Registracija

Prijavite se na portal

Korisničko ime *
Lozinka *
Zapamti me

Kreirajte račun

Polja oznacena sa zvjezdicom (*) su obavezna.
Ime *
Korisničko ime *
Lozinka *
Potvrdite lozinku *
Email *
Potvrdite email *

Pedagogija

S milošću Allahovom ti si nježan prema njima! A da si namrštena čela i tvrda srca, oni bi od tebe brzo otišli.

A A A
Usklađenost iskonske ljudske prirode i odgoja

Usklađenost iskonske ljudske prirode i odgoja

Ukoliko se načelo razlike, koje je uspostavljeno Božijim mudrim određenjem, ne bude uvažavalo u praksi, te ako odgoj svake osobe ne bude usklađen sa pojedinačnom iskonskom prirodom, čovječanstvo će, bez ikakve sumnje, biti lišeno savršenstva koje zaslužuje i bit će unazađeno, upravo u onoj mjeri u kojoj se ljudi ne budu odgajali prema njihovoj iskonskoj prirodi.

Neka djeca se rađaju sa nepoželjnim osobinama i te osobine postaju prirodno ukorijenjene u njihovom biću, poput urođene razdražljivosti, sadizma i tome slično.

Kada je nečiji karakter pod uticajem unutrašnjih podražaja, onda taj bijes možemo zvati glavnom odlikom. Dijete ne zna šta da čini ili ne shvata stanje u kojem se nalazi. Usto, ovaj bijes je životinjski, snažan i opasan.

Dijete se valja po zemlji, trpi bolove, udara glavom u zid, čupa kosu, udara, grebe, ujeda druge, razbija namještaj i staklo, a čak se može dogoditi i da nekoga ubije.

Nakon prolaska krize kod njega se javlja stanje zapanjenosti, a nakon što se potpuno iscrpi, ono ima veliku potrebu za snom.[1]

Ovakva su djeca u posebnim okolnostima zadobila ove osobine i ne treba ih zbog toga koriti.

Imam Sadik, a.s., je rekao: “Kada bi ljudi znali kako je Bog ljude stvorio različitim, nikada niko nikoga ne bi korio.”[2]

Ovakvu djecu treba staviti pod ispravan nadzor i odgoj, a odgajatelj treba biti upućen u sve detalje njihove psihe kako bi nepoželjne sklonosti usmjerio u ispravnom pravcu i na taj način ih zadovoljio.

Moguće je da osoba koja voli ljude mučiti (sadist), u skladu sa stepenom kulture i uvjetima života, svoje sklonosti zadovolji i na drugi način. Naime, ukoliko posjeduje imalo znanja i kulture, može izabrati posao mesara, a ukoliko završi visoke škole, može se baviti hirurgijom. Na taj način će se njene sklonosti ka mučenju drugih simbolički provesti u djelu.[3]

Iz ovoga se može izvući zaključak da porodica, osim ishrane, čuvanja i običnog odgoja, može preuzeti tri važne uloge:

a) Porodica može sve unutarnje sklonosti i ljudske podvrgnuti posebnom tretmanu te svaku od tih sklonosti zadovoljiti na određenom mjestu i u ispravnoj mjeri. Tako će dijete izrasti kao potpuna i cjelovita ličnost.

b) Ako se radi o djetetu koje posjeduje neke izuzetne osobine, onda mu u tom pogledu treba posvetiti izuzetnu pažnju i prirediti mu potrebne uvjete da te osobine i potencijale ostvari. Treba mu omogućiti povoljne uvjete da svoje potencijale pretoči u zbilju.

a) Ukoliko dijete bude imalo neke nevaljale i neodgovarajuće sklonosti i osobine, onda ga treba staviti u odgovarajuće uvjete te pokušati, što je više moguće, te loše sklonosti usmjeriti u pravom i željenom pravcu. Ovakvo šta nije moguće izvesti u obdaništu.

Izvor: Muhammed Taqi Falsafi, Dijete, naslijeđe i odgoj 1, Fondacija „Mulla Sadra“, Sarajevo, 2011, preveo sa perzijskog: Ibrahim Avdić


[1] Če midanim (Etfale dušvar),str. 48.

[2] Vesail,sv. 4., str. 71.

[3] Ma ve farzandane ma, str. 5. 

Zadnji put promijenjen: utorak, 19 Januar 2016 10:13
×

Log in