna, duhovna, pojedinačna i društvena sredstva.
Sredstva upute su sljedeća:
1. razum, intelek i misao;
2. srce i unutarnje percepcije;
3. vanjska čula i perceptivne moći poput vida, sluha, opipa, njuha i okusa. Svako od njih dio je nauka koje čovjek ima na raspolaganju;
4. savjetovanje tj. okorištavanje tuđim znanjem.
Za upravljenje ovim perceptivnim moćima postoji istina koja je uzvišenija od svega do sada nabrojanog, koja je čovjeku na raspolaganju, a to je Objava, dakle spajanje sa svjetovima koji su uzvišeniji od svega onoga što se može postići preciptivnim moćima i vanjskim čulima.
Objava i činjenice vezane za nju
Objava je na stepenu teorije čovjeku rasvijetlila nekoliko stvari:
1. Boga i Njegovo gospodarenje svijetom – dakle objava nam objašnjava da je Ovaj svijet stvoren, da je stvorenje Božije te da je pod Božijim nadzorom. On njime upravlja i On je nad njim moćan. Isto tako nam govori da je postojanje ili nepostojanje svijeta u potpunosti ovisno o Božijem znanju, snazi i volji, a ne o nečemu ili nekome drugom.
2. Čovjek je Božiji namjesnik na Zemlji
Objava nas također upoznaje s tim da među svim Božijim stvorenjima jedino čovjek ima snagu i moć percipiranja svijeta i vladanja njime, i da se samo čovjek može kretati putem na kojem se može okoristiti Božijim svojstvima kao što su znanje, snaga, volja i sl., i baš tim putem može sebi priskrbiti Božija svojstva, naravno u ograničenom smislu.
3. Upoznavanje sa Skrivenim svijetom
Objava nas uči da postoji Drugi svijet, sa drugim bićima i zakonima čija širina, veličina i snaga nije usporediva sa ovim materijalnim svijetom. Poručuje nam: ako krenete putem objave i budete poslušni Bogu i Njegovom poslaniku možete obuhvatiti Skriveni svijet i ovladati njime i njegovim bićima i zakonima, pa će vam njegov poredak, zakoni i bića biti pomoćnici na putu do sreće i savršenstva, dakle bića Skrivenog svijeta bit će vama na usluzi. Dakle, objava nam ukazuje na koji način se možemo naći na putu stizanja do skrivenog svijeta. Taj način je da se obratimo nutrini vlastitog bića i odgovorimo na njegova suštinska pitanja: Ko sam? Od kud sam došao? Zbog čega sam došao? Kuda idem? Ovdje pitanja postavlja čovjek, a odgovaraju čovjekove perceptivne moći. Objava nas uči da je Svijet prirode, tj. materijalni svijet u vezi s nama, znači ovaj svijet prirode sa svom svojom širinom s nama ljudima je u izravnoj i naučnoj vezi i ako tu vezu ispravno spoznamo, čitav prirodni svijet bit će nama na raspolaganju. Saznavanjem njegovih zakona možemo se okoristiti svim njegovim koristima i sačuvati se opasnosti koje se u njemu kriju. Ako čovjek svoj položaj u odnosu prema prirodnom poretku ispravno ne spozna naći će se u opasnostima koje krije svijet prirode. Ključnu ulogu u našoj vezi sa svijetom prirode i našu orijentaciju u njemu imaju naše misli, moral i ponašanje. Objava nas podučava da se moramo koristiti našim perceptivnim moćima. Znači, razum i intelek su svijetleći vodiči koji otklanjaju tamu neznanja. Uz pomoć vanjskih čula spoznajemo analizu i sintezu materijala i svih dijelova tog svijeta, kako bi tim putem upoznali svijet prirode i njime ovladali.
Kur'an kaže: Kako ne vidite da vam je Allah omogućio da se koristite svim onim što postoji na Nebesima i na Zemlji i da vas darežljivo obasipa milošću Svojom, i vidljivom i nevidljivom? A ima ljudi koji raspravljaju o Allahu bez ikakva znanja, bez ikakve upute i bez Knjige svjetilje. (Lukman, 20)
Dakle, Uzvišeni Bog putem objave rasvijetlio je odnos čovjeka sa samim sobom, sa Bogom, sa Skrivenim svijetom i sa poretkom Svijeta prirode i odredio je sredstva spoznaje. Mi smo ti koji se uz sve te mogućnosti moramo kretati i upoznavati svijet i njime se koristiti. Dakle Kur'an, Objava i vjerovjesništvo rasvjetili su put i predstavili sredstva i cilj.
Ovo je bio općenit osvrt na vezu čovjeka sa postojećim poretkom i njegovim Stvoriteljem.
Pojašnjenje propisa i zakona pojava i egzistencija koje se još nisu pojavile nije moguće osim, na dva načina. Jedan je njihovo iznošenje u tajanstvenom i zagonetnom obliku, a drugi je podsticanje ljudi na promišljanje. Uzvišeni Bog u Časnom Kur'anu koristi oba spomenuta puta. Kada iznosi zakon dodaje ono što još ne znate i stalno čovjeka poziva na razmišljanje o stvorenom, pa kaže: Razmišljanjem, iskustvom, analizom i sintezom dolazite do istina koje trenutno ne poznajete. Uz to, čovjeku je predstavio uzore sa zadivljujućom snagom pa vidimo da svaki od Božijih poslanika ima mudžize koje pokazuju čovjekovu moć ovladavanja stvorenim poretkom. Primjerice, hazerti Musa, a.s., štapom koji se pretvorio u zmiju je pobijedio moćnog faraona. Znači, čovječe, pretvaranje nežive materije kao što je štap u živo biće poput zmije je moguće. Oživljavanje mrtvih je moguće i vi to možete, te mnogi drugi primjeri. Strpljenje, ustrajnost i neudaljavanje sa Pravog puta može jedno dijete koje je zavist braće bacila u tamnu jamu dovesti na prijestolje i dati mu vlast i moć. Suzdržavanje od prevlasti nefsa i strasti može hrabrog Jusufa, čiste duše i velikog imana učiniti znalcem, isto tako može siroče kao što je bio hazreti Muhammed, s.a.v.a., učiniti najuzvišenijim dostavljačem poruke u Stvorenom svijetu. Protekom vremena i otkrivanjem novih zakona Ovog svijeta veličina tog božanskog čovjeka, važnost njegove knjige i čovjekove ovisnosti o njoj sve više dolazi do izražaja. Pa prema tome, Kur'an putem iznošenja zakona i predstavljanjem uzora čovjeka poziva na pokret, upoznavanje svijeta, upoznavanje vlastitih snaga, potencijala i moći volje. Ako se ne pokrenemo i ne upoznamo onda smo sami krivi za to. Prenijet ću vam jednu predaju. Upitali su Imama Ridu – jednog od potomaka Poslanikovog Ehli-bejta – zašto petkom na džuma-namazu umjesto četiri rekata podne-namaza klanjamo samo dva. On im je odgovorio: “Uzvišeni Bog izostavio je dva rekata da bi umjesto njih propisao dvije hutbe. Na te dvije hutbe hatib džuma-namaza dužan je ljude obavijestiti o dešavanjima i prilika u svijetu, o napretku drugih, o smicalicma neprijatelja, putevima napretka društva i načinama borbe sa neprijateljem kako muslimani ne bili u zaboravu.” U biti, hatib džuma-namaza s gledišta islama i filozofije džume ima ulogu javnog i svjetskog medija, a džume su naučni, moralni, društveni, politički i ekonomoski kongresi za muslimane koji ih trebaju osviješćivati. Postavlja se pitanje da li mi od džumi i hutbi doista to i dobijamo? Vezano za filozofiju hadža, Kur'an jasno kaže da se moraju svake godine okupiti muslimani iz udaljenih dijelova svijeta da se osvjedoče u vlastitu korist i doborbit. Shvatanje koristi i dobrobiti islamskog ummeta nije moguće bez iznošenja dešavanja i činjeničnog stanja u svijetu. Ali, da li je doista naš hadž poput Ibrahimovog ili Muhameddovog, s.a.v.a, hažda?
Molba
Vas bi, poštovani pitaoče, zamolio da pažljivo pročite 177. ajetu sure Bekare i razmislite o njemu, pogledajte na koji način Kur'an opisuje dobročinitelje/čestite (u ajetu spomenute pojmom berr/بر) i kakvi trebaju biti čestiti muslimani u jednom društvu, pa ih usporedite sa prilikama muslimana u svijetu, razlika će biit jasna.
Rješenje
Na kraju ste upitali šta je rješenje. Moram reći da je rješenje ponudio Kur'an i sunnet, a to su naučni napor i misaoni trud u spoznavanju vjere i Svijeta prirode. Sve dok ispravno ne upoznamo vjeru ne možemo imati ni ispravno mišljenje o njoj, a s druge strane, ako ne upoznamo prirodne i egzaktne nauke ne možemo upoznati vezu između njih i vjere. Časni Poslanik ostavio nam je dvije kratke, ali sadržajne predaje. U jednoj kaže da je primjer Kur'ana kao primjer Sunca i Mjeseca, pa se tako Kur'an kreće kao što se Sunce i Mjesec kreću. Da li je poznavanje Sunca i Mjeseca te njihovih zakona danas jednako kao što je bilo prije 1400 godina ili je znanje stečeno trudom naučnika toliko veliko, da kada bi najveći naučnik onog vremena oživio i to saznao ne bi mogao vjerovati da su Sunce i Mjesec, naizgled mala nebeska tijela, ono što je on vidio i u što je vjerovao? A što je sa Kur'anom? Koliko su vjerski učenjaci i islamski mislioci otkrili naučnih, logičkih, moralnih, priholoških, ekonomskih, političkih, porodičnih, pojedinačnih i društevnih zakona i dali ih muslimanima na raspolaganje? Do koje mjere su mlade, tinejdžere i islamsko društvo upoznali za nužnošću poznavanja Kur'ana i sunneta? Danas je rijetkost da među mladima – posebno onima koji se obrazuju – ima onih koji nisu upoznati sa nekoliko stranih jezka, a što je sa jezikom Kur'ana? Do koje mjere su upoznati sa jezikom hadisa? Gdje je nestao književni arapski jezik? Danas nemamo izuma koji se pojašljavaju na arapskom jeziku, jer izumitlji nisu Arapi. S druge strane, časni Poslanik, s.a.v.a.,kaže: “Neka Uzvišeni Bog pomogne i obraduje one koji čuju naš govor, zapamte ga i prenesu drugiima” te u nastavku dodaje: “a još je bolje ako znalci svoje znanje prenesu drugima da bi oni o tim znanjima bili obaviješteniji te da bi ih bolje razumijevali.” Pojave na koje ukazuje časni Poslanik, s.a.v.a., ovim hadisom bit će jasnije u budućnosti – to je tumačenje ovog hadisa, u ono vrijeme bilo ih je nemoguće iznijeti jer bi sa tada Poslanik, s.a.v.a., susreo sa negodovanjem većine ljudi.
Jedan kur'anski primjer:
Časni Kur'an u raspravi o očuvanju neovisnosti muslimanskog identiteta u suri Enfal daje sveopći iskaz i ako bi muslimani djelovali prema njemu bilo bi im dovoljno. I protiv njih pripremite koliko god možete snage i konja za boj, da biste time zaplašili Allahove i vaše neprijatelje, i druge osim njih – vi ih ne poznajete, Allah ih zna. Sve što na Allahovom putu potrošite nadoknađeno će vam biti, neće vam se nepravda učiniti. (Enfal, 60) Ovaj ajet donosi destine društvenih, pojedinačnih, primjenjenih, materijlnih, duhovnih, političnih, strateških i kulturnih zakona, i iz njega postaje jasno da je vjerska i islamska vlast humana vlast, a ne diktatorska ili parlamentarna, jer u diktatorskoj vlasti, osim manjoj skupini ljudi, ostalim ljudima su uskraćena njihova prava, dok je u prlamentarnoj vladavini vlast u rukama 50% plus jedan ljudi, a ostalih 49% ljudi ostaje uskraćeno za vlasti. U humanoj vladavini poštuju se prava pojedinca i društva, osigurani su osjetljivi slojevi društva, svi imaju svoja prava i oni snažni i moći i oni nemoćni i siromašni, žena i muškarac, slobodan i zarobljenik, društva i pojednici, dakle baš svi imaju svoja ljudska prava. Prirodno da je takva vlast izložena napadima neprijatelja i vlasti koje su ili diktatorske ili gladne materijalnog i duhovnog bogatskva ove humane vlasti, jer znaju da je suština te humane vlasti širenje ljudskih vrijednosti i uz postojanje takvog uzora u ljudskom društvu ostala društva koja žive u drugim sistemima vlasti tražit će takav model i za sebe, a opirati se diktatorskim i nepravednim oblicima vladavine.
Kur'an muslimanima donosi radosne vijesti i upozorava da bi sačuvali takvu vlast (humanu) moraju imati potpunu spremnost koja se ogleda u nekoliko načela:
1. Snaga i moć – znači, muslimani moraju znati da će ako ne budu snažni biti uništeni.
2. Poznavanje zahtjeva svakog vremena – dakle, svaka snaga i moć moraju odgovarati prilikama tog vremena, recimo za vrijeme časnog Poslanika to su bili jaki i zdravi konji, a danas u drugom vremenu ta snaga se može ogledati u tehnologiji, industriji, ekonomiji, politici, podizanju naučnika egzaktnih nauka i dr. Pa prema tome, treba pronaći i osigurati sredstva koja odgovoraju svakom vremenu na temelju trajnog i postojanog načela.
3. Treće načelo: zaštita dobrobiti
Znači da moć muslimana mora biti korištena za sprečavanja napada drugih, a ne radi napadanja na druge. Pa prema tome, snaga islama i muslimana ima svrhu odbrane, a ne napada.
4. Poznavanje neprijatelja u svakom pogledu
Kur'an nam poručuje da naši neprijatelji nisu samo nevjernici ili bliski licemjeri već nam poručuje da imamo neprijatelje koje ne poznajemo, ali ih Bog poznaje. Ponekad se naš neprijatelj pojavljuje u obliku znanja, kulture, medija i propagande koji se svojom lažnom vanjštinom iznutra bore protiv nas, pa tako prave univerzitete i izvana gledano pomažu, ali u biti kradu islamsku kulturu i misao. Stoga muslimani moraju poznavati puteve neprijateljskih uticaja uz odgovarajuću moć, kako neprijatelji ne bi na njih uticali.
5. Vraćanje koristi
Sve što muslimani ulože u jačanje islama i muslimana vraća se njima, jer samo u okviru humane vladavine muslimani mogu ostvariti svoje koristi i dobrobit. Dakle, sve što se uloži vraća se dvostruko. Pogledajte na kraju navedenog ajeta, spominju se neprijatelji i sredstva o kojima ljudi onog vremena nisu bili obaviješteni, ali danas je dovoljno da jedan kompjuterski virus struši jedan sistem, bez ikakvih vanjskih prepoznatljivih tragova ili da snaga medija nemoralnim, antivjerskim i nekulturnim filmovina uništi identitet i nezavisnost jednog naroda pod krinkom demokratije i slobode. Dakle, mi moramo poznavati islam, moramo otkrivati zakone prirode i poznavati prilike vremena u kojem živimo. Džuma-namazi su glasnici naučne, moralne, političke, ekonomske, kulturne, književne i umjetničke propagande i destine drugih potreba islamskog društva. Dakle, džuma-namaz je javni medij koji obavještava. Naš hadž treba biti kao Ibrahimov hadž koji brani korist, dobrobit, nezavisnost te kulturni i vjerski identitet muslimana, on treba stvarati jedinstvo među mezhebima, saosjećajnost i saradnju na temelju svijesti o Bogu te mora biti uticajan. Hadž nas treba udaljavati od mezhebskih razilaženja i međusobnog neprijateljstva. Naša žrtva i požrtvovnost trebaju biti na temelju javnog dobra i razvoja te zadovoljavanja potreba zajednice muslimana. Univerziteti, labaratorije, bolnice i dr. trebaju biti proizvod sakupljenog zekata i sadake muslimana. Tek tada ćemo vidjeti na koji način nas kur'anski zakoni suočavaju sa zakonima prirode i na koji način možemo njima ovladati. Našom naučnom i vjerskom zaostalošću i razjedinjenošću nije moguće odgovoriti na takvu vrstu pitanja.
Ispričavam se što sam odgovor oduljio, ali se nadam da će biti koristan. U našem društvu danas je Kur'an kao ugašeni televizor koji niko ne gleda.