Druga figura
Kod druge figure srednji termin je u objema premisama predikat. Upoređujući drugu figuru sa prvom figurom, koja ujedno predstavlja uzor i mjerilo svih ostalih figura, vidi se da je srednji termin samo promijenio mjesto u većoj premisi. U manjoj premisi srednji termin je sačuvao svoje prirodno mjesto jer je prvi dio, rezultat također, i u manjoj premisi prvi dio, što i predstavlja prirodni položaj. U ovoj figuri um se mogo lakše kreće od uvoda ka zaključku u odnosu na sljedeće figure.
Uvjeti druge figure
Druga figura ima dva uvjeta:
a. Razlikovanje kvaliteta kod uvodnih premisa,
b. univerzalnost veće premise.
Naprimjer: Neki ljudi su bijeli. Nijedan crnac nije bijel. Može se izvesti zaključak: Neki bijelci nisu crni.
Na sljedećem primjeru, budući da prvi uvjet nije ispoštovan, rezultat neće biti ispravan iako su premise ispravne.
Neki ljudi su bijeli. Svaki snijeg je bijel. Zaključak: Neki ljudi su snijeg.
Na sljedećem primjeru zbog nepoštivanja drugog uvjeta rezultat neće biti ispravan.
Svaki čovjek je razumno biće. Neke životinje nisu razumno biće. Zaključak: Neki ljudi nisu razumno biće.
Produktivni modusi druge figure
Za drugu figuru, kao i za prvu figuru, može se pretpostaviti šesnaest modusa od kojih samo četiri daju ispravan rezultat.
1. Modus afirmativne univerzalije sa negirajućom univerzalijom rezultira negirajućom univerzalijom.
Svaki kamen je čvrsta materija. Nijedna tečnost nije čvrsta materija. Zaključak: Nijedan kamen nije tečan.
2. Modus negirajuće univerzalije sa afirmirajućom univerzalijom rezultira negirajućom univerzalijom.
Nijedno drvo nije životinja. Svaki konj je životinja. Zaključak: Nijedno drvo nije konj.
3. Modus afirmirajuće partikularije sa negirajućom univerzalijom rezutira negirajućom partikularijom.
Neke od tečnosti su vode. Nijedan čovjek nije tečnost. Zaključak: Neke tečnosti nisu čovjek.
4. Modus negirajuće partikularije sa afirmirajućom univerzalijom rezultira negirajućom partikularijom.
Neki od ljudi nisu bijeli. Svaki pamuk je bijel. Zaključak: Neki od ljudi nisu pamuk.
Izvor: Akbar Eydi, Islamska logika, Fondacija “Mulla Sadra”, Sarajevo, 2004, preveo sa perzijskog: Amar Imamović