Registracija

Prijavite se na portal

Korisničko ime *
Lozinka *
Zapamti me

Kreirajte račun

Polja oznacena sa zvjezdicom (*) su obavezna.
Ime *
Korisničko ime *
Lozinka *
Potvrdite lozinku *
Email *
Potvrdite email *

Društveni moral

A A A
Starateljski odnosi čestitih ljudi - I dio

Starateljski odnosi čestitih ljudi - I dio

O vjernici, pokoravajte se Allahu i pokoravajte se Poslaniku i onima od vas kojima je vlast povjerena.[1] 

Uspostavljanje razvijenog društva i naprednog društvenog života nije moguće bez dobrog vođe, a kretanje stazom sreće i uživanje u zdravom životu nije moguće bez upućenog i pravednog predvodnika. Naravno, kao što duhovni predvodnik sa svojim planiranjem i sposobnošću uvijek čini najznačajniji stub upućivanja društva, tako isto podrška i poslušnost ljudi predstavlja jedan od najvažnijih činilaca provođenja pravde i kretanja u smjeru izgradnje i napretka.

Skriveni potencijali ljudi će na najbolji način procvjetati onda kada se usmjere ka Božijim zapovijedima i zapovijedima duhovnih predvodnika, a tjelesna i materijalna snaga ljudi će dati plodove onda kada se jedinstveno i skladno posveti slijeđenju duhovnih predvodnika. Ta pokornost i slijeđenje će biti duboki i postojani kada budu praćeni ljubavlju i “velajetom” (zaštitništvom) i kada svi prihvate da su Božiji poslanik i dostojni islamski predvodnici u vođenju društvenih poslova, u vlasti, presuđivanju i rješavanju duhovnih i materijalnih pitanja ljudi – bolji od drugih. 

النَّبِىُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ

Vjerovjesnik je preči vjernicima nego oni sami sebi.[2] 

Čestiti ljudi veoma dobro znaju da Poslanik, s.a.v.a., i dostojni islamski predvodnici ne žele ništa drugo osim dobra i koristi za društvo i njegove članove te da nikada ne slijede strasti i ne idu za ličnim koristima ili iskorištavanjem drugih ljudi. Sav njihov trud i napor s jednim je ciljem – da ljude upute na Božiji put i da ispune Božije zapovijedi. Upravo se zbog toga ljudi s punim pouzdanjem pokoravaju islamskim vođama i podržavaju ih i s puno ljubavi i s posebnom naklonošću žrtvuju svoje imetke i živote na Božijem putu i putu slijeđenja islamskih predvodnika. U ovom i u nekoliko narednih predavanja upoznat ćemo se sa poželjnim učincima starateljske veze s predvodnicima i načinima izražavanja poštovanja i podrške prema njima. 

Društvena disciplina u slijeđenju predvodničkih zapovijedi

Čestiti ljudi u skladu s nalozima islamskih učenja pridaju poseban značaj slijeđenju zapovijedi Božijeg poslanika i islamskog vodstva i u svojim važnim obrednim, društvenim i političkim poslovima, u kojima je prisustvo muslimana neophodno i sudbonosno, prihvataju poziv islamskog vodstva i zajedno se uključuju u sve dimenzije društvenog djelovanja. Jer, predano jedinstvo muslimana u vrijeme džihada kod neprijatelja izaziva strah u srcima, a opće prisustvo ljudi na džuma-namazu i u vrijeme donošenja važnih društvenih odluka uništava svaku vrstu razdora i podjele te sprječava neprijateljsku manipulaciju. Prema tome, vjernici pridaju vanredan značaj prisustvovanju takvim dešavanjima i nikada, bez dozvole Poslanika, s.a.v.a., i islamskog vodstva, ne napuštaju bojno polje i društvenu scenu. Na ovaj način oni pokazuju svoju odanost društvenoj disciplini i slijeđenju zapovijedi predvodnika, kao što stoji u Kur'anu:

 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ

Pravi vjernici su samo oni koji u Allaha i Njegova Poslanika vjeruju, a koji se, kad su s njim na kakvom odgovornom sastanku, ne udaljavaju dok od njega dopuštenje ne dobiju.[3] 

Treba znati da je naredba islamskog vođe veoma značajna, a njegov javni poziv predstavlja znak velike opasnosti koja prijeti od neprijatelja ili jednog obuhvatnog i izgrađujućeg pregnuća koje vlasti pokreću. Dakle, ne smije se gledati na upute i upozorenja vođa društva kao na govor običnih ljudi i olahko se oglušiti na njihove zapovijedi stoga što vođa društva, zahvaljujući tome što je u potpunosti upoznat sa potrebama i problemima, daje upute, a s obzirom da je u potpunosti upoznat sa neprijateljskim zavjerama, upozorava ljude na opasnost. Prema tome, zanemarivanje zapovijedi predvodnika veoma često uzrokuje smutnju i nerede u društvu, ili pak zbog propuštanja pogodnih prilika i poricanja blagodati nepokorni i slabi zaslužuju da ih pogodi Božija kazna. O tome Uzvišeni Bog kaže:

لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُم بَعْضًا قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Ne smatrajte Poslanikov poziv upućen vama kao poziv koji vi jedni drugima upućujete; Allah sigurno zna one među vama koji se kradom izvlače. Neka se pripaze oni koji postupaju suprotno naređenju njegovu, da ih iskušenje kakvo ne stigne ili da ih patnja bolna ne snađe.[4]

Čestiti ljudi s punom vjerom u Boga i potpunim pouzdanjem u Božijeg poslanika, s.a.v.a., u cijelosti se pokoravaju naredbama Boga i Njegovog Poslanika, a riječi islamskog predvodnika uzimaju kao “konačnu riječ” te se suzdržavaju od pretjerivanja i ravnodušnosti, kao i od naglih i emocionalnih reakcija. Na ovaj način pokazuju svoju društvenu discipliniranost i utiru puteve vlastite sreće, mira i napretka društva. Časni Kur'an govoreći o njima kaže: 

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ

Kada Allah i Poslanik Njegov nešto odrede, onda ni vjernik ni vjernica nemaju pravo da po svom nahođenju postupe.[5]

S tim u vezi, Bog upozorava nevaljale ljude da se suzdržavaju od nepokoravanja Bogu i Njegovom poslaniku, kako na taj način ne bi sebe i svoje društvo odveli u propast i gubitak: 

وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا

A ko Allaha i Njegova Poslanika ne posluša, taj je sigurno skrenuo s Pravog puta.[6]

Društveno jedinstvo, plod slijeđenja vođe islamskog društva

Poslanici i duhovni predvodnici su jedinstvo ljudske zajednice i izbjegavanje sukoba, grijeha i zaprljanosti proglasili kao najveće ciljeve svog pokreta i svoje misije. Čestiti ljudi, također, dobro znaju da neslaganje, razdijeljenost, podvajanje i međusobno sukobljavanje različitih skupina uništavaju moć i mogućnosti društva i onemogućuju razvoj i napredak.

Isto tako, časni Kur'an sve ljude usmjerava prema ovoj istini, a to je da potpuno pokoravanje Bogu donosi ljudskoj zajednici trajno jedinstvo i vječnu sreću, a ono što ljude u vrijeme beznađa i nemoći čini punim nade i postojanim te što im donosi uspjeh i sreću jeste potpuna pokornost Poslaniku, s.a.v.a., i islamskim predvodnicima, kao što se kaže u Kur'anu: 

وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ

I pokoravajte se Allahu i Poslaniku Njegovu, i ne prepirite se da ne biste klonuli i bez borbenog duha ostali.[7]

Treba znati da je važno slijediti islamske predvodnike zbog toga što oni ne traže moć i što ne iskorištavaju podršku ljudi da bi zadovoljili vlastite materijalne interese, već imaju obavezu da predvode ljude na putu prema Uzvišenom Bogu i zalažu se za izvršavanje Božijih naredbi u društvu. Upravo zbog toga oni predstavljaju jasan primjer “Božijeg užeta”, a plod toga je jedinstvo sa ostalom braćom po vjeri i spas od svake vrste neslaganja na Ovom svijetu, kao i spas od džehennemske vatre. U vezi s tim Uzvišeni kaže: 

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

Svi se čvrsto Allahova užeta držite i nikako se ne razjedinjujte! I sjetite se Allahove milosti prema vama kada ste bili jedni drugima neprijatelji, pa je On složio srca vaša i vi ste postali, milošću Njegovom, prijatelji; i bili ste na ivici vatrene jame, pa vas je On nje spasio. Tako vam Allah objašnjava Svoje dokaze, da biste na Pravom putu istrajali.[8] 

Društveno jedinstvo će biti postojano onda kada čestiti borci i Bogu pokorni vjernici u vrijeme opasnosti i razmimoilaženja u mišljenju sačuvaju prisebnost i kada ponovnim potvrđivanjem zavjeta odanosti predvodniku islamskog društva pokažu svoje jedinstvo i slogu te onemoguće neprijatelju da prodre u muslimanske redove. Na ovaj način će pripadnicima svoga društva utrti put uspjeha i pobjede kako bi se okoristili Božijom milošću na Ovom i Onom svijetu: 

لَقَدْ رَضِىَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا ۝ وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا

Allah je zadovoljan onim vjernicima koji su ti se pod drvetom na vjernost zakleli. On je znao šta je u srcima njihovim, pa je spustio smirenost na njih, i nagradit će ih skorom pobjedom i bogatim plijenom koji će uzeti.[9] 

Čestiti ljudi dobro znaju da prisega predvodniku islamskog društva predstavlja prisegu Bogu. Uzvišeni Bog upozorava nevaljale ljude da kršenje zavjeta i kidanje ugovora s predvodnikom dovodi u opasnost postojanje njih samih i zajednice, kao što o tome kaže časni Kur'an: 

إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ

Oni koji su se zakleli na vjernost – zakleli su se, doista, na vjernost samom Allahu – Allahova ruka je iznad ruku njihovih! Onaj ko prekrši zakletvu krši je na svoju štetu.[10] 

Sažetak  

- Prihvatanje vlasti i zaštitništva duhovnih predvodnika prožeto zadovoljstvom i ljubavlju predstavlja još jedan od društvenih odnosa čestitih vjernika.

- Društvena disciplina, jedinstvo i sloga između različitih slojeva društva mogući su u svjetlu slijeđenja duhovnih predvodnika.

Izvor: Grupa autora, Vrline čestitih u Kur'anu, Fondacija "Mulla Sadra", Sarajevo, 2012, preveo sa perzijskog: Sedad Dizdarević 



[1]En-Nisa', 59.

[2] El-Ahzab, 6. Nemune, sv. 17, str. 201.

[3]En-Nur, 62.

[4] En-Nur, 63. Nemune, sv. 14, str. 563-568.

[5]El-Ahzab, 36.

[6]El-Ahzab, 36.

[7] El-Enfal, 46. Nemune, sv. 7, str. 195.

[8] Ali ‘Imran, 103. Nemune, sv. 3, str. 28.

[9]El-Feth, 18-19.

[10] El-Feth, 10. Nemune, sv. 22, str. 44-46.

Zadnji put promijenjen: petak, 29 Juli 2016 14:51
×

Log in