Registracija

Prijavite se na portal

Korisničko ime *
Lozinka *
Zapamti me

Kreirajte račun

Polja oznacena sa zvjezdicom (*) su obavezna.
Ime *
Korisničko ime *
Lozinka *
Potvrdite lozinku *
Email *
Potvrdite email *

Ehli-bejt

A A A
Ustanak Imama Husejna, mir s njim, bio je radi izvršenja dužnosti naređivanja dobra i odvraćanja od zla

Ustanak Imama Husejna, mir s njim, bio je radi izvršenja dužnosti naređivanja dobra i odvraćanja od zla

Na početku krvavog puta i svoga vječnog ustanka Imam Husejn, a. s., najjasnije moguće zabilježio je filozofiju i cilj svog pokreta, te oporučio i jasno i glasno svim ljudima svijeta do kraja historije obznanio kako bi ostala opomena svim ljudima.

Govor Imama Husejna, a. s., prilikom polaska na put

Hazreti Husejn, a. s., u isto ono vrijeme kada je kretao iz Medine prema Mekki, napisao je svoj cilj i u obliku političke i vjerske oporuke predao svome bratu Muhemmedu Hanefiju. U toj je oporuci nakon svjedočenja vjere u jedinost Boga Uzvišenog i priznanje poslanstva Pečata vjerovjesnika, s. a. v. a., te vjerovanja u proživljenje i Sudnji dan, kada će ljudi odgovarati za svoja djela i biti nagrađeni za dobra, odnosno kažnjeni za loša djela, rekao:

إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی[1]

(Slobodan prijevod): “O narode! Znajte da ja nisam čovjek koji se bori za vlast i položaj, niti unosim nered u islamski ummet. Ja ne ustajem kako bi nepravdu, zlo i nered činio. Takvi ciljevi u mojim mislima, mome moralu i ponašanju nemaju mjesta niti ih tražim. Moj ustanak, moj pokret i moj cilj jeste provođenje reformi i ispravki u društvu. Svrha moga ustanka i moje pobune jeste dobrobit ummeta moga djeda, Božijeg Poslanika, s. a. v. a. Želim izvršiti svoju vjersku dužnost da naređujem dobro, da odvraćam od onoga što je zlo i odvratno i koruptivno, želim raditi na osnovu tradicije svoga djeda i prema vjerovjesničkom sunnetu. Ja slijedim put svoga oca Alije, a. s., i idem istim onim putem kojim su oni išli i imam istu onu logiku koju su oni imali.”

Pojašnjenje

Ove su riječi zapravo preporod i oživotvorenje logike Božijih poslanika, a. s. Ovo su iste one riječi koje je poslanik hazreti Šuajb, a. s., obznanio i narodu rekao:

قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ رَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ ما أُرِيدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ إِلى‌ ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ[2]

'O narode moj' – govorio je on – 'shvatite da je meni jasno ko je Gospodar moj i da mi je On dao svega u obilju. Ja ne želim činiti ono što vama zabranjujem; jedino želim učiniti dobro koliko mogu, a uspjeh moj zavisi samo od Allaha; u Njega se uzdam i Njemu se obraćam.'

U ovom ajetu hazreti Šuajb, a. s., kaže: Imam sasvim očigledan i jasan dokaz da me je  poslao Bog Hvaljeni, Koji me je lijepo opskrbio i podučio učenjima Objave, te osnovnim i sporednim zakonima vjere. Zar u mome pozivu postoji neko nasilje, nelogičnost i nametanje? Zar sam vam oduzeo slobodu? Da, Bog Uzvišeni vaš je Stvoritelj, On je vaš Apsolutni Vladar i vi ste u Njegovom apsolutnom vlasništvu.  On je od vas tražio da budete pokorni njegovim naređenjima. Prema sudu razuma i onoga što iziskuje ljudska priroda te na osnovu odnosa vladarskog položaja Boga i podaničkog položaja robova, treba da se pokoravate Njegovim naredbama i ispunjavate sve Njegove odredbe. Da, sud pripada jedino Njemu i svi ćemo se Njemu vratiti.

Hazreti Husejnova, a. s., logika zapravo je ova logika

Na isti način Imam Husejn, a. s., u ovom političkom, vjerskoobrednom i društvenom testamentu odgovara na moguće neprijateljske klevete – koje su dolazile i još dolaze – i također je svoj cilj na tome utemeljio u skladu sa suštinskom supstancom islama. Islam u sebi ima reformističku i popraviteljsku bit i svaki musliman po svojoj islamskoj dužnosti treba da je reformator, odnosno popravitelj stanja u društvu. Ovaj časni Poslanik islama, s. a. v. a., bio je najveći i najistaknutiji reformator svijeta i popravitelj čovječanstva. Reformizam vjerovjesnika, a. s., i njihovog Pečata, s. a. v. a., spojen je s Objavom i u vezi je s Božijom odredbom i skrivenim izvorištem svijeta. Oni niti govore niti traže, ne pozivaju sebi i na svoju ruku, niti traže nagradu niti nešto očekuju od naroda. Oni samo žele da po Božijoj naredbi i na osnovu svoje Božanske misije ispune svoju zadaću.

Boljitak osobe uvjetovan je boljitkom društva

Hazreti Husejn sin hazreti Alije – neka je mir na njih – zna da je društvo prolaz kojim se mora proći radi poboljšanja stanja pojedinaca u društvu i radi duševnog pročišćenja. Ako društvo nije koncentrisano oko onoga što je dobro i korisno, ljudi na osobnom nivou nisu u stanju pružiti otpor valovima sveopćih strasti, društvenih korupcija, nepravde i zločina. Ovo je dobro interpretirao jedan od mislilaca islamskog ummeta ovim riječima: “Poznavanje bola, jasno viđenje stvari, traganje za idealnim i nastojanje da se popravi stanje čovjeka, odgaja čovjeka slobodnim i dostojanstvenim. Čovjek upoznat s bolima, koji zna šta hoće, koji traga za idealima i nastoji popraviti stanje prvo se trudi da sam ne zapadne u ropstvo bilo kakvih stega i okova i upadne u zamku bilo kakve titule, položaja, funkcije, prihoda i društvenog ugleda. Takav čovjek kaže, ispravno razumije i dostojanstveno obznanjuje ono što jasno vidi, što je spoznao i shvatio.”[3]

Riječi Imama Husejan, a. s., u njegovom poznatom govoru

Imam Husejn, a. s., prije Muavijeve smrti i prije postavljanja Jezida za halifu, na pustinjskom prostoru Mine i u vrijeme hadždža održao je pred vjerskim velikanima jedan govor, u čijem jednom dijelu kaže:

وَ قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَاتفزعون

  • Zar ne vidite da se krši zavjet Bogu, a vi ne dižete svoj glas?

وَ أَنْتُمْ لِبَعْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَقْرَعُونَ 

  • Ali kada je riječ o nekim od vaših izgubljenih prava ili vrijeđanju vaših očeva i djedova, tada dižete svoj glas i ustajete u odbranu tih prava.

وَ ذِمَّةُ رَسُولِ اللَّهِ مَحْقُورَةٌ 

  • Zar ne vidite da se prava i misija Božijeg Poslanika, s. a. v. a., gaze i otimaju?

وَ الْعُمْيُ وَ الْبُكْمُ وَ الزَّمِنُ فِي الْمَدَائِنِ مُهْمَلَةٌ لَا تَرْحَمُونَ

  • Zar ne vidite da su prava slijepih, gluhih i obespravljenih u društvu napuštena i da nema nikoga da im se smiluje i da brani njihova neotuđiva ljudska i islamska prava?

وَ لَا فِي مَنْزِلَتِكُمْ تَعْمَلُونَ وَ لَا مِنْ عَمَلٍ فِيهَا تَعْتِبُونَ

  • Vi na svom položaju i u okviru svojih odgovornosti i mogućnosti ne rješavate probleme i ne razvijate poslove i ne izvršavate svoju dužnost, niti pomažete onima koji svoju zadaću obavljaju.

وَ بِالادِّهَانِ وَ الْمُصَانَعَةِ عِنْدَ الظَّلَمَةِ تَأْمَنُونَ

  • Da, ne samo da ne pružate pomoć unesrećenima već popuštanjem i traženjem kompromisa s nasilnicima i nepravednicima i sarađujući s njima, riješili ste ih briga i time rasplamsali vatru njihovog nasilja.

کُلٌّ ذَلِكَ مِمَّا أَمَرَكُمُ اللَّهُ بِهِ مِنَ النَّهْيِ وَ التَّنَاهِي

  • A to sve i pored činjenice da vam je Bog Uzvišeni naložio da sprečavate ono što je zlo u društvu.

وَ أَنْتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ

  • Ali ste se dali nemaru ili ste ostali nesvjesni svih tih Božijih zapovijedi.

وَ أَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَةً

  • Vi ste od svih najviše pogođeni nesrećom jer imate znanje, a ne djelujete i Božijim robovima ne pomažete.

لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَعُونَ ذَلِكَ

  • Niste očuvali položaj odgovornosti učenjaka, kad bi samo to shvaćali.

بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ

  • Znate da je provođenje Božijih propisa dužnost vjerskih učenjaka i povjerenika Objave i da, prema tom zakonu, održavaju ono što je dozvoljeno i što je zabranjeno.

فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنْزِلَةَ

  • Na taj su način neprijatelji iskoristili vašu slabost i vašu privrženost ovom svijetu te toleranciju kršenja Božijih propisa, usljed čega su vam oduzeli ovaj položaj.

وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِكَ إِلَّا بِتَفَرُّقِكُمْ عَنِ الْحَقِّ وَ اخْتِلَافِكُمْ فِي السُّنَّةِ بَعْدَ الْبَيِّنَةِ الْوَاضِحَةِ

  • A ovaj položaj izgubili ste samo zato što ste se, kao prvo, u pogledu Istine razišli i od nje se odvojili, a kao drugo, što ste se udaljili od sunneta Božijeg Poslanika, s. a. v. a., iako ste imali jasan dokaz.

Teme na koje ukazuje hazreti Husejn, a. s.

  1. Nužnost očuvanja Božijih propisa i brige o Božijim propisima i o obavezi koju je Bog dao ljudima ukazuje na časni ajet koji kaže:

أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ. وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ

O sinovi Ademovi, zar vam nisam naredio: 'Ne klanjajte se šejtanu, on vam je neprijatelj otvoreni,  već se klanjajte Meni; to je Put pravi.' [4]

Bog je čovječanstvo obavezao da se ne kreće stranputicom, a koja se zapravo sastoji od pokornosti i robovanja sotoni, dok je pokornost i robovanje Bogu Pravi put. Bog voli svoje robove, a sotona mrzi svoje sljedbenike. Imam Husejn, a. s., ukazuje na ovu jasnu činjenicu i postavlja pitanje – zašto ste napravili tako loš izbor? I to nakon potvrde i vjerovanja u Boga i Njegova Poslanika, s. a. v. a.

  1. Uzrujavate se i protestvujete zbog vrijeđanja vaših očeva i predaka.

Zar ovo nije neka vrsta kontradikcije u ponašanju koja pokazuje vaše vjerovanje u narod i pleme i odsustvo vjerovanja srcem u Boga i Poslanikov sunnet i objavljena Božanska učenja? Zar su vam prava Poslanika, s. a. v. a., manje vrijedna i cijenjena od prava i običaja očeva i predaka vaših?!

  1. Podrška i zaštita onih koji su u potrebi Božanska je zadaća vjerskih učenjaka.

Zar vi nemate obavezu da pružite podršku obespravljenima, onima koji su u potrebama i teškoj neimaštini, te onima koji su zaostali u životu i materijalnoj udobnosti? I zar intelektualci i pisci ne bi trebalo da vrše svoju dužnost na ovom polju? Ovo ukazuje na časni ajet:

وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً

A zašto se vi ne biste borili na Allahovom putu za potlačene, za muškarce i žene i djecu, koji uzvikuju: 'Gospodaru naš, izbavi nas iz ovoga grada, čiji su stanovnici nasilnici, i Ti nam odredi zaštitnika i Ti nam podaj onoga ko će nam pomoći!'[5]

Dakle, zašto se na Božijem putu – koji je put sreće i blagostanja čovječanstva – ne zalažete, i to u vrijeme kada ste svjedoci da su mnogi obespravljeni ljudi, žene, djeca pod teškim pritiskom nepravde, zločina i nezasitnih grla zlikovaca i čiji su životi zavijeni u crno i jedini način spasa vide u tome da svoje ruke dignu u molitvi prema Bogu i od Njega traže izlaz. Znači, vaše nastojanje, borba i ratobornost treba da je, kao prvo, okarakterisana čistom namjerom i svrhom pokoravanja Bogu i, kao drugo, da joj je cilj spašavanje skupina ljudi iz vaših redova zatočenih u kandžama nepravednika, kako bi i oni mogli, kao i ostali ljudi, da se koriste blagodatima  života, blagostanja, mira i spokojstva.

Sažetak predavanja

  1. Tema: Ustanak Imama Husejna, a. s., bio je radi izvršenja dužnosti naređivanja dobra i odvraćanja od zla.
  2. Svrhu ustanka hazreti Husejn, a. s., obznanio je jasnim pisanim kazivanjem u okviru testamenta, koji je predao svome bratu Muhammedu Hanefiji kako bi bio sačuvan od neprijatelja.
  3. Oporuka koju je napisao sadrži nekoliko glavnih tačaka, a to su:
  4. Traženje boljitka za ummet njegovog djeda i nastavak rada po običaju i sunnetu Poslanika, s. a. v. a., i njegovog oca hazreti Alije, a. s.
  5. Vršenje dužnosti naređivanja dobra i odvraćanja od zla na temelju uputa iz Kur'ana, Poslanikove i hazreti Alijine prakse.
  6. Negiranje svake vrste borbe za položaj, vlast ili nasilje i korupciju unutar ummeta.
  7. U svom popraviteljskom djelovanju obavezuje se slijediti sunnet njegova djeda i životnu praksu njegova oca.
  8. Daje jasan odgovor narodu i budućim generacijama u povijesti u vezi s filozofijom svoga ustanka da bi spriječio bilo kakvu antagonističku, licemjersku, naznabožačku analizu i devijaciju u odnosu na taj pokret i njegov sveti vjerski i ljudski cilj.
  9. Staje u odbranu uzvišenih vrijednosti objavljenih učenja i uzvišenih ljudskih svetinja naspram agresora i zločinaca.
  10. Hazreti Imam Husejn, a. s., kao globalni reformator, obznanio je ciljeve svoga ustanka svim savremenicima ljudskog roda kao i narednim generacijama u najjasnijoj mogućoj formi.
  11. Reformatori na historijskom i globalnom nivou ustvari su spojeni s onostranim Božanskim i nebeskim svijetom i upravo na osnovu toga ne prezaju ni pred kakvom silom niti priznaju bilo kakav poraz.
  12. Popravljanje stanja na nivou osobe i društva u međusobnom je komplementarnom odnosu, to jeste, uzajamno se pomažu, sarađuju i uslužuju. Ali ako društvo ne bude usmjereno ka onome što je dobro i korisno, popravljanje stanja na nivou pojedinaca bit će veoma teško. Upravo zbog ovog naučnog, vjerskog i iskustvenog principa, islam posvećuje najviše pažnje reformi zajednice.
  13. Poznavanje bola, jasno viđenje stvari, traganje za idealnim i nastojanje da se popravi stanje čovjeka odgaja slobodnim, dostojanstvenim i hrabrim i takav čovjek ne postaje zatočenik nikakvih okova i stega, titula, položaja, lažnih društvenih ambijenata niti zavjere neznabožaca, prkosnika i licemjera.
  14. Pružanje idejne, ekonomske i socijalne podrške ugroženim slojevima društva Božanska je obaveza kojom je Bog Uzvišeni obavezao učenjake u vjeri i vjernike intelektualce.
  15. Saradnja vjerskih učenjaka i njihovo prešutno odobravanje zločinaca i, što je najgore, opravdavanje njihovih zločinačkih djela, dovodi do toga da i Bog Uzvišeni uskrati Svoju podršku učenjacima, a i uzrokuje njihovo poniženje u očima istih tih zločinaca i nepravednika.
  16. Sve izjave hazreti Imama Husejna, a. s., oslanjaju se na kur'anske ajete i svete i uzvišene principe humanosti. U narednim predavanjima ove ćemo stvari više pojasniti.

prof. Akbar Eydi

[1] Maktal al-Husejn, Abu Muhanaf, str. 156.

[2] Hud, 88.

[3] Preuzeto od cijenjenog profesora Muhammeda Reze Hakimija, pisca vrijedne knjige Al-Hajat.

[4] Ja-Sin, 60–61.

[5] An-Nisa / Žene, 75.

Zadnji put promijenjen: Srijeda, 18 Avgust 2021 11:31
×

Log in